Skogsrået
(Metsänhaltijatar)
Op. 15 Skogsrået,
sävelruno (balladi) Viktor Rydbergin samannimisen runon pohjalta.
Valmistui 1894-95; kantaesitys Helsingissä 17.4.1895 (Helsingin
orkesteriyhdistyksen orkesteri, johtajana Jean Sibelius). Melodraamasovitus
(lausuja, piano, kaksi käyrätorvea ja jouset), kantaesitys
Helsingin Seurahuoneella 9.3.1895, loppujakson sovitus pianolle
(Ur "Skogsrået") 1895.
Skogsråetin
eli Metsänhaltijattaren alkuitu saattaa olla jo kesän
1894 oopperasuunnitelmassa. Sibelius kaavaili Veneen luominen
-oopperan ohella näyttämöteosta myös uskottomasta
ylioppilaasta. Tutkija Veijo Murtomäen esittämän
teorian mukaan Sibeliuksen 10. elokuuta kirjeessä mainitsema
"marssin tapainen musiikkikappale" olisi Metsänhaltijattaren
avausjakso, metsään meno toinen jakso, uskottomuus ja
sensuaalisen rakkauden kuvaukset kolmas jakso ja surumarssi teoksen
päätös.
Loppuvuodesta
1894 suunnitelma kuitenkin täsmentyi, ja Sibelius päätti
tehdä teoksen Viktor Rydbergin Skogsrået-tekstiin
pohjautuen. Maaliskuussa 1895 valmistui Metsänhaltijattaren
"ensimmäinen skizzi", eli melodraama lausujalle,
jousille, kahdelle käyrätorvelle ja pianolle. Se esitettiin
arpajaisissa Seurahuoneella maaliskuun 9. päivänä.
Viktor
Rydbergin teksti kertoi Björn-sankarin seikkailuista metsässä,
jossa ilkeät kääpiöt punovat juonia ja pyöreäpovinen
metsänhaltijatar houkuttelee Björnin lemmenleikkiin.
Lumous ei häivy: Björn ei voi enää rakastaa
vaimoaan, eikä työkään maistu. Hän kuolee
yksin kaipuuseensa.
Metsänhaltijattaren
orkesteriversio esitettiin 17. huhtikuuta. Nyt eroottissävyisen
teoksen wagneriaaniset piirteet paljastuivat selvemmin. Merikannon
mukaan Metsänhaltijatar sisälsi omituisia ja
lumoavia värejä, mutta sen ymmärtämiseksi
oli välttämätöntä tuntea runon sisältö.
"Tarkkaawaisena seurasikin yleisö tekstipaperista säwellyksen
sisälläpitoa", hän kertoi.
Sibeliuksen
musiikki oli kriitikon mukaan muuttunut "liiankin kiihkeistä
ja sekawista hapuilemisista" entistä selvemmäksi.
Metsänhaltijatar
pysyi Sibeliuksen konserttiohjelmissa vuosia. Se oli mukana esimerkiksi
1899, kun ensimmäinen sinfonia sai kantaesityksensä.
Käypä orkesterirunoelma vaipui kuitenkin vähitellen
unohduksiin vuoden 1936 yksittäistä esitystä lukuun
ottamatta, sillä Sibelius ei viimeistellyt käsikirjoitusta
koskaan painokuntoon. 1990-luvun lopulla teos nousi uudelleen
kansainväliseen valokeilaan Lahden kaupunginorkesterin esitysten
ja levytyksen ansiosta.
Mielipiteet
teoksesta ovat vaihdelleet. Erik Tawaststjerna ei pitänyt
sävellystä "keskeisenä" Sibeliuksen tuotannossa.
"Säveltäjään ei onnistunut sulauttaa
eriluontoisia aineksia yhtenäiseksi kokonaisuudeksi",
Tawaststjerna kirjoitti. Säveltäjä Kalevi Aho on
myötäillyt Tawaststjernaa: "Mielenkiintoinen teos,
jota olisi pitänyt hioa lisää".
Sibelius-tutkija
Veijo Murtomäki on ollut Metsänhaltijattaren
puolustajia. "Kaikkein upeimpia hetkiä teoksessa tässä
mielessä on majesteettisen alun jälkeen käynnistyvä
modaalis-diatoninen sointikenttä, jota kestää minuuttikaupalla
ja joka tuo mieleen vaikkapa Goreckin III sinfonian!" Murtomäki
on kirjoittanut.
Majesteettinen
alku on Björniä kuvaava komea teema C-duurissa. Sen
jälkeen koetaan tuo pitkä, lähes minimalistinen
sointikenttäjakso, joka päättyy sankarillisen teeman
paluuseen. Teoksen kolmannessa taitteessa koetaan Metsänhaltijattaren
ja Björnin kohtaaminen. Sellojen pitkä linja tuo musiikkiin
hyvin eroottista sävyä. Viimeisessä taitteessa
tuo sävy muuttuu kuitenkin surumieliseksi. Se kuvaa sankarin
toivotonta kaipausta.
Metsänhaltijatarta
kuunnellessa voi ihailla nuoren Sibeliuksen orkestroinnin aistillisuutta
ja sointivärien hehkua.