Kevätlaulu
Op.
16 Vårsång (Kevätlaulu). 1. versio
(Improvisation) 1894; kantaesitys Vaasassa 21.6.1894, johtajana
Jean Sibelius; kadoksissa. 2. versio (Kevätlaulu / Vårsong)
1895; ensiesitys Helsingissä 17.4.1895 (Helsingin orkesteriyhdistyksen
orkesteri, johtajana Jean Sibelius). Lopullinen versio 1902; ensiesitys
Helsingissä 12.12.1903 (Helsingin filharmonisen seuran orkesteri,
johtajana Robert Kajanus).
Sibelius
sävelsi Improvisaation orkesterille Vaasan valtakunnallisia
laulujuhlia varten 1894. Kantaesitys oli säveltäjälle
pettymys, sillä yleisö piti enemmän Armas Järnefeltin
Korsholma-sävellyksestä. Oskar Merikanto kiitteli
kritiikissään Sibeliusta enemmän kuin Järnefeltiä,
vaikka totesikin, että "Improwisaationin" vaikuttava
crescendo meni ulkoilmassa "aiwan hukkaan".
Nimi
Kevätlaulu liitettiin teokseen jo seuraavana keväänä
Helsingissä. Sibelius uusi teoksen vielä 1902 ja jätti
siitä pois espanjalaistyylisen loppunousun. Kun teos kustannettiin,
se sai alaotsikon La tristesse du printemps, Kevään
surumielisyys.
Kappale
on pysynyt ohjelmistossa halki vuosikymmenten, mutta sen arvostus
ei ole aivan jakamatonta. Erkki Salmenhaaran mielestä sinänsä
hienosta ja pitkälinjaisesta teemasta "ei rakennu oikein
mitään". Gustav Mahler kuuli teoksen 1907 Helsingissä,
eikä ihastunut. "Aivan tavallista Kitschiä tietyillä
'pohjoismaisilla' soinnutusmaneereilla kansalliseksi soosiksi
maustettuna."
Onkin
totta, että teos oli "pohjoismainen" eikä
niin omaperäisesti sibeliaaninen kuin Kullervo ja
Satu. Esimerkiksi Karl Flodin kehui sen "pohjoismaisesti
viehkeää ja raikasta" sointia ja vertasi teosta
Griegin ja Sindingin tuotantoon.
Kevätlaulu
ei silti ole vailla ansioita. Pitkälinjainen teema herättää
lupauksia, ja loppuhuipennus innostaa yleensä yleisöä.
Sibelius johtikin teosta mielellään vielä 1920-luvullakin,
esimerkiksi Viipurissa 1923.