Op.
22 Lemminkäinen (Neljä legendaa)
Nro
1 Lemminkäinen ja saaren neidot. 1. versio 1895; kantaesitys
Helsingissä 13.4.1896 (Helsingin filharmonisen seuran orkesteri,
johtajana Jean Sibelius). 2. versio 1897; ensiesitys Helsingissä
1.11.1897 (Helsingin filharmonisen seuran orkesteri, johtajana
Jean Sibelius). Lopullinen versio 1939.
Nro 2 (vuoteen 1947 Nro 3) Tuonelan joutsen. 1. versio
1895; kantaesitys Helsingissä 13.4.1896 (Helsingin filharmonisen
seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius). 2. versio 1897; ensiesitys
Helsingissä 1.11.1897 (Helsingin filharmonisen seuran orkesteri,
johtajana Jean Sibelius). Lopullinen versio 1900.
Nro 3 (vuoteen 1947 Nro 2) Lemminkäinen Tuonelassa.
1. versio 1895; kantaesitys Helsingissä 13.4.1896 (Helsingin
filharmonisen seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius). 2. versio
1897; ensiesitys Helsingissä 1.11.1897 (Helsingin filharmonisen
seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius). Lopullinen versio
1939.
Nro 4 Lemminkäinen palaa kotitienoille/Lemminkäisen
kotiinpaluu. 1. versio 1895; kantaesitys Helsingissä
13.4.1896 (Helsingin filharmonisen seuran orkesteri, johtajana
Jean Sibelius). 2. versio 1897; ensiesitys Helsingissä 1.11.1897
(Helsingin filharmonisen seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius).
Lopullinen versio 1900.
Lemminkäinen
eli tutunomaisemmin Lemminkäissarja merkitsi Sibeliukselle
paluuta laajoihin orkesteriteoksiin oopperakriisin jälkeen.
Pian Sadun nyrpeähkön vastaanoton saaneen kantaesityksen
jälkeen Sibelius tutustui Wagnerin Oper und Drama
-kirjoitukseen ja päätteli, että musiikki ilman
sanoja ei voi ihmistä tyydyttää. Hän suunnitteli
oopperaa J. H. Erkon librettoon, joka oli tarkoitus tehdä
Kalevalan 8. ja 16. runon pohjalta.
Kyseessä
on Veneen luominen -ooppera, jonka juoneksi Sibelius kaavaili
seuraavaa: nuori Väinämöinen (kirjeissä ja
librettoluonnoksissa Väinö tai Wäinö), näkee
verenpunaisella iltataivaalla Kuuttaren ja rakastuu. Kuutar lupaa
suostua Väinön puolisoksi, jos Väinö laulaisi
veneen kokoon kehrävarren palasista. Toisessa kohtauksessa
Väinö yrittää turhaan laulaa venettä
kokoon. Häneltä puuttuvat veneen veistosanat. Kolmannessa
kohtauksessa Väinö menee Tuonelaan pyytämään
sanoja. Puolivalveilla ollessaan Väinö saa kolme sanaa
Tuonettarelta. Loppukohtauksessa Väinö kulkee järvellä
uudella veneellään ja laulaa rakkauttaan. Taivas punertuu,
Kuutar ilmestyy ja rakastavaiset saavat toisensa.
Säveltäjä
sai muistelujensa mukaan Ruoveden kesäasunnolla 1893 valmiiksi
oopperan alkusoiton, josta muokkautui myöhemmin Lemminkäissarjan
osa Tuonelan joutsen. Oopperan suunnittelu keskeytyi tilaustöihin
Karelia-musiikin merkeissä. Loppuvuodesta hän näytti
librettoluonnosta Kaarlo Bergbomille, mutta suomalaisen teatterin
ja oopperan voimahahmo ei pitänyt aihetta tarpeeksi dramaattisena
näyttämölle.
Sibelius
ei luovuttanut. Heinäkuussa 1894 hän kävi tapaamassa
runoilija Paavo Cajanderia, joka vietti kesää Hämeenlinnan
lähistöllä. Sibelius oli kaivanut oopperaluonnoksensa
pöytälaatikostaan ja halusi tekstiin lisää
dramatiikkaa.
