Barden
Op.
64 Barden, tondikt 1:a versionen 1913; urpremiär i Helsingfors
27.3.1913 (Helsingfors filharmoniska sällskaps orkester, dirigent
Jean Sibelius). Slutlig version 1914; urpremiär i Helsingfors
9.1.1916 (Helsingfors filharmoniska sällskaps orkester, dirigent
Jean Sibelius).
Barden är ett av Sibelius finaste små orkesterverk. Andrew
Barnett som forskat i Sibelius har tänkt att det kunde vara frågan
om den försvunna första satsen i det första tresatsiga utkastet
till Okeaniderna. Erik Tawaststjerna har förmodat att tonsättaren
inspirerades av Runebergs dikt Barden, även om tonsättaren
själv avvisade detta. Bardens arbetsnamn var alldeles uppenbart
Der Ritter und die Najade. Najaderna för tankarna naturligtvis
även till Okeaniderna.
Det
kan vara att det fanns mera än bara en utommusikalisk inspirationskälla.
Sibelius själv associerar den till Eddas och Ossian-sångers värld
och sade att kompositionen "liksom berättar en fornskandinavisk,
vikingatida ballad".
Barden fick sin urpremiär den 27 mars på Filharmoniska
orkesterns konsert i Helsingfors. Otto Kotilainen presenterade
verket i Helsingin Sanomat:
"Verket
beskriver en hjälteskalds, bardens, poesibegeistring, när han
framför sin hjältedikt. Denna nya komposition är ett verkligt
mästerverk som är ett värdefullt tillägg till Sibelius stora musikproduktion.
Genom att använda en skenbart anspråkslös form, låter kompositören
sina musikaliska föreställningar sväva i detta korta verk. Stråkarna
rör sig hela tiden mjukt och behärskat som spröda röster som ledsagas
av soloharpans färggranna och delikata klangmönster. Kompositionen
avslutas med bleckinstrumentens kraftiga och breda stegring. Förutom
mästerlig komposition innehåller verket en egendomlig, rik kolorit.
Stycket framfördes två gånger och publiken tog emot det mycket
entusiastiskt."
Idag
är Bardens avslutande stegring mycket sällan "kraftig
och bred". Harpans ackord skapar en litet mystisk och nostalgisk
atmosfär. I den detaljrika musiken som känns som en studie över
klangfärger gestaltas gradvis allt tydligare tematiska material
i Largamentet. Efter en kort klimax hörs en filosofisk epilog
vars material är besläktat med introduktionen.
"Det
fanns litet av Anton Webern i Sibelius", var Erik Tawaststjernas
överraskande association om Barden. "Trots sin statiskhet
och korthet är Barden inget lätt verk", skrev Robert
Layton. "Formen framskrider som en fri dikt som innehåller
hänvisningar, viskningar och små understrykningar och som liksom
hägrar i fjärran", berömde Erkki Salmenhaara.
Den
gåtfulla Barden gör ännu idag då och då besök i konsertprogrammet
och förbryllar alltid publiken med sin finstämdhet.