Sibeliuksen
urku- ja harmonimusiikki
Hyvänä
käytännön pianistina Sibelius luonnollisesti pystyi
soittamaan ajan suosikkisoitinta ja pianon sukulaisintrumenttia,
harmonia, jolle hän uskoi pieniä osuuksia joissain varhaisteoksissaan.
Harmoni esiintyy myös Myrsky-musiikissa: nro 4 (Tuulten
kuoro), nro 6 (Arielin ensimmäinen laulu), nro
9 (Tammipuu [Ariel] soittaa huilua), nro 16 (Canon)
ja nro 18 (Ariel harpyijana).
Liittyessään
1922 vastaperustettuun vapaamuurarilooshiin Sibelius joutui tekemisiin
rituaaleihin liittyvän musiikin kanssa. Häntä pyydettiin
jopa looshin vakituiseksi urkuriksi, mutta kiireidensä vuoksi
hän ei suostunut tehtävään. Sen sijaan hän
saattoi toimia joskus urkurin sijaisena, kuten 17. 1. 1923, jolloin
Eliel Saarinen sai vihkimyksiä. Rituaalien aikaan hän
saattoi improvisoida uruilla/harmonilla jopa niin intoutuneesti
ja pitkään, että hänet oli saatava hienotunteisesti
keskeyttämään soitto, jotta menot voivat jatkua.
Sibelius
sävelsi myös kokonaisen sarjan Vapaamuurareiden rituaalimusiikkia
op. 113 (1926-48), yhteensä 12 kappaletta, joiden joukossa
on kaksi varsin laadukasta ja Sibeliuksen myöhäistyylille
ominaista harmonikappaletta, Avaushymni (nro 1; 1927) sekä
improvisaation pohjalta syntynyt Marche funèbre (Surumarssi,
nro 10; 1927). Myös opuksen lauluissa on harmonisäestys.
Intrada
uruille op. 111a (1925). Ensiesitys 22. 8. 1925 John Sundberg
Helsingissä.
Sibeliuksen
ensimmäinen varsinainen urkukappale syntyi Ruotsin kuningasparin
vierailua varten 1925. Se oli alun perin kaavailtu neljänneksi
osaksi viisiosaiseen urkusarjaan, joka ei valmistunut. Sarjan
osien työnimiksi Sibelius antoi Preludium, Interludium,
Foos (Phos) Hilaron Arioso, Intrada ja Postludium. Kun
vaille viimeistä silausta jääneet, melko diatoniset
ja pelkistyneet osat Preludium ja Postludium (molemmat
1925) julkaistiin 2001, sarjan osista puuttuu enää kaksi.
Intrada
(Largamente molto [poco adagio]) on uljaimpia suomalaisia
urkuteoksia. Se on otteeltaan monumentaalinen ja orkestraalinen
ja soinnissaan sekä harmonioissaan VII sinfonian pienempi
sisarteos, kuin siitä lennähtänyt olymposlainen
lastu. Sen soinnutus on yhtä aikaa dissonanttista ja samalla
rohkeata tavassaan muokata perinteisiä pidätysketjuja.
Vastaliikekulut ovat yhtä usein klassisia kuin tuottavat
järisyttäviä sointuyhdistelmiä, kuten lopussa,
jossa Lisztin tyyliset asteittaiset duurisoinnut saavat aikaan
mahtavan kirkastusefektin.
Surusoitto
uruille op. 111b (1931) Rakkaan ystävän ja Symposium-ajan
taitelijatoverin Akseli Gallen-Kallelan hautajaisiin syntyi Sibeliuksen
viimeinen soitinsävellys. Koska aikaa kappaleen säveltämiseen
oli vain pari päivää, Sibelius aikoi viime hetkellä
peruuttaa tehtävänannon, mutta suostui silti täyttämään
lupauksensa, kun kutsukortit ja ohjelma oli jo painettu. Onneksi,
sillä nyt meillä on
hallussamme ehkä ainoa kappale, joka antaa vihjeen siitä,
millaista VIII sinfonian sävelkieli olisi mahdollisesti ollut.
Aino Sibelius viittasi tähän suuntaan sanomalla Joonas
Kokkoselle tämän kysyttyä urkuteoksen alkuperää
säveltäjän leskeltä, että teoksilla voi
olla yhteyttä keskenään.
Surusoitto
on vangitseva ja jännittävä teos, kuin suoraan
kuun maisemista. Se ei muistuta juuri mitään Sibeliuksen
säveltämää. Valmistamattomat ja purkamattomat
riitasoinnit, ihmeelliset sointuyhdistelmät, avonaiset kvintit
ja päällekkäiset kvartit maalaavat askeettisen
ja armottoman tuntuista sielunmaisemaa, johon tuo hieman helpotusta
karusti säestetty melodia, joka esiintyy ennen alun kertautumista
sekä ennen kappaleen kvarttirakenteisia päätössointuja.
Kappaleen kuulemisen jälkeen jää toivomaan, että
koko sinfonia olisi ulottuvillamme! Sibelius kykeni sittenkin
uudistumaan ja löytämään sävelkielen,
joka tuntuu tänä päivänä modernimmalta
kuin koskaan.