Tutkija
Markku Hartikainen löysi syksyllä 1998 Cajanderin papereista
Suomen Kirjallisuuden Seuran arkistossa Sibeliuksen käsikirjoituksen
Veneen luomisen toiseen librettoluonnokseen. Arvattavasti
säveltäjä pyysi Cajanderia kirjoittamaan uuden
libreton tämän luonnoksen pohjalta. Luonnos on huomattavasti
dramaattisempi ja näyttämöllisesti kiitollisempi
kuin aikaisempi juoni.
Ensimmäistä
näytöstä ei ole säilynyt. Toisessa näytöksessä
on vetäviä joukkokohtauksia, joissa Wäinö
ja kyläyhteisö riitelevät, ja Wäinö paljastaa
idealisminsa ja epävarmuutensa. Kolmannessa näytöksessä
Wäinö kohtaa Tuonelassa Tuonen tytin ja saa tämän
rakastumaan itseensä. Tytti pelastaa Wäinön manalan
hengiltä, joiden laulu on saanut sankarin puolustuskyvyttömäksi.
Viimeisessä näytöksessä Wäinö soutaa
taikaveneellään Luonnottaren - ei siis enää
Kuuttaren - luokse ja tunnustaa tulisesti rakkautensa. Luonnotar
osoittautuu kuitenkin kylmäksi ja etäiseksi. Wäinö
luopuu haaveestaan ja jää yksin.
Tämä
juoni oli jo aivan tarpeeksi tapahtumarikas ja dramaattinen näyttämöteokselle.
Vahvistaakseen oopperauskoaan säveltäjä matkusti
Wagner-juhlille Bayreuthiin kesällä 1894. Hän kyllästyi
nopeasti saksalaissäveltäjään kohdistuneeseen
palvontaan, mutta tunnusti samalla Parsifalin sekä
Tristanin ja Isolden niin musertaviksi teoksiksi, että
säveltäjän uran jatkaminen tuntui hetkeksi mahdottomuudelta.
Sibelius
pääsi Wagnerista irti uppoutumalla Lisztiin. "Luulen
että minä oikeastaan olen musiikkimaalari ja runoilija.
Tarkoitan että tuo Listz'in [Lisztin] musiikkikanta on minulle
lähintä. Tuo symfoninen runo (sillä tavalla meinasin
'runoilija'). Minä käsittelen hyvin rakasta ainetta
nyt. Kerron sitte kun tulen", hän kirjoitti Ainolle
19. elokuuta.
On
todennäköistä, että kirjeessä mainittu
"rakas aine" on alkuitu Lemminkäissarjalle,
joka alkoi muotoutua Veneen luomisen pirstaleista. Vuonna
1935 Sibelius muisteli elämäkertansa kirjoittajalle
Karl Ekmanille kahteenkin kertaan, että hän sävelsi
Münchenissä nimenomaan Lemminkäistä.
Tutkija Veijo Murtomäki on arvellut, että Sibelius on
voinut yhtä hyvin tarkoittaa myös sävellystä
Skogsrået.
Palattuaan
kotiin säveltäjä muokkasi teostaan vielä kuukausia.
Veneen luominen -oopperan alkusoitto päätyi nyt
osaksi Tuonelan joutsen. Sibelius oli päättänyt
muuttaa teoksen ohjelmallisen alkuidean kuvaamaan Lemminkäisen
seikkailuja. Väinön Tuonelan-matkan musiikki sopi muokattuna
mainiosti Lemminkäinen Tuonelassa -osaan. Sen luonnoksista
onkin löytynyt maininta "Tuonen tytti", joka viittaa
oopperaluonnokseen.
Ei
tiedetä, missä määrin teoksen avaava Lemminkäinen
ja saaren neidot sekä teoksen upea päätös
Lemminkäinen palaa kotiseudulle perustuvat oopperasuunnitelmaan.
Vuonna 1896 herätteitä oli jo muitakin. "Ensimmäinen
osa oli sonaattimuodossa - koko juttu oli ajateltu ohjelmasinfoniaksi",
säveltäjä muisteli myöhemmin ja sanoi saaneensa
inspiraatiota Hector Berliozin sinfonisista runoelmista. Berliozin
Faustin tuomio oli ollut helsinkiläisyleisön
suuri suosikki vuosina 1894 ja 1895.
