Op.
49 Pohjolan tytär, sinfoninen fantasia. Valmistui
1906; kantaesitys Pietarissa 29.12.1906 (Mariinski-teatterin orkesteri,
johtajana Jean Sibelius).
Pohjolan
tytär on Sibeliuksen suosituimpia sinfonisia runoja.
Vasta 1990-luvun lopulla tutkijat ovat onnistuneet selvittämään,
miten monivivahteinen sen syntyprosessi oli.
Vaikeutena
on ollut useiden sävellysprosessien kietoutuminen yhteen.
Yksi oli "Luonnotar"-aihe. Toinen projekti oli kolmas
sinfonia, kolmas Öinen ratsastus ja auringonnousu,
neljäs In memoriamin luonnokset ja viidentenä
Marjatta-oratorio, jota Sibelius suunnitteli Jalmari Finnen
libreton pohjalta kesäkuusta 1905 alkaen. Finne kirjoitti
aiheesta innoissaan:
"Minä tiedän että aihe on musikaalinen ja
koska se miellyttää Sibeliusta on hän tekevä
siitä suurta. (...) Sibelius puhui erinomaisen kauniisti
musiikista. Muun muassa sanoi hän: 'musiikki on minulle kaunis
mosaiikki, jonka Jumala on pannut kokoon, hän ottaa kaikki
kappaleet käteensä, heittää ne maailmaan ja
meidän on niistä pantava tuo kuva kokoon'."
Mosaiikkivertaus
on osuva. Sibelius sävelsi tietämättään
jo Pohjolan tytärtä, mutta kutsui aihiota ensin
"Luonnottareksi". Kyseessä ei ole tuntemamme Luonnotar
vuodelta 1913, joten tapana on kirjoittaa hankkeesta lainausmerkein.
On sinänsä luonnollista, että Marjatta ja Luonnotar
kiehtoivat Sibeliusta samaan aikaan. Naishahmot ovat mytologisesti
varsin lähellä toisiaan. Marjatta synnyttää
vapahtajan, Luonnotar maailman.
Oratorion
libretto löytyi 1990-luvulla tutkija Markku Hartikaisen työn
tuloksena, samoin kirje, jossa Finne selvittää oratorion
rakennetta:
"Teksti
on kolmiosainen, 'Kiesuksen syntyminen', 'Kiesuksen hautaus'ja
'Ylösnouseminen'. Suomen kansa on löytänyt yhden
musikaalisen idean, joka on loistavin, mitä tavata voi. Tarkoitan
'ylösnousemista'. Marjatan pyynnöstä lentää
aurinko suurena lintuna Jeesuksen haudalle ja paistaen yhä
suuremmalla voimalla sulattaa vuoret ja kalliot ja päästää
Jeesuksen kuolemasta. Minä tiesin minkä tulipallon heitin
Sibeliuksen sieluun antaessani tuon idean, hän on itse sanonut
minulle, että suurenmoisempaa ajatusyhteyttä ei voi
olla kuin Jesus ja aurinko ja että tuollainen oratorio on
jotain aivan uutta."
20.
elokuuta 1905 Sibelius kirjoitti Carpelanille säveltävänsä
"quasi oratoriotyylistä" teosta - siis Marjattaa.
Elo-syyskuun vaihteessa suunnitelma kuitenkin muuttui. Sibelius
kutsuttiin marraskuuksi Heidelbergiin johtamaan teoksiaan, ja
hän päätti valmistaa sinne "Luonnottaren".
Finnen teksti jäi sivuun, mutta Marjatta-musiikkia hän
ei hylännyt.
Sibeliuksen
luonnoksista löytyy Pohjolan tyttären alkua vastaava
kohta, jossa nuottien päälle on kirjoitettu sana "Marjatta"
ja hieman myöhemmin sana "kaiken", molemmat Finnen
Marjatta-tekstin ensimmäisestä säkeistöstä.
Marjatan alku siirtyi siis Pohjolan tyttären alkuun
- tai sitten Sibelius vain kokeili, sattuisivatko Marjatan sanat
sopimaan jo valmiina olleeseen sävellysaihioon.
Joka
tapauksessa "Luonnotar" oli nyt Sibeliuksen luovassa
mielikuvituksessa muovautumassa puhtaaksi orkesteriteokseksi oratorion
sijasta. Teos ei valmistunut Heidelbergin musiikkijuhlia varten.
Sibelius päättikin jatkaa konsertoimaan Britanniaan
joulukuussa ja valmistella teostaan kaikessa rauhassa. Britanniasta
matka jatkui sävellys- ja ryyppyreissulle Pariisiin. Kirjeistä
voi päätellä, että myös kolmas sinfonia
murtautui jo esiin säveltäjän mielikuvituksessa.
Hän soitti Oscar Parviaiselle "Rukous Jumalalle"
-teemaa, joka on kolmannen sinfonian finaalin puolivälissä
esiin murtautuva hymniteema. "Voin sanoa 'kahden kesken'
että Luonnottaresta tulee kokonainen sinfonia! Siis ennustukseksi!"
säveltäjä kirjoitti Ainolle 7. tammikuuta 1906.
Palattuaan
kotiin Sibelius suunnitteli edelleen sinfoniaa ja suunnitelmat
alkoivat selkiytyä: osa materiaalista löytäisi
paikkansa tulevaan sinfoniaan, mutta ensin valmistettaisiin "sinfoninen
runo". Se valmistuikin hieman ennen juhannusta.
