Suite mignonne, Suite champêtre, Suite caractéristique
Op.
98a Suite mignonne kahdelle huilulle ja jousille. 1. Petite
scène, 2. Polka, 3. Épilogue.
Valmistui 1921; ensiesitys Helsingissä 6.4.1922 (Helsingin
kaupunginorkesteri, johtajana Karl Ekman). Pianosovitus 1921.
Op.
98b Suite champêtre jousiorkesterille. 1. Pièce
caractéristique, 2. Mélodie élégiaque,
3. Danse. Valmistui 1923; ensiesitys Helsingissä 19.2.1923
(Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana Jean Sibelius). Pianosovitus
1923.
Op.
100 Suite caractéristique harpulle ja jousille.
1. Vivo, 2. Lento, 3. Comodo. Valmistui 1922;
ensiesitys Helsingissä 19.2.1923. (Helsingin kaupunginorkesteri,
johtajana Jean Sibelius). Pianosovitus 1922.
Jean
Sibelius joutui koko ensimmäisen maailmansodan ajan säveltämään
valtavan määrän miniatyyrejä turvatakseen
perheensä elannon, koska yhteydet kansainvälisiin kustantajiin
olivat poikki ja kotimaiset kustantajat tarvitsivat lähinnä
helppoja, kotien käyttöön sopivia pikkukappaleita.
Kun ajat paranivat, Sibelius ryhtyi haravoimaan luonnoksistaan
ja joistakin valmiista pianoteoksista aihelmia, jotka sopisivat
pieniksi orkesterikappaleiksi. Valse lyriquen ja Valse
chevaleresquen jälkeen syntyi kolme pikkuruista orkesterisarjaa
vuosina 1921-1923.
Suite
mignonnen säveltäjä sai myydyksi englantilaiselle
Chappel -kustantamolle. Kahdelle huilulle ja jousille sävelletty
Suite mignonne on noin kuuden minuutin kolmiosainen teos.
Se vei esimerkiksi Erkki Salmenhaaran ajatukset Chopiniin ja Tšaikovskin
keveisiin balettinumeroihin. Kyseessä on ehdottomasti keveintä
ja tavallaan viehkeintäkin musiikkia, mitä Sibelius
orkesterille kirjoitti.
Suite
champêtren Chappel hylkäsi. "Se ei ollut Jean
Sibeliuksen arvoinen", säveltäjä itsekin kirjoitti
päiväkirjaansa. Mutta pian hän tarjosi sitä
Hansenille, joka hyväksyi sen painettavaksi. "Kyllä
se on hyvä omassa lajissaan", säveltäjä
puolusteli itselleen.
Sarja
on kirjoitettu jousiorkesterille ja se sisältää
hieman vakavampia tunnelmia. Sekin on kolmiosainen, ja keskimmäisessä
osassa Mélodie elégiaque Robert Layton näki
jopa Myrsky-musiikin ennakkomerkkejä. Sarja päättyy
humoreskimaisissa tunnelmissa, ja viulisti yltyy varsin taiturillisiin
kuvioihin.
Suite
caractéristique harpulle ja jousille ei ole Robert
Laytonin mielestä lainkaan "luonteenomainen" Sibeliukselle.
Laytonista teos on "kauhean ohut".
Teos
onkin viihteellisintä, kevyisiin valssirytmeihin mieltyneintä
Sibeliusta. Monien tutkijoiden on ollut vaikea hyväksyä,
että Sibelius oli 1920-luvulla myös viehkojen valssirytmien
ja miniatyyrien säveltäjä.
Sama
heijastuu aikalaiskritiikeistä. Sibelius esitteli Suite
champêtren ja Suite caractéristiquen samassa
konsertissa kuudennen sinfonian kantaesityksen kanssa 1923. Evert
Katila oudoksui säveltäjän keikisteleviä lanneliikkeitä
hänen johtaessaan syntisiä valssirytmejä ja arveli
sarjojen herättävän "kiihkeätä vastustushalua".
Sarjojen arveltiin sisältävän jazz-, shimmy- ja
Tšaikovski-sävyjä.