Tidig
produktion
De
sista studieåren 1887-89 som Martin Wegelius' elev vid Helsingfors
musikinstitut verkar ha sporrat Sibelius till att komponera sånger.
Enligt Robert Keane började Sibelius skissera sånger, uppenbarligen
på förslag av sin lärare, för den kommande publikationen Det
sjungande Finland vid slutet av året 1887. Sålunda blev den
första sången Serenad till en dikt av Johan Ludvig Runeberg
färdig och publicerades i det ifrågavarande verket redan i januari
1888. Serenadens ställning i Sibelius sångproduktion är
viktig i flera avseenden: den är Sibelius första kända sång och
första publicerade verk, men dessutom baserar den sig på ord av
Finlands nationalskald J. L. Runeberg. I Sibelius sångproduktion
blev denne poet viktigare än någon annan.
Under
åren 1888-89 blev ännu tre andra sånger färdiga. Det lilla verket
En visa blev till i Lovisa på sommaren 1888 (som textförfattare
har Sibelius skrivit namnet Baeckman, men om denna person och
texten finns inga andra uppgifter). Orgier, som baserar
sig på den pietistiska väckelseprästens och poetens Lars Stenbäcks
text, kom till på vintern 1888-1889. I enlighet med sitt namn
skildrar Orgier backanaliskt festande men slutar i syndamedvetande.
Sångmelodins rytmik påminner om Don Giovannis aria Finch'han dal
vino. Viktor Rydbergs ballad Skogsrået tonsatte Sibelius
för första gången i början av år 1889. Inspirerad av samma dikt
skrev tonsättaren senare en orkesterballad (1894), en på denna
baserad melodram (1895) och ett pianoarrangemang (1895) av balladens
sista del. Orkesterballadens och solosångens enda gemensamma faktor
är Rydbergs text: Skogsrået-sången följer den tyska liedens
tradition, och den har inte musikaliska beröringspunkter till
senare verk.
När
han for till Berlin år 1889 för att studera, fick Sibelius en
samling av Runebergs dikter som avskedsgåva av Wegelius, och han
började snabbt skissera solosånger till Runebergs texter. Likhet
är den sista av den tidiga periodens sånger utan opusnummer:
den blev till i Wien på hösten 1890. Samtidigt började Sibelius
tonsätta de första av de Runeberg-sånger som publicerades i sångsamlingen
7 sånger af Runeberg i musik satta af Jean Sibelius (från
år 1905 op. 13) år 1892. Samlingen presenterar de flesta av de
sångtyper som förekommer i Sibelius produktion. Under strandens
granar (nr 1) är ett exempel på storslagna sånger i
vilka lyriska avsnitt växlar med ett dramatiskt recitativ. I pianosatsen
finns orkestralt klingande tremolon; en av de pianistiska effekter
som är karakteristiska för Sibelius' sånger. I den lyriska och
eleganta sången Kyssens hopp (nr 2) finns impressionistisk
tonmåleri, medan man i sångerna Hjärtats morgon (nr 3)
och Drömmen (nr 5) hör folkliga toner - den senare t.o.m.
börjar med en sångmelodi i Kalevalaanda. I Sibelius sångproduktion
finns emellertid inte andra lika uppenbara hänvisningar till 1890-talets
karelianism.
Ungdomens
och kärlekens lov Våren flyktar hastigt (op. 13 nr 4, 1892)
tonsätter Sibelius som en fräsch dialog mellan sång och piano.
Till Frigga (nr 6) växer från en chosefri och småskuren
början till en stor tablå av passion och exotik. Det är pianopartiets
mångsidiga och färggranna textur som väcker uppseende i denna
sång. Jägargossen (nr 7) fortsätter den tyska jägarsångens
tradition i Schuberts och Wolfs anda. Sångerna Se'n har jag
ej frågat mera (Runeberg), Sov in och Fågellek
(båda av Karl August Tavaststjerna) som blivit till vid samma
tidpunkt anslöt Sibelius senare till opus 17.