Op.
55 Nattlig ritt och soluppgång, tondikt. Färdig 1908; urpremiär
i S:t Petersburg 23.1.1909 (dirigent Alexander Ziloti).
"Nattlig
ritt och soluppgång. Ridande från Suojärvi till Värtsilä i månsken
genom en nattlig vildmark."
Det
här sammandraget skrev kapellmästare Jussi Jalas på sin minneslapp
i juli 1942 efter att Sibelius hade avslöjat det programmässiga
ursprunget av sin år 1909 uruppförda tondikt. Sibelius hade ridit
till Värtsilä på sommaren 1892 när han var på en runosamlingsresa
i Karelen. Den nattliga stämningen hade mognat länge i hans undermedvetna.
Visserligen är resan från Suojärvi till Värtsilä väldigt lång,
varför forskaren Markku Hartikainen har förmodat att Sibelius
nattliga företag sannolikt har varit en ritt från Soanlahti till
Värtsilä.
Det
kan ha funnits andra impulser. Sibelius skisserade kompositionens
huvudmotiv redan i Rom på våren 1901, såvitt han kunde minnas
efter att ha sett Colosseum i månsken. Sibelius sekreterare Santeri
Levas förmodade att verket också stod i samband med en nattlig
hästskjuts från Kervo till Helsingfors vid sekelskiftet. Sibelius
berättade år 1953 att soluppgången var alldeles underbar under
denna skjuts då himlen badade i färger.
Det
viktigaste kan ändå vara den uppfattning som kompositören framförde
för Rosa Newmarch. Enligt kompositören behandlar musiken "en
vanlig människas inre upplevelser då hon rider allena genom en
mörk skog; än glad över att vara ensam med naturen, än rädd för
tystnaden eller de främmande ljud som avbryter den; inte med ogrundade
onda aningar utan tacksam och glad över
gryningen".
Verket
blev färdigt i november 1908 som det första orkesterverket efter
den svåra halsoperationen. Uruppförandet anförtrodde han Alexander
Siloti i S:t Petersburg. Tyvärr gjorde Siloti strykningar i partituret
och följde inte kompositörens tempobeteckningar. Kritiken var
förkrossande. Till exempel Novoje Vremja frågade uttråkad "vem
är det egentligen som rider och varför". Enligt Slovo karakteriserades
Sibelius musik av "kantighet, grovhet, klumpighet i harmoniska
vändningar, rytmernas enformighet, orkestreringens dämpade kolorit".
Enligt tidningen var verket "ingen större succé".
Halsoperationen
kan ha påverkat Sibelius stiländring. Pohjolas dotters
briljanta orkestrering hör till det förflutna, uttrycket är stramare
och mera asketiskt och koncentrerar sig på det väsentliga. Efter
en våldsam introduktion presenterar violorna och cellorna ridningsrytmen.
Ett
utdrag av Nattlig
ritt och soluppgångs partitur.
Robert Lienau Musikverlag.
Sidotemat
presenteras med träblåset, och Erik Tawaststjerna har påpekat
att orkesterhanteringen har likheter med adagiosatsen i andra
symfonin.
Det
börjar gå vildare till, natten visar sina mest skrämmande sidor.
Den envisa trokérytmen ger verket rentav minimalistiska toner.
I mitten av verket meddelar stråkarna om den befrielse som kommit
ryttaren till del: mörkrets krafter viker sakta och solen går
upp.
Ett
utdrag av Nattlig
ritt och soluppgångs partitur.
Robert Lienau Musikverlag.
Nattlig ritt och soluppgång har inte åtnjutit odelad respekt
bland forskarna. Erkki Salmenhaara har sagt rent ut att verket
inte når samma nivå som Pohjolas dotter och att Sibelius
inåtvända meditation i gryningen inte heller har kristalliserats
i "en alldeles slutgiltig form".
Nyckelordet
är inåtvänd. Med detta verk och stråkkvartetten Voces intimae
hade Sibelius börjat en forskningsresa i sitt inre. Under de följande
åren skulle det personligare uttrycket frambringa förbluffande
mästerverk: fjärde symfonin, Barden, Naturens dotter och
Okeaniderna.