Valse
lyrique, Autrefois, Valse chevaleresque
Op. 96a Valse lyrique. Arrangemang av pianoversionen
(1919), färdig 1920; urpremiär i London i februari 1921, dirigent
Jean Sibelius.
Op.
96b Autrefois (Scène pastorale) för orkester och två
sopraner ad lib. Färdig 1919; urpremiär i Helsingfors 1.12.1919
(Sabine Dahlström och Clary Alfthan, Helsingfors stadsorkester,
dirigent Jean Sibelius). Arrangemang för piano 1920.
Op.
96c Valse chevaleresque. Arrangemang av pianoversionen
(1921). Färdig 1921; urpremiär i Helsingfors 19.2.1923 (Helsingfors
stadsorkester, dirigent Jean Sibelius).
Valse
lyrique är en orkesterversion av pianostycket Syringa.
Sibelius dirigerade den till exempel i Britannien och Norge
1921. Samtiden förmodade att kompositören försökte upprepa Valse
tristes framgång med en likadan kort vals för orkester.
Till exempel i Birmingham blev man besviken när Sibelius dirigerade
Valse lyrique som extra i stället för det bekanta hitstycket.
I Norge konstaterade Verdens Gangs kritiker klokt att "musik
är konst för alla, inte bara för den sura klick som går omkring
med skygglappar för ögonen". Kritikern hade ingenting emot
en liten vals som en lättnad på konserten.
Robert
Layton har sett det lilla verket som ett tecken på Sibelius
livslånga kärlek för Johann Strauss' valser.
Scène
pastorale, den ursprungliga versionen av Autrefois,
komponerades för öppningen av Gösta Stenmans konstpalats. Kompositören
hade emellertid försvunnit före festligheterna och påträffades
på en restaurang i ett tämligen berusat tillstånd. Gösta Stenman
skaffade en halv flaska champagne för den trötte kompositören.
Uppiggad dirigerade Sibelius till och med två gånger under kvällens
lopp.
På
hösten 1920 bearbetade Sibelius verket som fick det slutgiltiga
namnet Autrefois. Den förnyade versionen uppfördes på
samma konsert som den sjätte symfonin. Autrefois är ett
ganska egenartat litet verk där två sopraner sjunger vokaliser,
men de kan vid behov ersättas med klarinetter. Till exempel
Robert Layton tycker att detta verk är det mest fängslande av
opusets stycken.
Valse
chevaleresque är i likhet med Valse lyrique ett orkesterarrangemang
av ett pianostycke. Sibelius var tvungen att använda mycket tid
för dess bearbetning i oktober-november 1921, men Chappel-förlaget
vägrade att publicera den. Enligt Sibelius var valsen ändå ganska
"bra i sin art" och han skickade verket bearbetat till
Hansen som betalade hälften av det belopp som Sibelius bett.
Kompositören hade redan hunnit inbilla sin hustru att han funnit
en guldgruva, och besvikelsen var stor. Aino Sibelius hatade hela
stycket och ansåg det vara signaturmelodin för kompositörens "dryckessida".
När
Sibelius uruppförde stycket på samma konsert där sjätte symfonin
uruppfördes år 1923, baxnade kritikerna. Till exempel Leo Funtek
tyckte att valsen inte riktigt var förenlig med nationalkompositörens
värdighet.
Senare
har man ansett att Valse chevaleresque i alla sina charmerande
rucklarfasoner är ett mer eller mindre direkt försök att upprepa
framgången med Valse triste. Till exempel följande år
ansåg en kritiker i tidningen Politiken i Köpenhamn det vara
"ren salong jämförd med Valse tristes geniala salong".