Skogsrået
Op.
15 Skogsrået, tondikt (ballad) på basen av Viktor Rydbergs dikt
med samma namn. Färdig 1894-95; urpremiär i Helsingfors
17.4.1895 (Helsingfors orkesterförenings orkester, dirigent Jean
Sibelius). Melodramarrangemang (recitatör, piano, två valthorn
och stråkar) 1895, urpremiär på Helsingfors Societetshus, arrangemanget
av slutavsnittet för piano (Ur "Skogsrået") 1895.
Anlaget
till Skogsrået finns kanske redan i sommarens 1894
operaplan. Vid sidan om operan Båtens skapelse umgicks Sibelius
med planer om ett drama om en otrogen student. Enligt en teori
som framförts av forskaren Veijo Murtomäki skulle det "marschartade
musikstycke" som Sibelius omnämner i ett brev den 10 augusti
vara Skogsråets introduktionsparti, gången till skogen
det andra partiet, otroheten och skildringarna av den sensuella
kärleken det tredje partiet och sorgmarschen verkets avslutning.
I
slutet av år 1894 preciserades emellertid planen, och Sibelius
beslöt att framställa verket på basis av Viktor Rydbergs text
Skogsrået. I mars 1895 färdigställdes Skogsråets
"första skiss", d.v.s. ett melodrama för recitatör,
stråkar, två valthorn och piano. Det uppfördes på ett lotteri
på Societetshuset den 9 mars.
Viktor
Rydbergs text berättade om hjälten Björns äventyr i skogen där
elaka dvärgar smider ränker och ett skogsrå med rund barm lockar
Björn till älskogslek. Förtrollningen skingras inte: Björn kan
inte längre älska sin hustru, och inte heller arbetet smakar.
Han dör ensam i sin längtan.
Skogsråets
orkesterversion framfördes den 17 april. Nu kom de Wagnerska dragen
i det erotiskt betonade verket tydligare fram. Enligt Merikanto
innehöll Skogsrået underliga och förtrollande färger, men
det var nödvändigt att känna till diktens innehåll för att förstå
dem. "Publiken följde noga med kompositionens innehåll i
textpappret", berättade han.
Enligt
kritikern hade Sibelius musik förändrats "från alltför hetsiga
och virriga famlanden" mot större klarhet.
Skogsrået
stannade i Sibelius konsertprogram i åratal. Det var med till
exempel år 1899, när den första symfonin uruppfördes. Den dugliga
orkesterdikten föll emellertid så småningom i glömska med undantag
av ett enstaka uppförande år 1936, för Sibelius färdigställde
aldrig verket för tryckning. I slutet av 1990-talet steg verket
igen i internationellt strålkastarljus tack vare Lahtis stadsorkesters
uppföranden och inspelningar.
Åsikterna
om verket har varierat. Erik Tawaststjerna ansåg att verket inte
var "centralt" i Sibelius produktion. "Kompositören
lyckades inte smälta de heterogena materialen till en enhetlig
helhet", skrev Tawaststjerna. Kompositören Kalevi Aho har
hållit med Tawaststjerna: ett intressant verk som borde ha slipats
mera".
Sibeliusforskaren
Veijo Murtomäki har varit en av Skogsråets försvarare.
"I detta avseende är en av de allra finaste stunderna i verket
det många minuter långa modal-diatoniska klangfält som uppstår
efter den majestätiska början och påminner om till exempel Goreckis
III symfoni!" har Murtomäki skrivit.
Den
majestätiska början är ett ståtligt C-durstema som beskriver Björn.
Efter detta möter man den långa, nästan minimalistiska klangfältsekvensen
som avslutas med återkomsten av det heroiska temat. I verkets
tredje del upplever man mötet mellan Skogsrået och Björn. Cellornas
långa linje ger musiken en mycket erotisk ton. I den sista delen
övergår emellertid denna ton till melankoli. Den beskriver hjältens
hopplösa längtan.
När
man lyssnar till Skogsrået kan man beundra sensualiteten
och klangfärgernas glöd i den unge Sibelius orkestrering.