Bardi
Op.
64 Barden (Bardi), sävelruno. 1. versio 1913; ensiesitys
Helsingissä 27.3.1913 (Helsingin filharmonisen seuran orkesteri,
johtajana Jean Sibelius). Lopullinen versio 1914; ensiesitys Helsingissä
9.1.1916 (Helsingin filharmonisen seuran orkesteri, johtajana
Jean Sibelius).
Bardi on Sibeliuksen hienoimpia pieniä orkesteriteoksia.
Sibeliusta tutkinut Andrew Barnett on arvannut, että kyseessä
voisi olla Aallotarten ensimmäisen kolmiosaisen luonnosversion
kadonnut ensimmäinen osa. Erik Tawaststjerna on arvellut,
että säveltäjä inspiroitui Runebergin Bardi-runosta,
vaikka säveltäjä itse kiistikin tämän.
Bardin työnimi oli mitä ilmeisimmin Der Ritter
und die Najade. Najadit vievät ajatukset tietenkin myös
Aallottariin.
Voi
hyvin olla, että ulkomusiikillisia inspiraationlähteitä
oli enemmän kuin yksi. Sibelius itse assosioi sen Eddan ja
Ossianin laulujen maailmaan ja sanoi sävellyksen "ikään
kuin kertovan muinaisskandinaavisen, viikinkiaikaisen balladin".
Bardi sai kantaesityksensä 27. maaliskuuta Filharmonisen
orkesterin konsertissa Helsingissä. Otto Kotilainen esitteli
teosta Helsingin Sanomissa:
"Teos
kuwailee sankarilaulajan, bardin, runoinnostusta, kun hän
sankarirunoaan esittää. Tämä uusi säwellys
on todellinen mestariteos, joka arwokkaana lisänä liittyy
Sibeliuksen suureen säweltuotantoon. Käyttäen näennäisesti
waatimatonta muotoa, antaa säweltäjä tässä
lyhyessä teoksessa musiikillisten mielikuwiensa liidellä.
Jousisoittimet liikkuwat pitkin matkaa pehmeästi ja hillitysti
kuin wienot äänet ikään, johon kulkuun wärikkäinä
ja hienoina liittywät sooloharpun sointukuwiot. Säwellys
päättyy woimakkaaseen ja laajaan nousuun läkkisoittimissa.
Mestarillisen säwelmuowailun ohella sisältää
teos omituisen, rikkaan wärityksen. Kappale esitettiin kahteen
kertaan ja oli yleisö siihen kovin innostunut."
Nykyisin
Bardin loppunousu on kovin harvoin "woimakas ja laaja".
Harpun soinnut tuovat hieman mystisen ja nostalgisen ilmapiirin.
Sointiväritutkielmalta tuntuvasta, detaljirikkaasta musiikista
hahmottuu vähitellen yhä selväpiirteisempää
temaattista materiaalia Largamente-taitteessa. Lyhyen huipennuksen
jälkeen kuullaan filosofinen epilogi, jonka aines on sukua
johdannolle.
"Sibeliuksessa
oli hiven Anton Weberniä", oli Erik Tawaststjernan yllättävä
mielleyhtymä Bardista. "Staattisuudestaan ja
lyhyydestään huolimatta Bardi ei ole kevyt teos",
Robert Layton kirjoitti. "Muoto etenee vapaana, viitteitä,
kuiskauksia, pieniä alleviivauksia sisältävänä
runona, joka ikään kuin häämöttää
kaukaisuudessa", Erkki Salmenhaara ihasteli.
Arvoituksellinen
Bardi piipahtelee edelleen konserttiohjelmassa ja hämmentää
aina yleisöä hienovaraisuudellaan.