Pelléas
ja Mélisande (näyttämömusiikki ja orkesterisarja)
[Op. 46] Pelléas och Mélisande (Pelléas
ja Mélisande). Musiikkia Maurice Maeterlinckin samannimiseen
näytelmään (ruotsiksi kääntänyt
Bertel Gripenberg); alkusoitto kuhunkin viiteen näytökseen
ja viisi muuta numeroa. Valmistui 1905; ensiesitys Helsingissä
Ruotsalaisessa teatterissa 17.3.1905 (johtajana Jean Sibelius).
(Sovitus: ks. orkesteriteokset op. 46.)
Op.
46 Pelléas och Mélisande (Pelléas
ja Mélisande), sarja. Musiikista Maurice Maeterlinckin
samannimiseen näytelmään. 1. Vid slottsporten
(Linnan portilla), 2. Mélisande, 2a. På
stranden vid havet (Meren rannalla), 3. En källa i
parken (Lähde puistossa), 4. De trenne blinda systrar
(Kolme sokeata sisarta), 5. Pastorale, 6. Mélisande
vid sländan [tai: - spinnrocken] (Melisande
rukin ääressä), 7. Mellanaktsmusik (Väliaikamusiikkia),
8. Mélisandes död (Melisanden kuolema). Valmistui
1905. Pianosovitus (ilman 2a:ta) 1905, nro 4:stä sovitus
laululle ja pianolle (Les trois soeurs aveugles) 1905.
Jean
Sibelius sävelsi Ruotsalaisen teatterin tilauksesta musiikin
Maurice Maeterlinckin näytelmään Pelléas
ja Mélisande vuonna 1905. Vuonna 1893 kantaesitetty
näytelmä oli symbolismin merkkiteos.
Sävellystyö
alkoi jo 1904. "Tietenkään en ole voinut olla säveltämättä
teatteria varten. Vanha paha tapani!" hän tunnusti kirjeessä
Axel Carpelanille.
Maeterlinckin
näytelmä sai ensi-iltansa Suomessa 17. maaliskuuta 1905.
Sibelius johti itse musiikin. Esitys oli vuoden teatteritapahtumia,
ja sali oli täynnä. Näytelmä sai hyvän
vastaanoton, mutta Sibeliuksen musiikista ei tehty erillisiä
arvosteluja. Teatterikriitikot puhuivat siitä toki kunnioittavaan
sävyyn. Näytelmää esitettiin peräti 18
kertaa kevään aikana. Sibelius johti itse kuusi esitystä.
Alkuperäinen
näyttämömusiikki sisälsi kymmenen numeroa.
Ensimmäinen on alkusoitto, joka edustaa teoksen ehkä
jylhintä antia. Orkesterisarjassa sen nimi on Linnan portilla.
Yhtä tummasävyinen on toinen numero, joka sai orkesterisarjassa
nimen Mélisande. Haikea englannintorvisoolo kertoo,
kuinka Golaud löytää Mélisanden metsästä
lähteen reunalta. Numero kolme sai orkesterisarjassa nimen
Meren rannalla. Päähenkilöt katsovat rannalla
laivan lähtöä. Neljäs numero näyttämömusiikissa
vastaa orkesterisarjan osaa Lähde puistossa. Valssimelodia
avaa kohtauksen, jossa päähenkilöt asettuvat puistossa
lähteen äärelle. Mélisande pudottaa Golaudilta
saamansa sormuksen. Numero viisi on orkesterisarjan osa Mélisande
rukin ääressä. Musiikki kuvaa rukin pyörintää
tummin värein. Kuudes numero on orkesterisarjan Kolme
sokeaa sisarta. Mélisanden laulumelodia on balladinomainen.
Seitsemäs numero on orkesterisarjan Pastoraali. Golaud
ja Pelléas puhuvat Mélisanden raskaudesta. Sibelius
johdattaa kohtauksen maan alta päivänvaloon. Numero
kahdeksan on orkesterisarjan elegantti ja pirteä Välisoitto.
Näytelmässä päähenkilöt sopivat
salaisesta tapaamisesta. Musiikkinumero yhdeksän puuttuu
orkesterisarjasta. Noin kolmen minuutin jaksossa soi alkusoitto
kohtaukseen, jossa Kuningas Arkel keskustelee Mélisanden
kanssa. Golaud lyö puolisoaan ja tappaa Pelléaan.
Näyttämömusiikin helmenä on tavattoman kaunis
Mélisanden kuolema. Tätä numeroa kuulee
usein ylimääräisenä konserteissa.
Kuten huomataan, lähes koko näyttämömusiikki
päätyi orkesterisarjaan, joka julkaistiin samana vuonna.
Kolmea sokeaa sisarta -laulu on orkesteriversiossa instrumentaali,
ja yhdeksäs musiikkinumero jätettiin pois. Sibelius
teki vähäisiä parannuksia muihin osiin.
Pelléas
ja Mélisande yllätti varmasti monet, kun Sibelius
ryhtyi johtamaan orkesterisarjaa tai sen osia konserteissaan.
Väkivaltaisten purkausten sijasta saatiin unenomaisia, hämyisiä
ja hienostuneita sävyjä. Dramaattisten kontrastien puuttuessa
teoksesta ei ole tullut suurta menestystä, mutta sitä
pidetään yhtenä Sibeliuksen näyttämömusiikin
huipuista.