Op.
112 Tapiola, tondikt för orkester Färdig 1926;
urpremiär i New York 26.12.1926 (New York Symphonic Society, dirigent
Walter Damrosch).
Jean
Sibelius orkesterdikter kulminerar i Tapiola år 1926. Det
är frågan om Sibelius sista mästerverk för orkester. Ännu i augusti
1927 skulle han skicka sviterna som gjorts av scenmusiken för
Stormen till förläggaren, men sviterna motsvarar inte mera
de förväntningar som den ursprungliga scenmusiken väckt. Däremot
är Tapiola ett av Sibelius mest originella och konstrika
mästerverk, ett av hela 1900-talets mest fantastiska kompositioner.
Sibelius
hade i sin Storm-musik identifierat sig starkt med gamla
Prospero. Identifierade han sig även med skogsguden Tapio? Åtminstone
Granville Bantocks dotter jämförde kompositören med Tapio.
"Sibelius
såg i mitt tycke ut precis som Tapio som är de nordliga myternas
märkliga allsmäktige; 'forntida, hemlighetsfull, drömmare av grymma
drömmar' som härskar över de finska skogarna. Det är kanske därför
jag anser att Tapiola (den är kanske kompositörens mest atmosfäriska
tondikt) är hans mest intressanta verk. Med musikens medel berättar
den om hans egen starka, visionära och fängslande ande som samtidigt
har svept in sig i något outsägbart sorgset."
Tapiola
var ett beställningsarbete. I januari 1926 svarade Sibelius jakande
till kapellmästare Walter Damrosch som bad honom om en symfonisk
dikt på 15-20 minuter att framföras i New York. Kompositörens
ekonomiska situation var redan mycket bra, och han skämde bort
sig själv med att resa till Rom för att komponera sitt Kalevalainspirerade
verk. I resan ingick också en semester på ön Capri. Det framgår
av breven från Rom att kompositionens arbetsnamn hade varit "The
Wood", men Aino Sibelius rättade det till "The Forest".
Tapiola
blev färdigt på Ainola mot slutet av augusti, men i september
skickade Sibelius ett telegram till förläggaren Breitkopf &
Härtel och bad att få partituret tillbaka för rättelser. Vanligen
hade han ju gjort de sista rättelserna i partituret när han dirigerat
urpremiären. Nu fanns inte denna möjlighet, för Damrosch skulle
dirigera urpremiären i New York.
Rättelsearbetet
var träigt. "Till min olycka mottog jag denna beställning'.
'Stormen' och 'Väinön virsi' var också 'beställningar'.
Är jag skapad för sådant", undrade han och skrev att han
drack whisky.
Sibelius
repade mod för att göra de ringa korrigeringarna i verket efter
att ha återvänt från Köpenhamn där han för sista gången dirigerade
utomlands. Självkritiken hade inte ännu växt till orimligheter.
Damrosch fick partituret i november, i god tid före verkets urpremiär.
Till förläggaren skickade Sibelius också en skiss som klargjorde
Tapios ställning i den finska mytologin. Av detta bearbetade förläggaren
ett motto i fyra rader för verket.
Urpremiären
ägde rum i New York på annandagen, och succén var inte mycket
att skryta med. Även den entusiastiska sibelianen Olin Downes
från New York Times var förundrad, även om han skrev uppskattande
om verket. Ännu mindre blev Tapiola förstådd av Lawrence Gilman
på New York Herald Tribune. "Sibelius fantasi har börjat
bli svagare och blekare", slog Gilman till. Redan kompositionens
grundmotiv var i hans tycke svagt och ofruktbart.
I
Finland hördes kompositionen dirigerad av Kajanus den 25 april
1927, tillsammans med Storm-uvertyrens och den sjunde symfonins
Finlandspremiärer. Enligt Leevi Madetoja var Tapiola "mångfasetterat".
