Jean
Sibelius sävelsi näyttämölle koko aktiivisen
säveltäjäuransa ajan. Kehitys alkoi Näkki-teoksesta,
jonka hän teki yhdessä opettajansa Martin Wegeliuksen
kanssa ja päättyi Myrsky -näyttämömusiikkiin
vuonna 1925 ja niistä tehtyihin orkesterisarjoihin 1927.
Hän kutsui teatterille tekemäänsä musiikkia
"vanhaksi synnikseen", mutta ei halunnut luopua rakkaasta
paheesta.
Näyttämömusiikkiin
kuuluu vain yksi ooppera, runsaat puoli tuntia kestävä
Neito tornissa, johon säveltäjä itse ei
ollut tyytyväinen. 1890-luvulle sijoittuvat historiallisiin
kuvaelmiin tehdyt kaksi patrioottista näyttämömusiikkia,
Karelia-musiikki ja Sanomalehdistön päivien
musiikki, josta Sibelius muokkasi Finlandian ja Historiallisia
kuvia I -orkesterisarjan.
Varsinaisiin
näytelmiin Sibelius sävelsi musiikkia vuodesta 1898,
jolloin hän sai valmiiksi ystävänsä Adolf
Paulin Kuningas Kristian II -tekstiin näyttämömusiikin.
Jo tällöin Sibelius sävelsi parhaista näyttämömusiikin
osista myös orkesterisarjan, jota hän esitti mielellään
konserteissaan.
1900-luvun
alussa Sibelius sävelsi ystävänsä Arvid Järnefeltin
Kuolema-näytelmän musiikin, jonka osia olivat
tuleva Valse triste ja Kurkikohtaus. Viimeistään
tämä herätti Helsingin teatterit pyytämään
Sibeliukselta näytelmämusiikkia myös ulkomaisiin
teksteihin tai ulkomaisten tekstien jäljitelmiin: Sibelius
sävelsi seuraavina vuosina musiikkia Pelléakseen
ja Mélisanden, Belsazarin pitoihin ja Joutsikkiin.
Scaramouche oli avaus pantomiimin suuntaan ja Jokamiehen musiikin Sibelius sävelsi kuin tulevat elokuvasäveltäjät:
tarkoitus oli naittaa tapahtumat ja musiikki sekunnilleen yhteen.
Myrsky päätti ja huipensi Sibeliuksen näyttämömusiikin.
Tutkija
Eija Kurki on väitöskirjassaan huomioinut, että
Sibelius sävelsi varsin paljon symbolismista vaikutteita
saaneita näytelmiä, ja hänen useissa näyttämömusiikeissaankin
tuntuu olevan symbolistisia piirteitä.
Monet
1890-luvun taiteilijat halusivat symbolien avulla kuvata totuutta
"syvemmin" kuin realismin avulla oli mahdollista. Ranskalainen
Jean Moréas oli kirjoittanut Symbolistisen manifestin Le
Figaro-lehteen jo 1886. Siinä hän puhui "unenomaisen
ilmaisun" puolesta. Symbolistit halusivat aluksi luoda "kauniimman
ja yksinkertaisemman todellisuuden". Myöhemmin symbolismiin
liittyi myös dekadentti sävy. "Symbolistiseksi"
katsottu musiikki on usein ollut Wagner- tai Debussy-vaikutteista,
ja mieluisia aihepiirejä ovat olleet unet, mystiikka, kuolema,
eksotiikka ja sadut tai sadunomaisuus. Symbolistit etsivät
myös taiteiden välisiä vastaavuuksia. Esimerkiksi
Arnold Böcklinin taulut inspiroivatkin Sibeliusta.
Sibeliusta
ei voi kutsua (vain) symbolistiksi, mutta on varmaa, että
taidesuunta vaikutti häneenkin. On myös kiinnostavaa,
että omalla tavallaan symboleita hyödyntävät
vapaamuurarit saivat Sibeliuksen jäsenekseen 1920-luvulla.
"Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selvemmin näen,
että kaikki on symbolia", Sibelius kertoi sihteerilleen.
"Ken osaa tulkita symboleja, hän ymmärtää
maailmankaikkeuden salaisuuksia." Sibelius totesi myös,
että symbolien avulla pääsee pidemmälle kuin
järjellään ja että vapaamuurarius juuri sen
vuoksi oli antanut hänelle paljon.
Musiikillisesti
näyttämöteokset monipuolistavat huomattavasti käsitystämme
Sibeliuksesta säveltäjänä. Hän ei koskaan
muulloin hyödyntänyt orientalismia niin selvästi
kuin Belsazarin pidoissa. Moni vetävä pikkukappale
tai suosittu valssi Valse tristestä lähtien olisi
jäänyt säveltämättä ilman näyttämötilauksia.
Näyttämön vaatimusten vuoksi meillä on teoksia,
jotka hän on orkestroinut aivan toisin kuin yleensä:
esimerkiksi Jokamies on kirjoitettu puupuhaltimille, kahdelle
käyrätorvelle ja kahdelle trumpetille, patarummuille,
pianolle, uruille, jousille ja sekakuorolle. Tämä tuotti
luonnollisesti uudenlaisia orkesterivärejä.
Ja
lopuksi näyttämömusiikkitilauksista täytyy
olla kiitollinen, koska niiden avulla Sibelius venyi yhteen uransa
huipentumista, alkuperäiseen Myrsky-musiikkiin aivan
Ainolan hiljaisuuden kynnyksellä. Ilman tilausta itsekritiikki
olisi ehkä tukahduttanut sävellyssuonta traagisella
tavalla jo vuotta, kahta aikaisemmin.