Dödsmusik: Valse triste, Scen med tranor, Canzonetta, Valse romantique
[Op.
44] Döden. Musik till Arvid Järnefelts skådespel med samma namn,
sex nummer. Färdig 1903; urpremiär på Nationalteatern i Helsingfors
2.12.1903 (dirigent Jean Sibelius). (Omarbetningar: se orkesterverken
op. 44 och 62a.)
Op.
44 nr 1 Valse triste. Förnyad version av musik som komponerats
till Arvid Järnefelts skådespel Döden, 1:a scen (1903). Färdig
1904; urpremiär i Helsingfors 25.4.1904 (Helsingfors filharmoniska
sällskaps orkester, dirigent Jean Sibelius). Arrangemang för piano
1904.
Op.
44 nr 2 Scen med tranor. Förnyad version av den musik som komponerats
till den 3:e och 4:e scenen i Arvid Järnefelts skådespel Döden
(1903). Färdig 1906; urpremiär i Vasa 14.12.06 (Vasa orkesterförenings
orkester, dirigent Jean Sibelius).
Op.
62a Canzonetta (Rondino der Liebenden) för stråkorkester Skriven
på basen av den musik som komponerats till Arvid Järnefelts skådespel
Döden (1903). 1. version 1906. Slutlig version 1911; urpremiär
på Helsingfors Nationalteater 8.3.1911 (“Apostols konsertorkester”,
dirigent Alexei Apostol).
Op.
62b Valse romantique. Färdig 1911 till Arvid Järnefelts skådespel.
Döden. Urpremiär på Nationalteatern i Helsingfors 8.3.1911 (“Apostols
konsertorkester”, dirigent Alexei Apostol).
Den
musik som Jean Sibelius komponerade till Arvid Järnefelts skådespel
Döden visade sig vara långtgående. Den innehöll kompositörens
största hit, Valse triste. Den ursprungliga scenmusiken
har uppförts ganska sällan, men förutom den sorgliga valsen är
i synnerhet Scenen med tranor fortfarande i basrepertoaren.
Det
finns flera versioner om Dödsmusikens ursprung. Arvid
Järnefelts son Eero minns att kompositören besökte dem och att
Arvid bad honom om att komponera musiken. Enligt Eero skulle Sibelius
ha spelat Valse tristes ursprungsackord i Arvid Järnefelts
hem. Kompositören själv avvisade denna minnesbild. Enligt honom
blev verket till på adressen Andersgatan 17 i Helsingfors. Högst
några detaljer kan ha kommit till vid flygeln hos Arvid.
Enligt
målaren Sigurd Wettenhovi-Aspa blev Valse triste till
i övre våningen på restaurang Kämp. Enligt denna version skulle
Sibelius ha medicinerat sig själv med kinin på grund av influensa,
varför det ringde i hans öron. Under den långa kvällen skulle
Valse triste ha fått sin gestalt, och slutgiltigt fullbordade
kompositören det efter att ha intagit kinin även hemma.
Det
behövdes ännu fem andra partier, innan Döden kunde framföras den
2 december 1903.
Det första numret var urversionen till Valse triste.
Där ser en sjuk kvinna Döden i sin förra makes gestalt och ger
sig i en dans. På morgonen hittar man henne död.
Den
andra sången är Pauls sång där en moderlös pojke sjunger i mitten
av en snöstorm och stiger in i en häxas stuga. Det tredje numret,
Elsas sång, presenterar åskådarna för den unga kvinna som Paul
älskar. Det fjärde numret, Andante, berättar om en flock tranor
som har med sig ett barn för Elsa och Paul. I skådespelmusiken
är detta parti endast nio takter långt. Senare korrigerade Arvid
Järnefelt scenen så at Paul hör sin mammas röst i fåglarna. Det
femte numret Moderato tar Paul till sin tid som vuxen. Han är
journalist men drömmer om att grunda en barnträdgård. Det blir
en eldsvåda, och Paul ser sin mors vålnad med en lie i handen.
Det sjätte numret Andante ma non tanto skildrar hur huset rasar
ner under branden och kyrkklockorna klämtar. Elsa blir ensam men
berättar att Paul lever i människornas hjärtan.
I
Dödens premiär ledde Sibelius orkestern bakom scenen.
I pressen fanns det inte en särskild recension om scenmusiken,
men Eino Leino konstaterade torrt att en del av tablåerna fjärmar
sig "allt längre undan den konstnärliga kritiken". Man
tyckte att verkets text var naiv.
Skådespelet framfördes i december sex gånger, de två sista med
nedsatta priser.
I
det här skedet var det endast Valse triste som blev kvar
av skådespelet. Sibelius bearbetade den för publicering år 1904.
Han sålde verket till en finländsk förläggare mot en engångsersättning.
Denne i sin tur sålde alla Sibelius verk i sin ägo till Breitkopf
& Härtel år 1905. Det förlagda verket började sprida sig ute
i världen med en förbluffande fart. Under ett år beställde åttio
orkestrar noterna till Valse triste av Breitkopf, och
snart spelades den i olika arrangemang även på restauranger. Sibelius
penningbrist hjälptes knappast alls av denna superhit, men han
ledde verket - ofta som extranummer på publikens begäran - under
hela sin aktiva tid som kapellmästare.
År
1906 återkom Sibelius till skådespelmusiken. Han förenade materialen
i det tredje och fjärde numret i den utmärkta Scenen med tranor.
Den hamnade med Valse triste i opus 44, men publicerades
först på 1970-talet.
År
1906 skrev Sibelius uppenbarligen även Canzonetta, men
det fanns användning för den först år 1911. Detta år omarbetade
Arvid Järnefelt sitt skådespel och Sibelius färdigställde ett
par tilläggsnummer för den förnyade versionen. Tilläggsnumren
Rondino der Liebenden och Valsintermezzo fick senare namnen
Canzonetta och Valse romantique. De hamnade i opus
62.
År
1911 hörde man endast de nya numren och Valse triste som skådespelmusik.
Enligt kompositören var själva premiären ett "fiasco",
eftersom man ingenting hörde av musiken på grund teaterförhållandena.
Enligt Helsingin Sanomats kritiker nådde de nya musiknumren inte
till samma nivå som Valse triste.
"Canzonetta
är härlig, Valsen [Valse romantique] är bra men bara det",
bedömde kompositören självkritiskt. Det finns även en mera kritisk
kommentar om Valse romantique: "Detta med valse romantique.
Obetydlighet. Absolut inte 'mig' egentligen'", skrev Sibelius
efter premiären.
Canzonetta
dirigerade han gärna även senare. I denna ett par minuter långa
miniatyr fanns också någonting som fascinerade Igor Stravinsky.
Stravinsky gjorde senare ett eget arrangemang av Canzonetta.