Pelléas
och Mélisande (Scenmusik och orkestersvit)
[Op. 46] Pelléas och Mélisande Musik till Maurice
Maeterlincks skådespel med samma namn (svensk översättning Bertel
Gripenberg); uvertyr till alla fem akter och fem andra nummer.
Färdig 1905; urpremiär i Helsingfors på Svenska teatern 17.3.1905
(dirigent Jean Sibelius). (Arrangemang: se orkesterverk op. 46.)
Op.
46 Pelléas och Mélisande, svit. Från musiken till
Maurice Maeterlincks skådespel med samma namn. 1. Vid slottsporten,
2. Mélisande, 2a. På stranden vid havet, 3. En
källa i parken, 4. De trenne blinda systrar, 5. Pastorale,
6. Mélisande vid sländan [eller: - spinnrocken],
7. Mellanaktsmusik, 8. Mélisandes död. Färdig 1905.
Arrangemang för piano (utan 2a) 1905, av nummer 4 arrangemang
för sång och piano (Les trois soeurs aveugles) 1905.
På
beställning av Svenska teatern komponerade Jean Sibelius musiken
till Maurice Maeterlincks skådespel Pelléas och Mélisande år
1905. Skådespelet som uruppfördes år 1893 var ett av symbolismens
mest betydande verk.
Kompositionsarbetet
började redan år 1904. "Naturligtvis har jag inte kunnat
låta bli att komponera för teater. Min gamla dåliga vana!"
erkände han i ett brev till Axel Carpelan.
Maeterlincks
drama fick sin urpremiär i Finland den 17 mars 1905. Sibelius
dirigerade själv. Föreställningen var en av årets teaterhändelser,
och salen var full. Skådespelet fick ett bra mottagande, men man
skrev inga separata recensioner om Sibelius musik. Visserligen
talade teaterkritikerna om den i en vördnadsfull ton. Skådespelet
framfördes till och med 18 gånger under våren. Sibelius själv
dirigerade sex framföranden.
Den
ursprungliga scenmusiken innehöll tio nummer. Det första var uvertyren
som kanske är det mäktigaste som verket har att ge. I orkestersviten
heter den Vid slottsporten. Lika mörka toner finns också
i det andra numret som i orkestersviten fick namnet Mélisande.
Ett vemodigt solo med engelskt horn berättar hur Golaud hittar
Mélisande vid källan i skogen. I orkesterviten fick nummer tre
namnet På stranden vid havet. Huvudpersonerna står på stranden
och ser ett skepp avgå. Det fjärde numret i scenmusiken motsvarar
delen En källa i parken i orkestersviten. En valsmelodi
öppnar en scen där huvudpersonerna ställer sig vid en källa vid
parken. Mélisande tappar den ring som hon fått av Golaud. Nummer
fem är delen Mélisande vid sländan i orkestersviten. Musiken
skildrar spinnrockens snurrande i mörka toner. Det sjätte numret
är orkestersvitens De trenne blinda systrar. Mélisandes
sångmelodi är balladartad. Det sjätte numret är Pastorale
i orkestersviten. Golaud och Pelléas talar om Mélisandes graviditet.
Sibelius för scenen från underjorden till dagsljuset. Nummer åtta
är orkestersvitens eleganta och pigga Mellanaktsmusik.
I skådespelet kommer huvudpersonerna överens om ett hemligt möte.
Musiknummer nio fattas i orkestersviten. I detta parti på omkring
tre minuter ljuder uvertyren till en scen där kung Arkel samtalar
med Mélisande. Golaud slår sin maka och dödar Pelléas. Scenmusikens
pärla är den utomordentligt sköna Mélisandes död. Detta
nummer hörs ofta som ett extranummer på konserter.
Som man kan märka kom nästan hela scenmusiken in i den orkestersvit
som publicerades samma år. Sången De trenne blinda systrar
är instrumental i orkesterversionen, och det nionde musiknumret
lämnades bort. Sibelius gjorde mindre förbättringar till de övriga
delarna.
Pelléas
och Mélisande överraskade säkert många, när Sibelius började
dirigera orkestersviten eller dess delar på sina konserter. I
stället för våldsamma utbrott fick man drömlika, dunkla och förfinade
toner. I avsaknad av dramatiska kontraster blev verket inte en
stor succé, men det anses vara en av topparna i Sibelius scenmusik.