Uvertyr E-dur
Färdig 1891; urpremiär i Helsingfors 23.4.1891 (Helsingfors orkesterförenings
orkester, dirigent Robert Kajanus).
Scène
de ballet (Balettscenen) för orkester
Färdig 1891; urpremiär i Helsingfors 23.4.1891 (Helsingfors orkesterförenings
orkester, dirigent Robert Kajanus).
Uvertyr
E-dur och Balettscenen var Sibelius planer för den första
symfonins två första delar under studieåret i Wien våren 1891.
"Uvertyren finns i mitt huvud", skrev Sibelius till
sin fästmö Aino den 10 februari. "Det andra temat är du:
den är vemodig, kvinnlig men passionerad."
Sibelius
lärare Goldmark tyckte inte särskilt mycket om uvertyren, men
berömde den finska tonen på enstaka ställen. Goldmark uppmuntrade
också Sibelius att skapa mera fulla teman.
Sibelius
gav inte upp. Han sände verken till Kajanus för att uppföras.
Som sin symfonis tredje sats planerade han samtidigt ett recitativ
som "egentligen är en stegring mot den sista satsen, variationer
av ett finskt tema mycket fritt behandlat". Symfoniplanen
framskred emellertid inte. Uvertyren och Balettscenen blev
enstaka nummer.
Kajanus
ledde de båda färdiga satserna på populärkonserter. I Päivälehti
beskrev man de stämningar som uvertyren gett upphov till.
"Det
är liksom ett utbrott av en hejdlös stämning som våldsamt skrivits
ner på papper, som ett direkt uttryck av kraftfulla och överväldigande
men tillsvidare diffusa tankar. Och när det spelas, känns det
ofta som om hela orkestern plötsligt blivit övertagen av någon
vild ande som tvingar varje man att slipa sitt instrument så hårt
som stråktaglen bär utan att man inte ens själv exakt vet vad
man spelar."
Ilmari
Krohn skrev i Uusi Suometar att uvertyrens innehåll verkade ställvis
litet rörigt". Nya Pressens Karl Flodin var förtjust. "Vilken
livlighet i teman, vilken självständighet i formgivningen!"
berömde han. Hufvudstadsbladets Bis i sin tur talade om "en
utomordentlig begåvning som skulle behöva en viss portion självkontroll
för att utvecklas ordentligt".
Den
24 november 1891 uppträdde Sibelius för första gången som kapellmästare.
Han dirigerade uvertyren och Balettscenen på en populärkonsert.
"Det var härligt att dirigera. Jag var inte alls nervös.
Jag kände mig huvudet längre", skrev Sibelius till Paul.
"Bara inte kompositionerna var sådant skit", tillade
han självkritiskt.
För
en modern lyssnare är uvertyren i E-dur ett intressant tidigt
experiment av en boren orkesterkompositör. Dess ostyriga rörelseenergi
bär verket genom dess längd på omkring tio minuter. Det är emellertid
sant att Sibelius inte ännu hade uppnått en sådan styrka och originalitet
som skulle förbluffa finländarna på Kullervos urpremiär
i april 1892.
Sibelius berättade senare för Paul att han fått inspirationen
till Balettscenen en natt på ett "horhus i Wien, där
hororna dansade”. Den unge kompositören hade känt sig melankolisk
och filosofisk när han tänkte på fåfänglighetens fåfänglighet
och köttets dödlighet.
Balettscenen
intresserade Sibelius inte längre i februari 1892, då den igen
uppfördes på en populärkonsert. "Den är en ganska intressant
studie men inte ett konstverk", skrev han till Aino. Sibelius
beslöt att glömma hela verket, eftersom han trodde sig kunna prestera
någonting mycket bättre i Kullervo.
Sibelianerna
har emellertid inte glömt Balettscenen. Den är Sibelius
intressanta avsked till det syndiga Wiens rytm. Han använder kastanjetter
och skriver redan nu skickligt för det engelska hornet. Erik Tawaststjerna
har till och med jämfört Sibelius ungdomliga alster med Ravels
mycket senare La Valse. I båda verken har Wiens valsrytmer
onekligen klätts i en febril, till och med demonisk orkesterdräkt.