Humoresker
för violin och orkester
Op.
87 Två humoresker för violin och orkester
Nr
1 Humoresk nr 1 d-moll. 1:a versionen 1917; urpremiär i Helsingfors
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingfors stadsorkester, dirigent
Jean Sibelius). Slutlig version 1940; urpremiär i Helsingfors
15.12.1940 (Arvo Hannikainen, Helsingfors stadsorkester, dirigent
Toivo Haapanen).
Nr
2 Humoresk nr 2 D-dur. Färdig 1917; urpremiär i Helsingfors 24.11.1919
(Paul Cherkassky, Helsingfors stadsorkester, dirigent Jean Sibelius).
Op.
89 Fyra humoresker för violin och orkester
Nr
1 Humoresk nr 3 g-moll. Färdig 1917; urpremiär i Helsingfors 24.11.1919
(Paul Cherkassky, Helsingfors stadsorkester, dirigent Jean Sibelius).
Nr 2 Humoresk nr 4 g-moll. Färdig 1917; urpremiär i Helsingfors
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingfors stadsorkester, dirigent
Jean Sibelius).
Nr
3 Humoresk nr 5 Ess-dur. Färdig 1917; urpremiär i Helsingfors
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingfors stadsorkester, dirigent
Jean Sibelius).
Nr
4 Humoresk nr 6 g-moll. Färdig 1917; urpremiär i Helsingfors 24.11.1919
(Paul Cherkassky, Helsingfors stadsorkester, dirigent Jean Sibelius).
Med
stort välbehag tonsatte Jean Sibelius sex humoresker för violin
och orkester under åren 1916-1917. Sin urpremiär fick de först
på samma konsert tillsammans med femte symfonins slutliga versions
uruppförande den 24 november 1919. Solisten i Humoreskerna var
Paul Cherkassky, vars spel enligt kritikerna hotade bli begravd
under orkestern. Just före konserten hade Kajanus orkester ökat
sitt personantal betydligt.
Styckena
var enligt Sibelius av "stort format". Han avsåg Humoreskerna
uttryckligen som en svit, även om de av misstag fick opusnummer.
Kompositören själv var av den åsikten att verken var violinistiska
och tacksamma att framföra. Det är lätt att vara överens om den
åsikten.
Det
tar cirka 20 minuter att framföra alla humoresker, och lyssnaren
har inte orsak att bli uttråkad. Den första humoresken är masurkaaktig
och koreografisk. Erik Tawaststjerna har även sett i den förebud
om den sjätte symfonins doriska stämningar. Den andra humoresken
har ett bakgrundsmönster som påminner om perpetuum mobile, och
solistens virtuosa figurer går nästan i stil med Paganini. Den
tredje humoresken påminner om gavott och den fjärde är humoreskernas
lyriska lugnvatten. Den femte humoresken briljerar och raljerar
lätt, och violinisten kan igen använda hela sin arsenal av virtuositet.
Den sjätte humoresken för humoresksviten till en mycket besjälad
avslutning.
Humoreskerna
är ett utmärkt alternativ till den mycket ofta spelade violinkonserten.
Solistens andel i konserten kan då kompletteras med Serenaderna
eller Cantique och Devotion.