Serenadi
Serenad.
Baritonille ja orkesterille. Sanat Erik Johan Stagnelius. Valmistui
1894-95; ensiesitys Helsingissä 17.4.1895 (Abraham Ojanperä,
Helsingin orkesteriyhdistyksen orkesteri, johtajana Jean Sibelius).
Jean
Sibelius teki Luonnottaren lisäksi muutamia muitakin
kiintoisia sävellyksiä sooloäänelle ja orkesterille.
Serenadi on vuodelta 1895, ja solistina oli Kullervonkin
kantaesityksessä laulanut Abraham Ojanperä. Stagneliuksen
runoon tehdyssä pienessä on tarttuvaa paatosta, mutta
tyyli ei ole kaikkein persoonallisinta Sibeliusta eikä laulu
ole vakiinnuttanut paikkaansa ohjelmistossa.
Koskenlaskijan
morsiamet
Op.
33 Koskenlaskijan morsiamet, balladi. Baritonille tai mezzosopraanolle
ja orkesterille. Sanat A. Oksanen. Valmistui 1897; ensiesitys
Helsingissä 1.11.1897 (Abraham Ojanperä, Helsingin filharmonisen
seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius). Sovitus mieskuorolle
ja orkesterille 1943; ensiesitys Helsingissä 22.4.1945 (Laulu-Miehet,
Radion sinfoniaorkesteri, johtajana Martti Turunen).
Koskenlaskijan
morsiamet valmistui Abraham Ojanperälle, joskin teoksen
voi esittää baritonin sijasta myös mezzosopraano.
August Oksasen runo urheasta koskenlaskija Vilhelmistä, hänen
morsiamestaan Annasta ja mustasukkaisesta koskenhaltijattaresta
oli kiehtonut Sibeliusta jo poikavuosina. Teoksesta muotoutuikin
mukaansatempaava. "Olen vähän riehunut pianolla
ja hengästyneenä kirjoitan tämän", hän
kynäili Ainolle saatuaan Koskenlaskijan morsianten
luonnokset valmiiksi.
Kantaesitys
miellytti yleisöä, mutta päähuomion arvioissa
vei toki Lemminkäissarjan uusitun version kantaesitys,
josta Karl Flodin kirjoitti kuuluisan murskakritiikkinsä.
Koskenlaskijan
morsiamet on erittäin vetävä teos, vaikkakin
Oksasen tekstin patetia saattaa tuntua nykykuulijasta liialliselta.
Erik Tawaststjerna piti sävellystä "melko stereotyyppisenä",
mutta harva kuulija voi olla tempautumatta mukaan nuoren Sibeliuksen
eroottiseen kiihkoon ja orkesterikuohujen pärskeisiin.
Arioso
Op.
3 Arioso. Sopraanolle ja jousiorkesterille. Sanat Johan
Ludvig Runeberg, myös suomeksi: Talviaamull' astui tyttö
(suomennos I.K-s). Laulu vuodelta 1893, orkesteriversio valmistui
1911; ensiesitys Turussa 30.3.1914 (Ida Ekman, Turun Soitannollisen
Seuran orkesteri, johtajana Karl Ekman). Sovitus lauluäänelle
ja pianolle 1911.
Arioso-aihetta
Sibelius pohti jo vuonna 1893, mutta versio sopraanolle ja jousiorkesterille
on vuodelta 1911 ja kantaesitys kuultiin vasta 1914 Turussa Ida
Ekmanin laulamana.
Varsin
harvoin esitetty orkesterilaulu on erinomaista Sibeliusta. "Suppea
sävellys saattaa jättää kookkuuden vaikutelman:
sillä tapaa monumentaalisia ovat esimerkiksi Arioso
ja Sen har jag ej frågat mera", Erik Tawaststjerna
totesi. Robert Layton pitää laulua jo Luonnottareen
viittaavana.