In
memoriam
Op. 59 In memoriam,
surumarssi. 1. versio 1909. Lopullinen versio 1910; ensiesitys
Oslossa 8.10.1910 (Musikforeningen, johtajana Jean Sibelius).
In
memoriam sai alkusysäyksensä viimeistään
vuonna 1904, kun Eugen Schauman ampui kesäkuussa kenraalikuvernööri
Bobrikovin kesäkuussa ja tappoi tämän jälkeen
itsensä. "Suomen-syöjän" kuolema riemastutti
monia Suomen suuriruhtinaskunnan vaikuttajia, mutta poliittinen
murha arvelutti lainkuuliaista kansaa. Osa kansasta tosin katsoi,
että Schauman sovitti syntinsä itsemurhalla.
Tutun
kaskun mukaan Sibelius juhli Helsingissä Bobrikovin murhaa
niin ankarasti, että poliisi vei hänet, Armas Järnefeltin
ja Jost von Qvantenin Eerikinkadun poliisikamariin kuulusteltavaksi.
Syyksi mainittiin "omotiverad glädje" eli aiheeton
ilo. Eerikinkadun poliisikamarin pöytäkirjoista ei moista
dokumenttia ole löytynyt, mutta kesäkuun lopun ravintolalaskut
ovat hurjaa luettavaa. Kappelissa on nautittu 27., 29. ja 30.
kesäkuuta melkoisia määriä konjakkia, sherryä,
madeiraa ja viskiä - ehkä Bobrikovin kuolemankin kunniaksi.
Sibeliuksen
mielessä alkoi muhia teos Schaumanin muistoksi. Hän
mainitsi asiasta esimerkiksi uudenvuodenpäivänä
1905 Eero Järnefeltin Suvirannassa. Sanomalehtinainen Tekla
Hultin oli paikalla ja kirjoitti päiväkirjaansa:
"Aamupäivällä
kävimme sitten Eero Järnefeltillä, jonne myös
hänen Armas-veljensä ja Jean Sibelius rouvineen saapuivat.
Sibelius sanoi aikovansa kirjoittaa reqviemin Eugen Schaumanin
muistolle ja että tämä sävellys jo oli alulla.
- Kunpa siitä tulisi niin valtava kuin sen aihe ansaitsee!
Sehän on oleva ainoa muistomerkki, minkä voimme hänelle
pystyttää!"
Sibelius
jatkoi Berliiniin, jossa hän sai muistinsa mukaan "motiivin"
In memoriamiin. Näin hän ainakin kertoi Karl
Ekmanille vuonna 1935.
Näyttää
siltä, että Sibelius ei olisi oikein tiennyt, mitä
surumarssi- tai requiem-aiheellaan tekisi. Hän soitti Oscar
Parviaiselle alkuvuodesta 1906 muutamia teemoja, joista yhden
hän nimesi Surumarssiksi. Parviainen maalasi tämän
inspiroimana Espanjalainen hautaussaatto -teoksensa, joka
on Ainolan salissa. On mahdollista, että surumarssiteema
sisälsi In memoriam -teoksen motiiveja. Se voi samalla
olla yhteydessä Eugen Schaumanille suunniteltuun Requiemiin
- tai luonnostellun Marjatta-oratorion osaan Jeesuksen hautaaminen.
On
mielenkiintoista, että Sibelius syventyi aiheeseen vasta
1909, kurkkuleikkauksensa jälkeen. Hän ajatteli kuolemaa
päivittäin, ja Erik Tawaststjernan mielestä hän
taisi lopulta säveltää In memoriamin itseään
varten. Se soitettiinkin säveltäjän hautajaisissa,
mutta paljon myöhemmin kuin vuoden 1909 Sibelius olisi voinut
aavistaa, vasta vuonna 1957.
In
memoriam valmistui 14. joulukuuta 1909. Sibelius oli kuitenkin
partituurin oikovedokseen tyytymätön, ja lopullisessa
muodossaan In memoriam valmistui maaliskuussa 1910. Kantaesitys
lykkäytyi vielä pidemmälle, lokakuuhun 1910. Sibelius
konsertoi Kristianiassa eli nykyisessä Oslossa. Arvostelut
olivat ristiriitaisia. Monet pitivät konsertin muista numeroista,
mutta esimerkiksi Aftonpostenin Otto Winter-Hjelmin mielestä
In memoriam "menettää paljon liiallisen
vaikutuksen tavoittelun vuoksi".
In
memoriam alkaa pontevalla surumarssirytmillä. Orkestrointi
tuo mieleen Gustav Mahlerin viidennen sinfonian, jonka Sibelius
oli kuullut Berliinissä 1905 saadessaan "motiivin"
teokseen. Juuri tämä Mahler-vaikutteisuus ja epäsibeliaanisuus
on saanut tutkijat pohtimaan teoksen arvoa.
"Pihtien
pitämät näkyvät, eivätkä kaikki
motiivitkaan vaikuta ylhäältä annetuilta",
Erkki Salmenhaara tuomitsi. Ralph Woodin mielestä teos jopa
hyödyntää Beethovenin kolmannen sinfonian hidasta
osaa ja Wagnerin Götterdämmerungin hautajaismarssia
ilman kummankaan ansioita.
Vaikka
teoksessa onkin Mahler- ja Wagner-vaikutteita, se ei voisi kuitenkaan
olla kummankaan sävellys. Se ei ole tyypillisintä Sibeliusta,
mutta se monipuolistaa hänen säveltäjäkuvaansa.
Erik Tawaststjernan mukaan teos on "persoonallinen musiikillinen
todistuskappale".