Op.
70 Luonnotar, tondikt. För sopran och orkester. Ord från Kalevala.
Färdig 1913; urpremiär på musikfestspelet i Gloucester i England
10.9.1913 (Aino Ackté, The Festival Orchestra, dirigent Herbert
Brewer). Arrangemang för sångröst och piano 1915.
Många
sibelianer anser Luonnotar vara ett av kompositörens mest
svindlande verk, en helt särpräglad mästerskapelse på samma sätt
som de sena symfonierna och Tapiola.
Dess
ursprung kan spåras till år 1894, då Sibelius höll på att utveckla
en operaskiss med Väinämöinen och Luonnotar som huvudpersoner.
År 1902 hade han planerat "besvärjelsen" för sopran
och stor orkester. Och under åren 1905-1906 komponerade han orkesterverket
"Luonnotar", som i sista stund fick namnet Pohjolas
dotter.
Det musikaliska anlaget till Luonnotar kan man finna i
en skiss på åtta takter, som Sibelius gav som minne till Eliel
Aspelin-Haapkylä på Bar Riche i Berlin i maj 1909. Aspelin-Haapkylä
skrev om händelsen på följande sätt:
"Vi
körde i spårvagn till Brandenburgs port och promenerade sedan
på Unter der Linden. Sibelius föreslog sedan att vi skulle göra
en avstickare till ett par engelska Barer, nära Café Bauers, där
- sade han - en skicklig violinist uppträdde. Och det var sant
att den unge konstnären spelade mycket vackert. När vi hade suttit
i ungefär en timme, påminde jag om att vi borde gå hem, men Sibelius
sade att han inte ännu fick sömn - först efter 2 kunde han sova.
Vi lyssnade på den unge skickliga violinisten på Bar Riche. Sibelius
skrev ner på papper för mig den bifogade "musikaliska tanke".
Om
man transponerar sångmelodin i Luonnotars början från fiss-moll
till d-moll, motsvarar den nästan fullt den "musikaliska
tanke" som Sibelius snabbt skisserat.
Sibelius
färdigställde Luonnotar fyra år senare, juli-augusti 1913
efter en kort komponeringsprocess. Till exempel Erkki Salmenhaara
som skrivit en Sibelius-biografi anser att verkets tillblivelsehistoria
är gåtfull, för det blev till på en "förvånansvärt kort tid,
och i sin dagbok hänvisar Sibelius inte alls till någon 'kamp',
som vanligtvis hörde ihop med stora och ofta även mindre kompositioner".
Upptäckten bevisar att anlaget till verket mognade länge i tonsättarens
tankar.
Även
år 1912 planerade Sibelius Luonnotar i sin dagbok, men
av anteckningen att döma hörde ämnet ihop med sjätte symfonin,
fastän den femte knappt hade påbörjats! Först
den 17 juli 1913 kan man i dagboken finna en anteckning om Luonnotars
kompositionsarbete. Nu var det säkert frågan om ett musikverk
inspirerat av Kalevalas skapelseberättelse för sopran och orkester.
Den 24 augusti skickade han verket till Aino Ackté, som repeterade
verket den 3 september med tonsättaren. "Hon sjöng bra, men
hur fjärran från den fullkomligheten blir jag inte, när jag måste
påskynda mitt arbete, och tiden hinner inte inverka på maestrian!
Inte patinan heller," klagade Sibelius den 5 september i
sin dagbok.
[Luonnotar
uruppfördes av Aino Ackté.]
Aino
Ackté uruppförde verket på Gloucesters musikfest den 10 september.
The Times tackade tonsättaren som har en "så oerhört rik
fantasi och en uppenbart individuell linje". Musical Times
för sin del kritiserade textens svårfattlighet. Sibelius hade
böjt Kalevalas verser enligt musikens krav, och texten
är litet svårfattlig även på finska. Enligt Musical Times "verkade
den orkestrala underströmmen mycket intressantare än den vokala
sidan", men kritikern trodde att verket innehöll mera än
vad man vid första lyssnandet kunde upptäcka.
Den
finska urpremiären ägde rum i januari 1914. Kapellmästaren var
Georg Schnéevoigt och solisten naturligtvis Aino Ackté. Hon framförde
sin andel på ett sätt som fick till exempel kritikersignaturen
Bis som skrev i Hufvudstadsbladet den 13 januari (Karl Fredrik
Wasenius) i extas. Helsingin Sanomats Otto Kotilainen berömde
verket, men kritiserade Acktés övertolkning. Den mest ingående
beskrivningen av framförandet gav ändå Aino Sibelius i ett brev
till sin man.
"Den
[Luonnotar] var helt fantastisk. Helt gigantisk, vad ämnets behandling
beträffar. Jag tror att vanliga människor inte förstod någonting
alls. Den var som en sällsam örn ur varandets urtida rymd. Jag
var så hänförd att jag inte ville hållas på benen. (...) Två gamla
damer framför mig var helt förfärade över kompositionen. Med helt
oaccepterande miner följde de med ända från början och blev nästan
rasande av avsky. De var så hemskt komiska. Annars lyssnade man
med stor respekt. (...) Med Schneevoigt har vi ett så kamratligt
förhållande att vi kan diskutera ledigt. Båda ansåg vi att orkesterpartiet
hördes för litet. Där fanns en så stor distans mellan sången och
orkestern. S. påstod att de ä Jeangens fel. Det skulle jag ändå
inte vilja medge. Och sedan sade han själv också att A. A. [Aino
Ackté] hade sjungit den för "mänskligt". Vet du det
var så starkt, detta hennes framförande och själva timbre verkade
som tjockt blod. Förstår du? Mycket genialiskt framförde hon den
annars, jag menar i stora drag. Men med för stor passion. Orkestern
verkade vara mycket mera 'visionär'."
Orkestern
skapar genast i början av verket en stämning av världen före skapelsens
ögonblick. Efter fiss-moll-bruset börjar sopranen melodin som
snart fjärmar sig mot höjderna från den ursprungsidé som föddes
i Bar Riché.
Jungfrun
flyter på vågorna i sjuhundra år. En vindpust tar musiken överraskande
till b-moll. Den kvidande sopranen är som världens mor i sina
födslovåndor.
Det
förvånansvärt lekfulla flöjtmotivet beskriver hur dykanden uppenbarar
sig på himlen. Men när dykanden inte finner en boplats, stegras
musiken till sin dramatiska klimax: "vågen tar min hemvist".
"Vattenmodern"
lyfter sitt knä ur vågen och fågeln bygger sin bo. Detta berättas
som i en trance, medan harpornas mystiska ackord skapar en bild
av en ritual.
Boet
skingras och äggen går sönder och bildar himlen, månen och stjärnorna.
"Det att stjärnorna tänds på himlen byggs endast på violinernas
eteriska Fiss-dur-treklang", klagade Erkki Salmenhaara senare.
"Denna upplösning av kompositionen kan man också kritisera
litet."
Erik Tawaststjerna å sin sida såg i slutet ett förebud om 1960-talets
musikaliska rymdvisioner.
Musiken låter mystisk, kosmisk och kanske även illavarslande.
Efter världens tillblivelse blir en ny skönhet, men även nya fasor
möjliga. Fasor var också på väg snabbare än Sibelius kanske kunde
ana. Ett år senare störtade Europa i ett världskrig.