Historiska
bilder I och II
Op.
25 Scénes historiques I (Historiska bilder I), svit.
1. All'overtura, 2. Scèna, 3. Festivo. Förnyade versioner
av musiken för jubileumsföreställningen på Pressens dagar (av
delarna All’overtura, Scèna och Quasi bolero, 1899). 1911; urpremiär
i Helsingfors 11.10.1911 (Helsingfors filharmoniska sällskaps
orkester, dirigent Jean Sibelius).
Op.
66 Scènes historiques II (Historiska bilder II), svit.
1. Jakten, 2. Minnesång, 3. Vid vindbryggan.
Färdig 1912; urpremiär i Helsingfors 29.3.1912 (Helsingfors filharmoniska
sällskaps orkester, dirigent Jean Sibelius).
För
musiken för Pressens dagar år 1899 komponerade Jean Sibelius material
av vilket endast Finlandia eller ursprungligen tablåmusikens
avslutningsnummer Finland vaknar trycktes och blev världsberömd.
Redan den 14 december 1899 hade han skisserat en orkestersvit
av de bästa bitarna. I sviten ingick även uvertyren, Scena,
Quasi Bolero och Finalen, d.v.s. det kommande Finlandia.
Först
år 1911 beslöt kompositören publicera en ny del av tablåmusiken.
Av Väinämöinens sång bearbetade han delen All' overtura,
av den fjärde delen Finnarna i det trettioåriga kriget
delen Scena och av Bolero eller det tredje tablånumret
som skildrar hertig Johans hov delen Festivo. Till sist
blev otryckta alltså bara det lilla Preludio, den andra
tablån Finnar döps samt den femte tablån, den kraftfulla
om än korta Stora ofreden.
I
sin dagbok kallade Sibelius sviten först Suite caractéristique
och i september klagade han över att stilen i uvertyren var så
gammalmodig. Litet senare kom han på namnet Scènes historiques
eller Historiska bilder. Svitens delar All'overtura,
Scena och Festivo blev färdiga den 24 september.
Lyssnarna
kunde snart njuta av den unge Sibelius fräscha melodiska uppfinningsrikedom
tillsammans med de små förbättringar som den redan erfarne orkesterkompositören
gjort. Till exempel Scenas beaktansvärda dramatik och fascinerande
klangfärger blev ännu bättre i behandlingen. Sibelius gav sviten
det mycket tidiga opusnumret 25.
På
våren 1912 bearbetade Sibelius tre nyare orkesterverk. Han kom
på att förena dem till en svit och gav helheten namnet Scènes
historiques II eller Historiska bilder II. Kompositionerna
blev färdiga i sista stund före urpremiären den 29 mars.
Första
delen heter Jakt och den påminner om Sibelius kompositionsplan
från år 1909. För valthornen skrev han mycket krävande musik.
Robert Layton anser att delen är absolut förstklassigt arbete.
Den andra delen, Minnesång, innehåller ett vackert tema
som Sibelius tog bort från Pohjolas dotter när han höll
på att fullborda verket. En gång i tiden hade han skrivit ordet
"Aino" i sin skissbok ovanför temat. Den tredje delen,
På vindbryggan, avslutar verket gracilt, när violinerna
söker gitarraktiga effekter.
Urpremiären
var en fullkomlig succé. Historiska bilder II gjorde till
exempel Helsingin Sanomats musikkritiker Otto Kotilainen entusiastisk.
Han påstod att verket var besläktat med fjärde symfonin och berömde
den sista delens "ojämförliga färgstyrka och det tematiska
arbetets uppfinningsrikedom". Flera decennier senare berömde
konsertmästare Carl Lindelöf Sibelius' underbart naturliga rubaton
just i Historiska bilder, och hänvisade möjligtvis just
till dessa konserter.
Efter
konserten bearbetade Sibelius Historiska bilder II färdigt
för publikation. Det fick opusnumret 66. Så här underströk han
att verket uppenbarligen inte hade någonting annat gemensamt med
Historiska bilder I i opus 25 än den historiska motivkrets
som hade inspirerat verken. Man kunde kanske också tänka att den
första sviten är förlagd i finsk historia, medan historiskheten
i den andra sviten är mera allmäneuropeisk.
För
Erik Tawaststjerna var den nya sviten en "romantisk lustfärd"
med vilken Sibelius kopplade av efter fjärde symfonin. Erkki Salmenhaara
som i allmänhet inställde sig mera kritiskt till Sibelius små
orkesterverk än Tawaststjerna tyckte att sviten var rutinmässig
och diffus.