Sävellys
oli kuitenkin nimeä vailla, sillä Sibeliuksen mielikuvitus
oli jo erkautunut "Luonnottaresta". Sibelius lähetti
kustantajalleen saksankielisen selityksen sävellyksen ohjelmasta,
eikä tässä puhuttu enää Luonnottaresta
vaan Pohjolan tyttärestä. Tutkija Timo Virtanen on luonnoksia
tutkimalla osoittanut, että Sibelius teki viimeisinä
sävellysviikkoinaan huomattavia muutoksia teokseen, ilmeisesti
saadakseen sen sopimaan Kalevalan tarinaan Väinämöisestä
ja Pohjolan tyttärestä.
Tarinan
mukaan Väinämöinen kuulee matkallaan Pohjan neidin
eli Pohjolan tyttären kehräävän rukillaan
taivaalla kultalankaa. Väinämöinen pyytää
tytärtä laskeutumaan taivailta luokseen, mutta neito
vaatii häneltä ensin vaikeita urotekoja. Väinämöinen
epäonnistuu mahdottomissa tehtävissä ja joutuu
poistumaan hävinneenä, mutta ei lyötynä.
Juonen
yhteys yli vuosikymmenen takaiseen Veneen luominen -oopperan
toiseen librettoluonnokseen on selvä. Siinähän
Väinämöinen rakastui Luonnottareen, teki ihmetekoja
eli kävi Tuonelassa ja veisti taikaveneen, mutta joutui lopulta
pettymään ja jäi yksin Luonnottaren kylmyyteen
pettyneenä.
Säveltäjä itse ehdotti kustantajalle nimeksi Väinämöistä,
mutta Lienau piti sitä liian vaikeana ja ehdotti Pohjolan
tytärtä. Sibelius vastasi ehdotuksella L'aventure d'un
héros eli Sankarin seikkailu, mikä taas muistutti
aivan liikaa Straussin Heldenlebeniä. Lopulta päädyttiin
Pohjolan tytär -nimeen.
Kantaesityksen Sibelius johti loppuvuodesta Pietarin Mariinski-teatterin
orkesterin edessä kapellimestari Alexander Silotin kutsusta.
Orkesteri rakastui teokseen, ja esitys oli suuri menestys. Kriitikotkin
olivat innoissaan. "Erittäin lahjakas ja mielikuvituksekas
säveltäjä", kehaisi Rusj-lehti.
Pohjolan
tytär on Sibeliuksen taitavimmin orkestroituja teoksia,
jos mittapuuna pidetään Richard Straussin virtuoosista
sävellystekniikkaa. On hämmästyttävää,
että säveltäjä pystyi eri sävellysprojekteihin
tekemistään luonnoksista kokoamaan teoksen, josta sittenkin
muodostuu itsenäinen kokonaisuus.
Pohjolan
tyttären luonnoksista löytyy myös osia, jotka
eivät tuohon kokonaisuuteen sopineet. Ne päätyivät
myöhemmin mm. kolmanteen sinfoniaan ja Historiallisia
kuvia II -sarjaan. Aineksia oli siis todella ollut sinfonian
mittaiseen teokseen, mutta tällä kertaa mosaiikin palat
sopivat sittenkin paremmin eri sävellyksiin.
Teos
alkaa sellon matalalla, resitatiivisella aiheella. Tämän
aiheen luonnoksen päälle Sibelius oli aikanaan kirjoittanut
sanat "Marjatta" ja "kaiken" kokeiltuaan,
sopisiko aihe Marjatta-oratorion ensimmäiseen säkeistöön.
Tätä
ainesta kehittelemällä Sibelius esittelee tavallaan
"sävelpankin", johon orkesterirunon keskeiset elementit
palautuvat. Koko sävelrunossa matala rekisteri kuvaa Erkki
Salmenhaaran mukaan Väinämöisen turhaa kurkottelua
korkeuksia kohti.
Seuraa
rohkea sävellajinvaihdos. Pohjolan tytär kutoo taivaalla.
Oboe, englannintorvi ja lopulta huilu kuvaavat tyttären kauneutta.
Ote
Pohjolan tyttären partituurista.
Robert Lienau Musikverlag.
Seuraava
sekvenssiaihe voisi kuvata Väinämöisen järkytystä
ja ihastusta tämän näyn edessä. Musiikin liike-energia
ehtyy. Aavistelevat pizzicatokulut jousissa aloittavat kehittelyn,
jossa Väinämöisen yritykset ja tyttären suloisuus
ja pilkallisuus saavat musiikilliset vastineensa. Hurjimmillaan
pilkkaava sekuntiaihe soi kehittelyn loppupuolella jousilla ja
puupuhaltimilla.
Ote
Pohjolan tyttären partituurista.
Robert Lienau Musikverlag.
Ote
Pohjolan tyttären partituurista.
Robert Lienau Musikverlag.
Kehittelyssä
- ja koko teoksen sävellajisuhteissa - on jo paljon neljänteen
sinfoniaan viittaavia enteitä. Pohjolan tyttäressä
nämä ainekset ovat suurelle yleisölle sulavammassa
muodossa, koska keskeiset teemat ovat tarttuvia ja loisteliaasti
orkestroituja.
Kamppailun
jälkeen näky tyttärestä katoaa. Kontrabassojen
ja sellojen g-a-b -sävelkulku kertoo Väinämöisen
- ja häneen samaistuneen säveltäjän - palanneen
mietteliäänä alkutilanteeseen. Mutta minkälaisen
seikkailun ja väriloiston jälkeen!