Belsazars
gästabud (Scenmusik och orkestersvit)
[Op.
51] Belsazars gästabud. Musik till Hjalmar Procopés skådespel
med samma namn; tio nummer. Färdig 1906; urpremiär i Helsingfors
på Svenska teatern 7.11.1906 (dirigent Jean Sibelius). Arrangemang
av nummer 2b för sång och piano (Solitude) 1939. (Arrangemang
för svit: se orkesterverk op. 51.)
Op.
51 Belsazars gästabud, svit. Från musiken till
Hjalmar Procopés skådespel med samma namn. 1. Orientalisk marsch,
2. Solitude (Ensamhet), 3. Nocturne, 4. Khadras
dans. Färdig 1907; urpremiär i Helsingfors 25.9.1907 (Helsingfors
filharmoniska sällskaps orkester, dirigent Jean Sibelius). Arrangemang
för piano 1907.
Kvaliteten
på Jean Sibelius scenmusik var inte bunden till texten. Hjalmar
Procopés Belsazars gästabud tog sitt ämne från det femte
kapitlet i Daniels bok i Gamla Testamentet och utnyttjade ungefär
likadana motiv som Oscar Wildes Salome. Sibelius lät detta
inte störa sig själv och bristen på originalitet störde inte heller
publiken. Skådespelet framfördes 21 gånger på Svenska teatern
under november-januari.
I
scenmusiken ingick tio musiknummer. Det första motsvarar orkestersvitens
Österländska marsch. I skådespelet måste människorna i
processionen buga sig för en avgudabild. Den judiska profeten
Ben Oni bugar sig inte för bilden och han misstänks för en lönnmordskomplott.
Kungens favoritslavinna Khadra blir förtjust i juden. Samtidigt
möter den riktiga lönnmordplaneraren, den sköna Leschanah kungen.
det
andra numret skildrar Leschanah i kungens palats. Ett storartat
flöjtsolo ingår också i orkestersvitens andra del Nocturne.
I samma scen hörs också Judeflickans sång. I instrumentalversionen
blev denna härliga melodi delen Solitude i orkestersviten.
Sibelius gjorde också en separat sång av den år 1907 och gav ett
nytt arrangemang till Marian Anderson år 1939.
Leschanah
blir kungens gunstling och kräver att Khadra skall avrättas. Det
tredje musiknumret Allegretto är bakgrundsmusik till festens pantomimscen.
Det fjärde och femte numret föreställer den dödsdömda Khadras
dans om liv och död. I orkestersviten kombineras dessa så att
Dödsdansen hörs mellan Livets danspartierna.
Under
dödsdansen låter Khadra en orm bita sig men dricker före sin död
ur Mose skål. Det mycket korta sjätte numret baserar sig på Livets
dans. Under den dör Khadra.
En underlig text uppenbarar sig på väggen och profeten Daniel
kallas för att tyda den. Han förutspår att Belsazar kommer att
dö redan samma natt. Det sjunde numret skildrar Leschanah som
funderar på kungamordet. Musikens dramatiska kraft tilltar efter
de österländska dansfigurerna och man kan förundra sig över varför
kompositören inte ansåg detta nummer vara tillräckligt bra för
sin orkestersvit
Det
åttonde numret är dämpad musik bakom dialog. Belsazar diskuterar
med sin rådgivare. I det nionde numret hör man en kort reminiscens
av livets dans, och det tionde numret är en reminiscens av dödens
dans. Under den dödar Leschanah kungen och Elesier dödar Leschanah.
Efter förändringar tog Sibelius alltså bara Österländska marschen,
Solitude, Nocturne och Khadras dans med i sin orkestersvit.
Orkestersvitens uruppfördes på samma konsert som den tredje symfonins
urpremiär. Sviten fick också ett bra mottagande av kritikerna.
Enligt
Erik Tawaststjerna och Erkki Salmenhaara "slösade" Sibelius
bort goda idéer på Belsazars gästabud. Eija Kurki som gjort
detaljerade forskningar i Sibelius scenmusik har med rätt ifrågasatt
en dylik inställning. Belsazars gästabud är nästan den
enda gången som vi ser Sibelius inspirerad av orientalism. Denna
inspiration gav upphov till musikens fascinerande klangfärger
och de slingrande melodiernas egenartade charm.