Sibelius spelade veterligen aldrig
cello trots att han skulle ha velat det, och under skoltiden (1881)
blev han erbjuden plats som cellist i den orkester som hans kamrater
hade grundat. Planen föll på att det inte fanns någon cello. Han
bekantade sig emellertid även med detta instrument tack vare brodern
Christian och började komponera för det inte bara större kammarmusikverk
(trion, kvartetter) utan även solon med eller utan ett pianoackompanjemang.
För Kitti (Christian) hade Sibelius till exempel komponerat en
vals som skulle ingå i cellisten Jaromír Hrímalys repertoar på
dennes konsertturné med namn Walse fantastique "opus
I". Detta framgår av ett brev till farbror Pehr år 1887.
Man vet inte vilket verk det var frågan om, och inte heller om
Hrímaly någonsin spelade det.
Under skol- och studieåren färdigställdes
ett tiotal verk för cello med eller utan violin- eller pianoackompanjemang:
en del av dessa har visserligen försvunnit helt eller delvis (pianosatserna).
Det tidigaste verket för cello och piano lär vara det Grieg- och
Tjajkovskijinspirerade Andantinot från år 1884 (?). De följande
bevarade cellokompositionerna är från mitten och slutet av studietiden
i Helsingfors. Andante molto (f-moll; 1887) är beaktansvärt tack
vare piano- och cellopartiernas likställdhet samt den imponerande
cellokadensen: Kitti hade framskridit i sina studier! Från samma
år (1887) härstammar ännu Duo (e-moll) för violin och cello samt
Tempo di valse (g-moll) vars pianoparti är försvunnet och som
kan vara den gåtfulla Walse fantastique från samma sommar.
Tema
och variationer d-moll (1887)
Även
i ett litet ofullbordat skick är Sibelius näst största celloverk
samtidigt det första finländska solocelloverket och ett av de
bästa inhemska cellostyckena överhuvudtaget. Om Christian spelade
denna komposition som innehåller avsevärda svårigheter allt från
Bach till Popper utan att harkla sig, måste han ha uppnått en
avsevärd teknisk nivå i sitt cellospel.
Inledningen är 2-3-stämmig med Bachaktiga ackord (Chaconne!).
Temat är vemodigt som i en folkvisa. Det åtföljs av sex variationer.
1:a variationen (tempobeteckning spiccato) berättar om förtrogenhet
med barock och Bach; dess karaktär är neobarock.
2:a variationen är en karaktärsvariation i romantisk stil med
stora språng, bedårande melodifraser, sammankedjande drillar och
för Sibelius typiska trioler.
3:e variationen (Presto) är folklig, rentav Kalevalaaktig, för
på melodins botten rungar hälften av tiden en bordunabas.
4:e variationen (i D-dur) är klassicismens maggiore-variation,
full av dubbelgrepp, bl.a. kromatiskt sjunkande sexter och snabba
skalor som gör variationen lidelsefullt romantisk.
5:e variationen baserar sig på omfattande och snabba arpeggion,
delvis kromatiska skalor och flöjtstämmor i romantisk virtuosstil.
6:e variationen är med sina ackord och melodiborduner åter förvånansvärt
mycket lik en Kalevalamelodi.
Som avslutning på variationerna hör
man ännu en kort epilog som färgas suggestivt av höga toner, pizzicatoackord
och flöjttoner. Manuskriptet innehåller ännu en eventuell D-durvariation
som igen har uppvisningskaraktär med sina brutna oktaver av vilka
en del är kromatiska; denna var kanske tänkt som en fartfylld
variation mellan femte och sjätte variationen innan man lugnar
sig ner i en Kalevalastämning.
Under åren 1888-89 färdigställdes
till och med två olika, sedermera försvunna stycken i h-moll för
cello och piano. En större skada är att Fantasias (1889)
pianodel har försvunnit, för det är frågan om ett omfattande verk
på nästan 20 minuter och i fem satser och som enligt Christians
beskrivning var ett av "de vackraste och storslagnaste celloverk
som jag någonsin hört". Satserna är Moderato, Presto, Tempo
di valse (Moderato), Alla polacca och Alla marcia. Från samma
år har däremot bevarats Canon (g-moll) för violin och cello samt
den till "Lulu-valsen" döpta Tempo di valse (fiss-moll).
I det sistnämnda verket fästs uppmärksamheten vid den melankoliska
tonen som kan anspela på något kärleksäventyr som blivit odokumenterat.
Malinconia
op. 20 för cello och piano (1900).
Urpremiär
Georg Schnéevoigt 12. 3. 1900 i Helsingfors.
Detta verk som ursprungligen kallades
"Fantasia" är Sibelius mest omfattande kammarmusikaliska
celloverk och det enda med ett självständigt opusnummer, för de
två andäktiga verken op. 77, Cantique ("Laetare anima
mea"; 1914) och Devotion ("Ab imo pectore";
1915) är ursprungligen kompositioner för cello och orkester och
av dem finns även violinversioner, medan i de fyra styckena i
op. 78 Impromptu (1915), Romans (1915), Religioso (1917) och Rigaudon
(1915) är cellon enbart ett alternativ för violinen.
Enligt Scott Goddard (1947) "saknar
verket som helhet den vikt som idag förknippas med Sibelius namn".
Inte heller Erik Tawaststjerna kan finna mycket att berömma i
detta konsertstycke som (enligt kompositören) "tillkommit
i tre timmar"; han konstaterar att cellostämman är givande
trots bristen på originalitet, men:
"Den viktigaste orsaken för
misslyckandet var att Sibelius ville skriva för piano en mästerlig
stämma, likvärdig med cellostämman - förmodligen med tanke på
Sigrid Schnéevoigt, Georgs hustru. Nästan en fjärdedel av verket
består därför pianots solokadenser, och de låter mer eller mindre
konventionella. Allt som allt är pianodelen som en provkarta,
oktavgångar turvis för bägge händerna, synkoperat ackompanjemang,
treklangsbildningar ā la Tjajkovskij; en av ljuspunkterna är ett
visst kargt fugato."
Man
kan kanske komma närmast en positiv bedömning, om man betraktar
verket som svart sorgmusik som orsakats av kompositörens älskade
dotter Kirstis död och i vilket smärtan är så skärande att den
ger upphov till översvallande, litet okontrollerat uttryck. Bra
spelat imponerar stycket i varje fall med sin stora klang, starka
kromatik och sublima melodik som förebådar violinkonserten och
till och med IV och V symfonin.