In
memoriam
Op.
59 In memoriam, sorgmarsch. 1:a versionen 1909. Slutlig
version 1910; urpremiär i Oslo 8.10.1910 (Musikforeningen, dirigent
Jean Sibelius).
In
memoriam fick sin tändande gnista senast i juni 1904 då Eugen
Schauman sköt generalguvernör Bobrikov och dödade sedan sig själv.
"Finlandsätarens" död framkallade jubel hos många påverkare
i storfurstendömet Finland, men ett politiskt mord föreföll betänkligt
för det laglydiga folket. Visserligen ansåg en del av folket att
Schauman försonade sin synd med självmordet.
Enligt
en känd anekdot firade Sibelius mordet på Bobrikov så grundligt
att polisen tog honom, Armas Järnefelt och Jost von Qvanten till
förhör på Eriksgatans poliskammare. Till orsak angavs "omotiverad
glädje". Bland protokollen för Eriksgatans poliskammare har
man inte hittat ett dylikt dokument men restaurangräkningarna
från slutet av juni är spännande läsning. Den 27, 29 och 30 juni
har man intagit ansenliga mängder konjak, sherry, madeira och
whisky på Kapellet - kanske även för att fira Bobrikovs död.
I
Sibelius sinne började mogna ett verk till minnet av Schauman.
Till exempel på nyårsdagen 1905 omnämnde han saken hos Eero Järnefelt
på Suviranta. Journalisten Tekla Hultin var på plats och skrev
i sin dagbok:
"På
förmiddagen besökte vi sedan Eero Järnefelt. Dit kom också hans
bror Armas och Jean Sibelius med fru. Sibelius sade att han tänker
skriva ett rekviem till minnet av Eugen Schauman och att han redan
påbörjat detta verk. - Jag hoppas det blir så mäktigt som ämnet
förtjänar! Det kommer ju att bli det enda monumentet som vi kan
resa över honom!"
Sibelius
fortsatte till Berlin där han enligt vad han mindes fick "motivet"
för In memoriam. Så berättade han i alla fall för Karl
Ekman år 1935.
Det
verkar som om Sibelius inte riktigt visste vad han skulle göra
med sitt sorgmarsch- eller rekviemmotiv. I början av år 1906 spelade
han några teman för Oscar Parviainen och kallade ett av teman
för Sorgmarschen. Denna utgjorde inspirationen till Parviainens
verk Spanskt begravningståg som är i Ainolas sal. Det är
möjligt att sorgmarschtemat innehöll motiv som finns i In memoriam.
Det kan också stå i samband med det planerade Rekviem för Eugen
Schauman - eller till delen Jesu begravning i utkastet för Marjatta-oratoriet.
Det
är intressant att Sibelius fördjupade sig i ämnet först år 1909,
efter sin halsoperation. Han tänkte på döden varje dag, och Erik
Tawaststjerna tror att han sist och slutligen komponerade In
memoriam för sig själv. Det spelades faktiskt på kompositörens
begravning men mycket senare än Sibelius år 1909 kunde ha anat,
först år 1957.
In
memoriam blev färdig den 14 december 1909. Sibelius var emellertid
inte nöjd med partiturets korrektur, och i sin slutliga form färdigställdes
In memoriam i mars 1910. Urpremiären
blev uppskjuten ännu längre fram, till oktober 1910. Sibelius
gav en konsert i Kristiania, det nuvarande Oslo. Recensionerna
var motstridiga. Många tyckte om konsertens andra nummer, men
till exempel Aftonpostens Otto Winter-Hjelm anser att In memoriam
"förlorar mycket på grund av överdrivet effektsökeri".
In
memoriam börjar med en kraftfull sorgmarschrytm. Orkestreringen
påminner om Gustav Mahlers femte symfoni som Sibelius hade hört
i Berlin år 1905 när han fick "motivet" för verket.
Det var just denna Mahlerpåverkan och osibelianska karaktär som
har fått forskare att begrunda verkets värde.
"Tångmärken
syns och inte heller alla motiv verkar vara givna från ovan",
fördömde Erkki Salmenhaara. Enligt Ralph Wood utnyttjar verket
till och med den långsamma satsen i Beethovens tredje symfoni
och begravningsmarschen i Wagners Götterdämmerung men saknar
bådas förtjänster.
Även
om det finns influenser från Mahler och Wagner, kunde ingen av
dem ha komponerat verket. Det är inte det mest typiska Sibelius,
men det gör hans kompositörsbild mångsidigare. Enligt Erik Tawaststjerna
är verket ett "personligt musikaliskt dokument".