Historiallisia
kuvia I ja II
Op.
25 Scénes historiques I (Historiallisia kuvia I),
sarja. 1. All'overtura, 2. Scèna, 3. Festivo. Uudistetut
versiot Sanomalehdistön päivien (Pressens dagar) juhlanäytäntömusiikista
(osista All'overtura, Scèna ja Quasi bolero, 1899) 1911;
ensiesitys Helsingissä 11.10.1911 (Helsingin filharmonisen
seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius).
Op.
66 Scènes historiques II (Historiallisia kuvia II),
sarja. 1. Metsästys, 2. Minnelaulu, 3. Nostosillalla.
Valmistui 1912; ensiesitys Helsingissä 29.3.1912 (Helsingin
filharmonisen seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius).
Jean
Sibelius sävelsi sanomalehdistön päivien musiikkiin
vuonna 1899 materiaalia, joista painoon ja maailmanmaineeseen
pääsi vuosisadan vaihteessa vain Finlandia eli
alkuperäisessä muodossaan kuvaelmamusiikin päätösnumero
Suomi herää. Jo 14. joulukuuta 1899 hän
oli hahmotellut parhaista paloista orkesterisarjan, johon kuuluivat
myös alkusoitto, Scena, Quasi Bolero ja Finaali eli
tuleva Finlandia.
Vasta
vuonna 1911 säveltäjä päätti päästää
julkisuuteen uuden osan kuvaelmamusiikista. Hän muokkasi
Väinämöisen laulusta osan All' overtura,
neljännestä, Suomalaiset kolmekymmenvuotisessa sodassa
-osasta Scenan ja Juhana herttuan hovia kuvaavasta kolmannesta
kuvaelmanumerosta eli Bolerosta osan Festivo. Lopulta
painamatta jäi siis vain pieni Preludio, toinen kuvaelma
Suomalaisia kastetaan sekä viides kuvaelma, väkevä,
joskin lyhyt Isoviha.
Sibelius
kutsui päiväkirjassaan sarjaa ensin nimellä Suite
caractéristique ja valitteli alkusoiton tyylin vanhanaikaisuutta
syyskuussa päiväkirjassaan. Hieman myöhemmin hän
keksi sille nimen Scènes historiques eli Historiallisia
kuvia. Sarjan osat All'overtura, Scena ja Festivo
valmistuivat 24. syyskuuta.
Kuulijat
saattoivat pian nauttia nuoren Sibeliuksen tuoreesta melodisesta
kekseliäisyydestä nyt jo kokeneen orkesterisäveltäjän
tekemien pienten parannusten kera. Esimerkiksi Scenan hyvinkin
huomattava dramaattisuus ja kiehtovat sointivärit kohenivat
entisestään käsittelyssä. Sibelius antoi sarjalle
varsin varhaisen opusnumeron 25.
Keväällä
1912 Sibelius muokkasi kolmea uudempaa orkesterisävellystä.
Hän keksi yhdistää ne sarjaksi ja antoi kokonaisuudelle
nimen Scènes historiques II eli Historiallisia
kuvia II. Sävellykset valmistuivat aivan viime hetkellä
ennen kantaesitystä 29. maaliskuuta.
Ensimmäinen
osa on nimeltään Metsästys ja tuo mieleen
Sibeliuksen sävellyssuunnitelman vuodelta 1909. Käyrätorville
hän kirjoitti erityisen vaativaa soitettavaa. Robert Laytonin
mielestä osa on ehdottomasti ensiluokkaista työtä.
Toinen osa, Minnelaulu, sisältää kauniin
teeman, jonka Sibelius poisti Pohjolan tyttärestä
viimeistelyvaiheessa. Aikanaan hän oli kirjoittanut teeman
päälle luonnosvihkoonsa sanan "Aino". Kolmas
osa, Nostosillalla, päättää teoksen
kepeästi, viulujen etsiessä kitaramaisia tehoja.
Kantaesitys
oli täydellinen menestys. Historiallisia kuvia II sai
esimerkiksi Helsingin Sanomien musiikkiarvostelijan Otto Kotilaisen
innostumaan. Hän väitti teosta neljännen sinfonian
sukulaiseksi ja kehui viimeisen osan "werratonta wärikkäisyyttä
ja temaattisen työn kekseliäisyyttä". Konserttimestari
Carl Lindelöf ylisti vuosikymmeniä myöhemmin hänen
ihmeellisen luontevia rubatojaan juuri Historiallisissa kuvissa,
viitaten mahdollisesti näihin konsertteihin.
Konsertin
jälkeen Sibelius muokkasi Historiallisia kuvia II
-sävellyksen julkaisukuntoon. Se sai opusnumeron 66. Näin
hän korosti sitä, että teoksella ei ollut opuksen
25 Historiallisiin kuviin I ilmeisestikään mitään
muuta yhteyttä kuin historiallinen aihepiiri, joka oli inspiroinut
sävellyksiä. Voitaneen myös ajatella, että
ensimmäinen sarja sijoittuu Suomen historiaan, kun toisen
sarjan historiallisuus on yleiseurooppalaisempaa.
Erik
Tawaststjernalle uusi sarja oli "romanttinen huviretki",
jonka avulla Sibelius virkistäytyi neljännen sinfonian
jälkeen. Yleensäkin Tawaststjernaa kriittisemmin Sibeliuksen
pieniin orkesteriteoksiin suhtautunut Erkki Salmenhaara piti sarjaa
rutiininomaisena ja hajanaisena.