Suite mignonne, Suite champêtre, Suite caractéristique
Op.
98a Suite mignonne för två flöjter och stråkar
1. Petite scène, 2. Polka, 3. Épilogue.
Färdig 1921; urpremiär i Helsingfors 6.4.1922 (Helsingfors stadsorkester,
dirigent Karl Ekman). Arrangemang för piano 1921.
Op.
98b Suite champêtre för stråkorkester. 1.
Pièce caractéristique, 2. Mélodie élégiaque, 3.
Danse. Färdig 1923; urpremiär i Helsingfors 19.2.1923 (Helsingfors
stadsorkester, dirigent Jean Sibelius). Arrangemang för piano
1923.
Op.
100 Suite caractéristique för harpa och stråkar.
1. Vivo, 2. Lento, 3. Comodo. Färdig
1922; urpremiär i Helsingfors 19.2.1923 (Helsingfors stadsorkester,
dirigent Jean Sibelius). Arrangemang för piano 1922.
Under
hela första världskriget blev Jean Sibelius tvungen att komponera
en enorm mängd miniatyrer för att försörja sin familj, eftersom
förbindelserna till de utländska förläggarna var avbrutna och
de inhemska förläggarna behövde i det närmaste bara lätta småstycken
för hemmabruk. När tiderna blev bättre, började Sibelius bland
sina skisser och några färdiga pianoverk söka motiv som skulle
lämpa sig för små orkesterverk. Efter Valse lyrique ja
Valse chevaleresque tillkom tre pyttesmå orkestersviter
under åren 1921-1923.
Suite
mignonne lyckades kompositören sälja till det engelska Chappel-förlaget.
Suite mignonne för två flöjter och stråkar är ett tredelat
verk som räcker omkring sex minuter. Det förde till exempel Erkki
Salmenhaaras tankar till Chopins och Tjajkovskijs lätta balettnummer.
Det är frågan om den absolut lättaste och på ett sätt mest charmanta
musik som Sibelius skrivit för orkester.
Suite
champêtre refuserades av Chappel. "Den var inte värd
Jean Sibelius", skrev även kompositören själv i sin dagbok.
Men snart bjöd han den ut för Hansen som godkände den för tryckning.
"Den är nog bra i sitt slag", försvarade kompositören
saken för sig själv..
Sviten
är skriven för stråkorkester och innehåller litet allvarligare
stämningar. Också den är i tre satser, och i den mellersta satsen
Mélodie elégiaque såg Robert Layton till och med förebud
av Storm-musiken. Sviten avslutar i humoreska stämningar,
och violinisten ger sig i rätt så virtuosiska figurer.
Suite
caractéristique för harpa och stråkar var enligt Robert Layton
inte alls "karakteristisk" för Sibelius. Layton tyckte
att verket var "hemskt tunt".
Verket
är utan tvivel det mest underhållningsmässiga Sibelius med förkärlek
för lätta valsrytmer. För många forskare har det varit svårt att
acceptera att Sibelius också var en kompositör som skrev charmiga
valsrytmer och miniatyrer på 1920-talet.
Detsamma
kommer fram i den samtida kritiken. Sibelius presenterade Suite
champêtre och Suite caractéristique på samma konsert
där sjätte symfonin uruppfördes år 1923. Evert Katila förundrade
sig över kompositörens koketterande höftrörelser när han dirigerade
syndiga valsrytmer och förmodade att sviterna kommer att väcka
"häftigt motstånd". Man förmodade också att sviterna
innehöll jazz-, shimmy- och Tjajkovskij-toner.