Op.
70 Luonnotar, sävelruno. Sopraanolle ja orkesterille. Sanat
Kalevalasta. Valmistui 1913; kantaesitys Gloucesterin musiikkijuhlilla
Englannissa 10.9.1913 (Aino Ackté, The Festival Orchestra,
johtajana Herbert Brewer). Sovitus lauluäänelle ja pianolle
1915.
Luonnotar
on monen sibeliaanin mielestä säveltäjän
huikeimpia teoksia, myöhäisten sinfonioiden ja Tapiolan
tavoin täysin omaleimainen mestariluomus.
Sen
alkujuuren voi jäljittää vuoteen 1894, jolloin
Sibelius kehitteli oopperaluonnosta päähenkilöinä
Väinämöinen ja Luonnotar. Vuonna 1902 hän
oli suunnitellut "loitsua" sopraanolle ja suurelle orkesterille.
Ja vuosina 1905-1906 hän sävelsi orkesteriteosta "Luonnotar",
joka sai kuitenkin viime hetkillä nimekseen Pohjolan tytär.
Musiikillisen alkuidun Luonnottareen voi löytää
kahdeksan tahdin luonnoksesta, jonka Sibelius antoi muistoksi
Eliel Aspelin-Haapkylälle Berliinissä Bar Richessä
toukokuussa 1909. Aspelin-Haapkylä kirjoitti tapauksesta
seuraavasti:
"Ajettiin
raitiovaunussa Brandenburgin portille ja käveltiin sitten
Unter der Lindenillä. Sibeliuksen ehdotuksesta poikettiin
sitte muutamaan englantilaiseen Bariin, Café Bauersin lähellä,
jossa - sanoi hän - eräs etevä viulunsoittaja esiintyi.
Ja totta oli että nuori taiteilija soitti hyvin kauniisti.
Kun oli istuttu noin tunnin aika, muistutin minä kotiinmenoa
mutta Sibelius sanoi että hän ei vielä saa unta
- vasta 2:n jälkeen hän voi nukkua. Kuuntelimme nuorta
etevää viulunsoittajaa Bar Richessä. Sibelius pani
minua varten paperille tähän liitetyn "musikaalisen
ajatuksen".
Jos
Luonnottaren alun laulumelodian transponoi fis-mollista
d-molliin, se vastaa lähes täysin Sibeliuksen nopeasti
luonnostelemaa "musikaalista ajatusta".
Sibelius
viimeisteli Luonnottaren neljä vuotta myöhemmin,
heinä-elokuussa 1913 lyhyen sävellysprosessin jälkeen.
Esimerkiksi Sibelius-elämäkerran kirjoittanut Erkki
Salmenhaara pitää teoksen syntyhistoriaa salaperäisenä,
sillä se syntyi "harvinaisen lyhyessä ajassa, eikä
Sibelius päiväkirjassaan lainkaan viittaa mihinkään
'kamppailuun', joka tavallisesti liittyi suuriin ja usein pienempiinkin
sävellyksiin". Löytö todistaa, että sävellyksen
alkuitu muhi säveltäjän mielessä pitkään.
Sibelius
suunnitteli myös 1912 päiväkirjassaan Luonnotarta,
mutta merkinnän perusteella aihe liittyi kuudenteen sinfoniaan,
vaikka viidettäkään oli tuskin aloitettu! Vasta
17. heinäkuuta 1913 päiväkirjasta löytyy merkintä
Luonnottaren sävellystyöstä. Nyt kyse oli
jo varmasti Kalevalan luomiskertomuksen inspiroimasta sävelteoksesta
sopraanolle ja orkesterille.
24.
elokuuta hän lähetti teoksen Aino Acktélle, joka
harjoitteli teosta 3. syyskuuta säveltäjän kanssa.
"Hän lauloi hyvin, mutta kuinka kauas jäänkään
täydellisyydestä kun minun täytyy kiirehtiä
työtäni, eikä aika ehdi antaa vaikutustaan maestriaan!
Eikä patinaan," Sibelius valitteli 5. syyskuuta päiväkirjassaan.
Aino
Ackté kantaesitti teoksen Gloucesterin musiikkijuhlilla
10. syyskuuta. The Times kiitteli säveltäjää,
jolla on "mitä rikkain mielikuvitus ja ilmeisen yksilöllinen
linja". Musical Times puolestaan moitti tekstin vaikeatajuisuutta.
Sibelius oli väännellyt Kalevalan säkeitä
musiikin vaatimusten mukaan niin, että teksti on hieman vaikeaselkoinen
suomeksikin. Musical Timesin mukaan "orkestraalinen pohjavirta
tuntui paljon mielenkiintoisemmalta kuin vokaalinen puoli",
mutta kriitikko uskoi teoksen sisältävän enemmän
kuin ensi kuulemalta saattaa havaita.