Huhtikuun
alussa 1896 Sibelius aloitti Lemminkäissarjansa orkesteriharjoitukset.
Vaikeaksi koettu musiikki nosti orkesterin jälleen lähes
kapinaan, aivan kuten Kullervon ja Sadunkin ensimmäisissä
harjoituksissa. Säveltäjän vaimo itki harjoituksien
aikana oven takana riitelyä kuunnellessaan.
Konsertin
vastaanotto oli vaihteleva. Karl Flodin kirjoitti, että "Sibelius
on välttynyt itsensä toistamisen suurelta onnettomuudelta"
ja ylisti teoksen erkaantumista "suomalaisesta sävystä".
Tuonelan joutsenen englannintorvisoolo oli hänestä
kuitenkin kolossaalisen pitkä ja ärsyttävä.
Hän piti epäilyttävänä Sibeliuksen pyrkimystä
"suggeroida kuulijansa tunnelmalla, moduloinnilla, hypnoottisella
väkivallalla, johon heidän on alistuminen, mikäli
eivät ponnista voimiaan ja - poistu konserttisalista".
Suomenkielinen Oskar Merikanto ylisti teoksen suomalaista sävyä.
"Lemminkäisessä ihailemme warttunutta säweltäjää,
kaikin puolin kypsää taiteilijaa, ja säwelteosta,
joka on muodoltaan ja sisällöltään säwelteoksistamme
ensi sijaan asetettawa."
Flodinin
varauksellisuus herätti ihmetystä, mutta säveltäjä
ei itsekään ollut aivan tyytyväinen. Hän kantaesitti
uusitun version 1. marraskuuta 1897. Esimerkiksi Lemminkäinen
ja saaren neidot -osan orkestraatiosta oli pudotettu pois
tamburiini ja kellopeli, mutta samalla osan keskivaiheilla oli
uudenlaista kehittelyä. Lemminkäinen palaa kotitienoille
-osasta oli pudonnut paljonkin rönsyjä.
Loppuunmyyty
sali antoi Sibeliukselle jättimäiset suosionosoitukset,
ja Merikanto oli onnessaan. "Meistä oli, kuin olisi
yleisömme vasta ensi kerran oikein sydämmellisesti pudistanut
etewimmän säweltäjämme kättä ja
sanonut: kiitos nerontuotteistasi, nyt me sinua ymmärrämme
ja me olemme ylpeät sinusta!"
Karl
Flodin yllätti kuitenkin täydellisen tyrmäävällä
kritiikillään:
"Tällainen
musiikki tuntuu ihan patologiselta ja jättää niin
sekavia, piinallisia ja luonteeltaan epämääräisiä
vaikutelmia, että niillä on hyvin vähän yhteistä
sen esteettisen mielihyväntunteen kanssa, jota kaiken kaunotaiteen
ja ennen muuta musiikin tulee herättää (
)
Että Sibelius on nero, sen hän on saanut kuulla liian
usein, jotta ei uskaltaisi käyttää oikeuttaa kulkea
omia teitään. Olkoon niin. Mutta sellainen taide, joka
ei pysty tekemään ihmistä jalommaksi ja onnellisemmaksi,
vaikkapa vain hetkeksikin, se heiluu varmasti aallon harjalla
ja vajoaa sen kanssa jäljettömiin. Oi, ilo, ilo, sinä
olet sentään kaiken taiteen hermo ja elinvoima, sinä
säteilet Beethovenin vakavimmista, mahtavimmista teoksista,
sinä siivität Wagnerin nerouden ja pystytät Bachin
ikuisen taiteen temppelin! Miten avuttomalta kaikessa taituruudessaan,
pieneltä synkässä uhmailussaan minusta tuntuukaan
hypermodernin säveltaiteen nuorin purkauma näiden jättiläisten
hengentuotteiden rinnalla!"
Sibelius
masentui. Hän uskoi kyllä Tuonelan joutsenen
ja Lemminkäinen palaa kotitienoille -sävellysten
arvoon ja piti niitä ohjelmistossaan. Juuri näiden teosten
sekä Finlandian ja ensimmäisen sinfonian avulla
hän teki kansainvälisen läpimurtonsa 1900-luvun
alussa. Mutta Lemminkäinen ja saaren neidot - sekä
Lemminkäinen Tuonelassa -osat jäivät pölyttymään
vuosikymmeniksi. Säveltäjä ei koskaan enää
johtanut niitä itse.
