Kareliamusiken,
-uvertyren och -sviten
[Op.
10/11] Kareliamusiken Tablåmusik för "Wiborgs Nations Festlotteri
för det fria bildningsarbetet i Viborgs län"; uvertyr (se
orkesterverken op. 10) och åtta tablåer (arrangemang: se orkesterverken
op.11). Färdig 1893; uruppförande i Helsingfors på Wiborgs Nations
soaré 13.11.1893 (dirigent Jean Sibelius).
Op.
10 Kareliauvertyren Färdig 1893 för "Wiborgs Nations Festlotteri
för det fria bildningsarbetet i Viborgs län"; urpremiär i
Helsingfors på Wiborgs Nations soaré 13.11.1893 (Helsingfors orkesterförenings
orkester?, dirigent Jean Sibelius).
Op.
11 Kareliasviten. 1. Intermezzo, 2. Ballade, 3. Alla marcia. Färdig
1894 från musiken till "Wiborgs Nations Festlotteri för det
fria bildningsarbetet i Viborgs län" (1893). Se även op.
10. av Numren 1 och 2 arrangemang för piano 1897 (?).
Sibelius
fick år 1893 en kompositionsbeställning av den viborgska nationen
för tablåer som berättade om Karelens historia. Beställningssumman
var 500 mark, och med den avklarades ett halvt års hyror. Sibelius
fick ett skäl att på nytt forska i karelsk runosång samt svenska
medeltida ballader.
Den
13 november 1893 hörde eller åtminstone såg man Sibelius dirigera
sin musik i bakgrunden av historiska tablåer. Tablåerna berättade
om Karelens historia, och även runosångerskan Larin Paraske steg
upp på estraden. Efter uvertyren hörde man åtta tablåer:
1. Ett karelskt hem. Budskap om krig (År 1293).
2. Grundandet av Viborgs slott (År 1293).
3. Hertig Narimont av Litauen vid skatteuppbörd i Kexholms län
(År 1333).
4. Karl Knutsson på Viborgs slott. Ballad (År 1446)
5. Pontus de la Gardie utanför Kexholm 1580.
6. Viborgs belägring (År 1770).
7. (och 8.) Det gamla Finlands [Karelens] återförenande med storfurstendömet
Finland (År 1811).
Som
avslutning till tablåerna hördes Sibelius imponerande arrangemang
av Vårt land.
Ernst
Lampén mindes urpremiären senare:
"Salen
dånade som en ocean i blåsten. Jag kunde inte urskilja en enda
ton till den motsatta ändan. Publiken kunde inte ge sig till tåls
för att lyssna, visste knappt ens, att man spelade. Där var ju
orkestern placerad bakom pelarna. Jag plöjde med mina armar i
människohavet och kom efter mycken möda och stort besvär alldeles
fram till orkestern. Där fanns ett par åhörare. En handfull.
Jag tror att jag hann fram just, när marschen spelades. Vilken
utomordentligt behagfull och ringlande melodi! Vilken svajande
rytm! Jag tror att Carelias olika delar då hade andra namn än
nuförtiden. Vad jag kan minnas lånade den litauiska fursten Narimont
sitt namn till en del, den del där den starka stamptakten smäller.
Så näpen musik hade jag inte tidigare hört av Sibelius."
Lampén
mindes rätt. "Hertig Narimont av Litauen vid skatteuppbörd
i Kexholms län" innehåller ett huvudparti som i praktiken
är det samma som Karelia-svitens Intermezzo vilken
Sibelius bearbetade senare. Karelia-svitens Ballad
var till en början den fjärde tablån eller "Karl Knutsson
på Viborgs slott". Knutsson lyssnar till trubadurens melodi,
men i Karelia-sviten ersätts sångaren av ett engelskt horn.
Den femte tablån eller "Pontus de la Gardie utanför Kexholm"
har i praktiken samma huvudparti som Alla marcia som avslutar
Karelia-sviten.
Den
första tablån innehöll runosång i Kalevalaanda, och melodin är
exakt densamma som den som Sibelius tecknade upp från Pedri Shemeikka
i juni 1892 i Korpiselkä.
Cirka en vecka efter urpremiären höll Sibelius en kompositionskonsert,
där han framförde orkestersviten i åtta satser av Kareliamusiken.
Den slutade fortfarande med Vårt land. Av kritikerna var
Karl Flodin stormförtjust. Enligt honom hade Sibelius gått över
till den allmäneuropeiska riktningen. Oskar Merikanto ansåg att
Sibelius blivit mera förståelig och skrev den 21 november att
sviten innebar "kännbara steg framåt".
Den
23 november dirigerade Sibelius uvertyren på en populärkonsert
och de tre delar, av vilka han bearbetade sin populära Kareliasvit.
Kajanus fortsatte med denna praxis.
Sibelius
torde ha sett Kareliamusiken som ett mellanarbete. "Jag tycker
att jag har varit i ett så förnedrat tillstånd när jag har varit
tvungen att komponera för pengar", skrev han i början av
november, före Kareliamusikens uruppförande.
Verkets
stora popularitet fick honom ändå att förstå dess värde. Han sålde
uvertyren och de tre delar vilka bearbetats till svit åt Fazer
1899, men de otryckta verken hamnade 1905 hos Breitkopf &
Härtel. Det publicerade verken 1906 på begäran av Sibelius som
två olika opus. Uvertyren var enligt kompositören redan "nästan
för ungdomlig".
Opus
nummer 11 eller Kareliasviten blev en bättre säljare än uvertyren.
De fastnande melodierna och det rytmiska suget gör Kareliasviten
fortfarande till en av Sibelius mest populära orkesterverk. På
1990-talet grävdes även den ursprungliga Kareliamusiken fram.
Den spelades in på skiva och började framföras på konserter. Publiken
fick åter beundra den unge Sibelius' melodiska uppfinningsrikedom.