Suomen
ensiesitys koettiin tammikuussa 1914. Kapellimestarina oli Georg
Schnéevoigt ja solistina tietenkin Aino Ackté. Hän
esitti osuutensa tavalla, joka sai esimerkiksi Hufvudstadsbladetiin
13. tammikuuta kirjoittaneen kriitikkonimimerkki Bisin (Karl Fredrik
Wasenius) hurmokseen. Helsingin Sanomien Otto Kotilainen kehui
teosta, mutta moitti Acktén ylitulkintaa. Tarkimman kuvauksen
esityksestä antoi kuitenkin Aino Sibelius kirjeessään
puolisolleen.
"Se
[Luonnotar] oli kerrassaan suuremmoinen. Aivan jättiläismäinen,
mitä aiheen käsittelyyn tulee. Tavalliset ihmiset eivät
ymmärtäneet luulen yhtään mitään.
Se oli kuin outo kotka kaiken olemisen alku-avaruudesta. Olin
niin haltioissani, etten tahtonut seisaallani pysyä. (...)
Kaksi vanhaa rouvaa edessäni olivat kauhuissaan koko sävellyksestä.
Aivan epähyväksyvin miinein [ilmein] seurasivat alusta
alkaen ja joutuivat miltei inhon raivoon. Kerrassaan olivat koomillisia.
Muuten kuunneltiin suurella respektillä. (...) Meillä
on Schneevoigtin kanssa niin toverillinen suhde, että voimme
niin vapaasti keskustella. Molemmat pidimme orkesteri-osaa liian
vähän-kuuluvana. Siinä oli niin suuri distanssi
laulun ja orkesterin välillä. S. väitti että
de ä Jeangens fel ["Se on Jeanin vika".] Sitä
en kuitenkaan tahtoisi myöntää. Ja itsekin sitte
sanoi että A. A. [Aino Ackté] oli laulanut sen liian
"mänskligt" [inhimillisesti]. Tiedätkös
se oli niin väkevä, se hänen esityksensä ja
itse timbre [äänenväri] vaikutti paksulta vereltä.
Ymmärrätkö? Hyvin geniaalisesti [nerokkaasti] hän
sen muuten esitti, nimittäin niin suurissa piirteissä.
Vaan liian suurella passionilla. Orkesteri vaikutti paljon enemmän
'visionäriltä'."
Orkesteri
luo heti teoksen alussa tunnelman maailmasta ennen luomisen hetkeä.
Sopraano aloittaa fis-molli-kohinan jälkeen melodian, joka
erkanee pian Bar Richéssä syntyneestä alkuideasta
kohti korkeuksia.
Ote
Luonnottaren partituurista.
Breitkopf & Härtel.
Ote
Luonnottaren partituurista.
Breitkopf & Härtel.
Impi
kelluu aalloilla seitsemänsataa vuotta. Tuulenpuuska vie
musiikin yllättäen b-molliin. Voihkiva sopraano on kuin
maailman äiti synnytystuskissaan.
Ote
Luonnottaren partituurista.
Breitkopf & Härtel.
Yllättävänkin
leikkisä huiluaihe kuvaa sotkan ilmestymistä taivaalle.
Mutta kun sotka ei löydä pesäpaikkaa, musiikki
kohoaa dramaattiseen huippupisteeseensä: "aalto viepi
asuinsijani".
Ote
Luonnottaren partituurista.
Breitkopf & Härtel.
Ote
Luonnottaren partituurista.
Breitkopf & Härtel.
"Veen
emonen" nostaa polvensa laineesta ja lintu laatii pesänsä.
Tämä kerrotaan kuin transsissa, harppujen mystisten
sointujen luodessa kuvaa rituaalista.
Pesä
hajoaa ja munat hajoavat muodostaen taivaan, kuun ja taivaan tähdet.
"Tähtien syttyminen taivaalle jää vain jaettujen
viulujen eteerisen Fis-duuri-kolmisoinnun varaan", Erkki
Salmenhaara harmitteli myöhemmin. "Tähän sävellyksen
loppuratkaisuun voikin kohdistaa hieman kritiikkiä."
Erik Tawaststjerna taas näki lopussa 1960-luvun musiikillisten
avaruusnäkyjen enteen.
Ote
Luonnottaren partituurista.
Breitkopf & Härtel.
Musiikki kuulostaa mystiseltä, kosmiselta ja kenties jopa
pahaenteiseltä. Maailman synnyttyä uusi kauneus, mutta
myös uudet kauheudet käyvät mahdollisiksi. Kauheuksia
olikin tulossa pikemmin kuin Sibelius ehkä aavistikaan. Vuotta
myöhemmin Eurooppa syöksyi maailmansotaan.