Sibelius
ryhtyi tutkimaan hylkäämiään osia uudelleen
ilmeisesti vasta 1933, kun hän oli saanut Lemminkäisen
partituurin takaisin Robert Kajanuksen kuolinpesältä.
Hän salli osien esitykset Kalevalan satavuotisjuhlissa
1. maaliskuuta 1935. Vastaanotto oli nyt odotetun hyvä, ja
säveltäjä päätti sallia myös teosten
julkaisun tehtyään vuonna 1939 muutamia korjauksia.
Sota viivästytti julkaisua. Lopulta osat julkaistiin vasta
vuonna 1954. "Kävi niin kuin kävi, koska eräät
herrat eivät suvainneet legendojani", Sibelius totesi.
Lemminkäinen
ja saaren neidot -osa alkaa käyrätorvien signaaleilla,
jotka jäävät usein hieman sumutorvimaisiksi. Jouset
saattavat imitoida aaltojen leikkiä ja puupuhaltimista kuuluu
teemankatkelmia, jotka virittävät näyttämön
Lemminkäisen ja neitojen kohtaamiselle.
Kyseessä
ei ole ohjelmallinen musiikki siinä mielessä, että
musiikki noudattaisi jotakin kerrottavissa olevaa juonta. On kuitenkin
helppo assosioida jousten tämmäystä seuraava puupuhaltimien
tanssillinen teema "saaren impiin".
Lemminkäinen
ja saaren neidot, partituurisivu 4. Breitkopf & Härtel.
Yhtä
vaivatonta on yhdistää Erkki Salmenhaaran tapaan seuraava
"loputon melodia" intohimoiseen Lemminkäiseen -
tai eroottiseen kaipaukseen yleensä. Nousu alkaa sellon melodialla.
Lemminkäinen
ja saaren neidot, ote sivusta 11.
Breitkopf & Härtel.
Nousu
jatkuu jatkumistaan ja kehittelyssä neitojen ja Lemminkäisen
teema-ainekset kytkeytyvät toisiinsa. Jo Kullervossa
Sibelius kuvasi fyysistä lempeä, joka päättyi
purkaukseen. Nyt sama kuvataan taitavammin, ja ilmapiiri on väkivaltaisen
sijasta aidon eroottinen, väliin tumma ja kaipaava, välillä
leikillinen ja kujeileva. Koodassa tunnelma rauhoittuu.
1890-luvulla
toisena osana soi Lemminkäinen Tuonelassa, mutta myöhemmin
Sibelius päätti sijoittaa toiseksi Tuonelan joutsenen.
Nykyisin kapellimestarit käyttävät molempia järjestyksiä,
alkuperäisen tullessa yhä suositummaksi.
Tuonelan
joutsen on loistava esimerkki tummasävyisestä orkestraatiosta
ja Sibeliuksen tavasta korvata pianon pedaali orkestrointitaidoillaan.
Tämä näkyy heti alussa, kun säveltäjä
kuljettaa a-molli-kolmisointua oktaavi kerrallaan ylöspäin.
Tuonelan
joutsenen ensimmäinen partituurisivu.
Breitkopf & Härtel
Sibelius
jättää huilut, klarinetit ja trumpetit pois, nostaa
jouset ylärekisteriin ja jättää näin
tilan pitkälle, upealle englannintorvisoololle, jota sellon
repliikit tukevat.
Tuonelan
joutsen, ote sivulta 2.
Breitkopf & Härtel.
Osa
on hyvin staattista musiikkia, kiinnostava musiikillinen tila,
johon kuulija voi hurmautuneena uppoutua. Jos halutaan, Tuonelan
joutsen voidaan nähdä edeltäjänä
staattisuutta musiikin aineksena käyttäneille säveltäjille
György Ligetistä Arvo Pärtiin ja Kaija Saariahoon.
Lemminkäinen
Tuonelassa on sarjan oopperamaisinta musiikkia. Tuonelan
joutsenessa Tuonela oli vielä rauhan ja kuoleman tyyssija.
