Vårsång
Op.
16 Vårsång 1:a versionen (Improvisation) 1894;
urpremiär i Vasa 21.6.1894, dirigent Jean Sibelius; försvunnen.
2:a versionen (Vårsång) 1895; urpremiär i Helsingfors 17.4.1895
(Helsingfors orkesterförenings orkester, dirigent Jean Sibelius).
Slutlig version 1902; urpremiär i Helsingfors 12.12.1903 (Helsingfors
filharmoniska sällskaps orkester, dirigent Robert Kajanus).
Sibelius
komponerade Improvisationen för orkester för Vasa riksomfattande
sångfest år 1894. Uruppförandet blev en besvikelse för kompositören,
för publiken tyckte mera om Armas Järnefelts verk Korsholm.
I sin recension gav Oskar Merikanto mera beröm till Sibelius än
till Järnefelt, även om han konstaterade att Improvisationens
mäktiga crescendo gick "alldeles förlorat" utomhus.
Namnet
Vårsång förknippades med verket redan följande vår i Helsingfors.
Sibelius förnyade verket ännu år 1902 och lämnade bort den avslutande
stegringen i spansk stil. När verket publicerades fick det undertiteln
La tristesse du printemps, Vårens vemod.
Stycket
har stannat i repertoaren genom årtionden, men uppskattningen
är inte alldeles enhällig. Erkki Salmenhaara anser att från det
i och för sig fina och långlinjiga temat "byggs egentligen
just ingenting". Gustav Mahler hörde verket i Helsingfors
år 1907 och blev inte förtjust. "Alldeles vanlig Kitsch som
kryddats till en nationell sås med vissa 'nordiska' harmoniseringsmaner."
Och
det är sant att verket var "nordiskt" och inte så särpräglat
sibelianskt som Kullervo och En saga. Till exempel
Karl Flodin berömde dess "nordiskt gracila och fräscha"
klang och jämförde verket med Griegs och Sindings produktion.
Trots
detta är Vårsången inte utan förtjänster. Det långlinjiga
temat är löftesrikt och publiken entusiasmeras vanligen av slutcrescendot.
Sibelius dirigerade verket gärna ännu på 1920-talet, till exempel
i Viborg år 1923.