"Än
hörs skogsråets vemodiga, upprepade hojtande, än håller vättarna
på med sin hetsiga dans, än skriker en ensam vandrare ut sin livsångest
till skyarna. Ett skönt verk, som till sin konstruktion påminner
om den sjunde symfonin."
Lika
poetisk var Heikki Klemetti. Enligt honom innehöll Tapiola
"mossdoft", örnens flykt, underliga varelser och ödemarkens
rika poesi. Mest analytisk var Karl Ekman i Hufvudstadsbladet.
Han upptäckte de variationer som utvecklades ur Tapiolas
"inledningsmelodi ".
Och
Tapiola är verkligen en monotematisk helhet. Man har visserligen
disputerat om kärnmotivet överhuvudtaget är ett tema. Erkki Salmenhaara
anser att det inte är fallet. Ur motivet bildas i hans åsikt åtminstone
fyra centrala grundmotiv som står i samband med varandra. Av dessa
bildas i sin tur "ett trettiotal tonmotiv som till sitt uttryck
är högst karakteristiska, unika och oefterhärmligt sibelianska".
Veijo Murtomäki å sin sida anser att det finns i verkets början
en melodigång som föder verkets alla motiv (Goss 1993, s. 155).
Detta bevisar han med en tabell. Murtomäki ser verket öppnas samtidigt
som en tillämpning av både sonatformen och variationsprincipen.
Således är Sibelius påstående att Tapiola har skrivits
"i sonatform" motiverat.
Kärnmotivet
hörs i stråkarna genast i verkets början.
Ett
utdrag av Tapiolas partitur.
Breitkopf & Härtel.
Blåsinstrumentens
svar framhäver stämningens ödslighet. Bleckblåsets plötsliga slag
startar satsen Allegro moderato. 'Mångtydigheten fortsätter när
musiken svävar mellan h-moll och giss-moll. Giss kan även tolkas
som en ton i den h-doriska skalan.
Träblåsets
svar leder till en sekvens för vilken Sibelius gav en programmatisk
tolkning på äldre dagar. Han berättade för sin svärson Jussi Jalas
att "i det här stället kommer skogstroll och -djur".
Ett
utdrag av Tapiolas partitur.
Breitkopf & Härtel.
Dessa
motiv blir senare ljusare och lekfullare. Skuggorna blir längre
och fragmenten utvecklas till en mera hymnartad sekvens där stråkarna
spelar på ett ädelt och äkta sibelianskt sätt i det höga registret
litet i stil med sjunde symfonin. Bleckblåsets åskknall ändrar
stämningen abrupt. Det är som om det blixtrade till och åskan
dundrade.
Ett
utdrag av Tapiolas partitur.
Breitkopf & Härtel.
Ett
utdrag av Tapiolas partitur.
Breitkopf & Härtel.
Nu
startas en livligare fas i allegro. I satsen Allegro moderato
är pulsen långsammare och djupare. Slutligen startar den sista
stora stegringen. Stråkinstrumentens tremolofält och bleckblåsets
vrålande effekter hör till det mest dramatiska och särpräglade
som Sibelius skrivit.
Ett
utdrag av Tapiolas partitur.
Breitkopf & Härtel.
Ett
utdrag av Tapiolas partitur.
Breitkopf & Härtel.
Det
kvarstår codan där orkesterns mästare tar farväl av sitt favoritinstrument
- utan att veta det. Han skulle komma att arbeta med sin åttonde
symfoni ännu i årtionden. Men Tapiola skulle förbli hans
sista orkesterdikt, och symfonin som länge varit under arbete
tillfredsställde aldrig kompositören så att han skulle ha kunnat
färdigställa den för publicering.
Tapiola
förblev Sibelius sista stora mästerverk. "Även om Sibelius
inte hade skrivit någonting annat, skulle detta ena verk vara
tillräckligt för att garantera honom en plats bland alla tiders
största mästare", skrev Cecil Gray.