Nyt pahat henget tuntuvat heränneen, koska Lemminkäinen
on uskaltautunut pyydystämään joutsenta pyhästä
Tuonelan virrasta.
Lemminkäinen
Tuonelassa, sivu 14.
Breitkopf
& Härtel.
Infernaalinen
tunnelma syntyy matalien jousten tremolosta. Tempo kiihtyy ja
infernoaihe kuuluu puhaltimista. Aihe kehittyy yllättävän
impressionistiseksi, kuin Debussytä ennakoivaksi. Lopulta
jäljellä tuntuvat olevan vain katumus ja kuolema.
Uusi
nousu, uudet vaskien purkaukset. Tremoloista päästään
eroon vasta largamente-jaksossa, joka johtaa viuluilla ja tamburiinilla
toteutettuun välitaitteeseen. Tämä kuvasi ilmeisesti
Tuonen tytin ilmestymistä Veneen luominen -suunnitelmassa.
Lemminkäinen
Tuonelassa, ote sivulta 34.
Breitkopf & Härtel.
Teema
saa jatkossa yhä suomalaisemman sävyn. Musiikki kuvannee
nyt Lemminkäisen äitiä. "Kappaleen lopussa
oleva kehtolaulu on äidin rakkaus, joka haravoi kokoon Lemminkäisen
palaset Tuonelan joesta", Sibelius selitti vuonna 1948 vävylleen
Jussi Jalakselle.
Jousten
infernaaliset tremolot palaavat ja saavat vaskilta päättäväistä
tukea. Halutessaan tämän voi nähdä taisteluna
Lemminkäisestä tai hänen heräämisenään
kuolleista. Osa on väkevää musiikkia, mutta Erkki
Salmenhaara on oikeutetusti nähnyt siinä myös jotain
kaavamaista.
Mitään
kaavamaista ei sen sijaan ole mestarillisesti toteutetussa päätösosassa
Lemminkäinen palaa kotitienoille. Alun fagottiaihe
sisältää kolme sävelen alkuidun, jota varioimalla
Sibelius etenee läpi koko finaalirondon.
Lemminkäinen
palaa kotitienoille, 1. sivu.
Breitkopf & Härtel.
Sibeliuksen motiivinen kehittelytekniikka on jo kypsynyt mestarilliselle
tasolle. C-mollista edetään kohti Es-duurin "kotitienoita"
selvästikin itäistä reittiä. Lautasten takapotku
tuo musiikkiin suorastaan orientalistista sävyä. Vuonna
1900 kriitikko Hamburger Nachrichtenin Ferdinand Pfol löysi
myös "riuhtasevia korkoja ja jyrkkää painoa
ensimmäisellä nuotilla, jommoisesta Unkarin mustalaiset
pitävät."
Lemminkäinen
palaa kotitienoille, sivu 55.
Breitkopf & Härtel.
Ratsastuskomppi
johtaa osan riemukkaaseen päätökseen. "Minä
tahtoisin enemmän ylpeyttä meihin suomalaisiin. Ei 'kallella
kypärin'! Mitä meillä on häpeämistä?
Tämä ajatus käy läpi Lemminkäisen kotiinpaluun.
Lemminkäinen vetää vertoja mille kreiville tahansa.
Hän on ylimys, ehdottomasti ylimys", Sibelius selitti
vuonna 1921 julkaistussa haastattelussa.
Kokonaisuutena
Lemminkäissarja on yllättävän lähellä
sinfoniaa: on sonaattimuotoa hyödyntävä ensimmäinen
osa, on hidas osa, infernaalinen scherzo ja riemukas finaali.
Sibelius kallistui vanhoilla päivillään itsekin
korostamaan teoksensa sinfoniamaisuutta. "Oikeastaan minulla
on 9 sinfoniaa, sillä Kullervo ja Lemminkäinen
sisältävät puhtaasti sonaattimuotoisia osia",
hän mainitsi.
Sävellysaikana
hän ei kuitenkaan sinfonia-nimitystä halunnut käyttää.
Neljä legendaa -lisänimi antoi ymmärtää,
että teokset olivat myös itsenäisiä, vaikka
muodostivatkin kokonaisuuden. Meni vielä muutama vuosi, ennen
kuin Sibelius sävelsi sinfoniansa nro 1.