Valse lyrique, Autrefois, Valse chevalaresque
Op. 96a Valse lyrique. Sovitus pianoversiosta (1919), valmistui
1920; kantaesitys Lontoossa helmikuussa 1921, joht. Jean Sibelius.
Op.
96b Autrefois (Scène pastorale) orkesterille ja
kahdelle sopraanolle ad lib. Valmistui 1919; ensiesitys Helsingissä
1.12.1919 (Sabine Dahlström ja Clary Alfthan, Helsingin kaupunginorkesteri,
johtajana Jean Sibelius). Pianosovitus 1920.
Op.
96c Valse chevaleresque. Sovitus pianoversiosta (1921).
Valmistui 1921; kantaesitys 19.2.1923 (Helsingin kaupunginorkesteri,
johtajana Jean Sibelius).
Valse
lyrique on orkesteriversio pianokappaleesta Syringa.
Sibelius johti sitä esimerkiksi Britanniassa ja Norjassa
1921. Aikalaiset arvelivat, että säveltäjä
yritti toistaa Valse tristen menestyksen samankaltaisella
lyhyellä valssilla orkesterille. Esimerkiksi Birminghamissa
petyttiin, kun Sibelius johti tutun hittikappaleen sijasta ylimääräisenä
Valse lyriquen. Norjassa Verdens Gangin arvostelija totesi
kuitenkin viisaasti, että "musiikki on taidetta kaikille,
ei vain sille happamalle klikille, joka kulkee laput silmillään".
Kriitikolla ei ollut mitään pientä valssia vastaan
konsertin kevennyksenä.
Robert
Layton on nähnyt pikkuteoksen merkkinä Sibeliuksen elinikäisestä
rakkaudesta Johann Straussin valsseja kohtaan.
Autrefois-teoksen
alkuperäinen versio Scène pastorale sävellettiin
Gösta Stenmanin taidepalatsin avajaisiin. Säveltäjä
oli kuitenkin kadonnut ennen juhlallisuuksia, ja hänet löydettiin
ravintolasta melkoisen juopuneena. Gösta Stenman hankki väsähtäneelle
säveltäjälle puolikkaan pullon samppanjaa. Tästä
virkistäytyneenä Sibelius johti illalla kahteenkin otteeseen
musiikkia.
Syksyllä
1920 Sibelius muokkasi teoksen ja se sai lopullisen nimen Autrefois.
Uusitun version esitys oli 19. helmikuuta 1923 samassa konsertissa
kuudennen sinfonian kanssa. Autrefois on varsin omaperäinen
pieni teos, jossa kaksi sopraanoa laulaa vokaliiseja, mutta heidät
voi tarvittaessa korvata klarineteilla. Esimerkiksi Robert Layton
pitää tätä teosta vangitsevimpana opuksen
kappaleista.
Valse
chevalereque on Valse lyriquen tavoin orkesterisovitus
pianokappaleesta. Sibelius joutui käyttämään
sen muokkaukseen paljon aikaa loka-marraskuussa 1921, mutta Chappel-kustantamo
kieltäytyi julkaisemasta sitä. Sibeliuksen mielestä
valssi oli kuitenkin "hyvä omassa lajissaan" ja hän
lähetti teoksen muokattuna Hansenille, joka maksoi puolet Sibeliuksen
pyytämästä summasta.
Säveltäjä oli jo ehtinyt uskotella puolisolleen tehneensä
rahasammon, ja pettymys oli melkoinen. Aino Sibelius inhosi koko
kappaletta ja piti sitä säveltäjän "juomapuolen"
tunnuslauluna.
Kun
Sibelius kantaesitti kappaleen samassa konsertissa kuudennen sinfonian
kantaesityksen kanssa helmikuussa 1923, kriitikot äimistyivät.
Esimerkiksi Leo Funtekin mielestä valssi ei ollut oikein
kansallissäveltäjän arvon mukainen.
Myöhemmin
Valse chevaleresque on kaikessa hurmaavassa elostelijamaisuudessaan
nähty varsin suorana yrityksenä toistaa Valse tristen
suosiota. Esimerkiksi seuraavana vuonna Kööpenhaminassa
Politiken-lehden arvostelija piti sitä "puhtaana salonkina
verrattuna Valse tristen nerokkaaseen salonkiin".