Cantique
och Devotion opus 77
Nr
1 Laetare anima mea (Jubla min själ) (Cantique).
Färdig 1914; urpremiär i Helsingfors 30.3.1916 (Ossian Fohström,
cello, Helsingfors stadsorkester, dirigent Jean Sibelius). Arrangemang
för violin eller cello och piano 1915.
Op.
77 nr 2 Devotion (Ab imo pectore, Av allt hjärta)
Färdig 1915; urpremiär i Helsingfors 30.3.1916 (Ossian Fohström,
cello, Helsingfors stadsorkester, dirigent Jean Sibelius). Arrangemang
för violin eller cello och piano 1915.
Opusets
77 Zwei ernste Melodien, "Två allvarliga melodier",
är mycket intressant Sibelius. Cantique (Laetare anima mea)
(Jubla min själ) blev färdig den 1 december 1914. Tidiga namnförslag
var även Lovsång och Lauda Sion.
Det
är lätt att förstå Sibelius allvarliga stämningar. Sommaren 1914
hade han haft en lysande succé när han dirigerat sin egen musik
på Norfolks musikfestspel i Förenta staterna. Han kom tillbaka
med dollarbilder i ögonen men blev bittert besviken när första
världskriget hindrade det planerade nya besöket. Snart var den
tyska förläggaren i svårigheter, Sibelius själv inringad hemma
i Finland och den växeldrivna ekonomin i ett tillstånd av fritt
fall.
På
hösten 1914 var Sibelius tvungen att spotta ut miniatyrer för
inhemska förläggare för att lätta skuldbördan på 83 000 dåtida
mark, d.v.s. nästan 240 000 nuvarande euro. Det är emellertid
klart att Cantique för violin och en liten orkester inte
kom till endast i hopp om snabba pengar. Sibelius själv tänkte
att "Själens jubel" kunde användas på kyrkokonserter
och påpekade att den ackompanjerande orkestern ryms på orgelläktaren.
Han föreslog även ett arrangemang för orgel och harpa, men praktiskt
genast i december 1914 skrev han ett arrangemang för violin och
piano. I musiken har man hört ekon av till och med den sjätte
symfonins adagio.
Devotion
(Ab imo pectore, Av allt mitt hjärta) blev Cantiques par
i opus 77 genom en omväg. I ett brev till förläggaren i januari
1915 nämnde Sibelius först Romansen i F-dur (senare i opus 78)
som sitt Cantiques "jordiska motsvarighet" .
Han tyckte emellertid att Devotion som blev färdig först
i juli 1915 var ett lämpligt par för samma opus.
Devotion
blev färdig först för violin och piano den 9 juli och som orkesterversion
två dagar senare. I sin Sibelius-bok anser Erkki Salmenhaara att
Devotion är mera balanserad som ett arrangemang för violin
och piano än i orkesterversion.
Medan
Cantique skildrar själens glädje för frälsarens nåd, kunde
Devotion vara en skildring av tvivel och fåfänga försök ur hjärtats
djup - allt mera skakande om verket spelas som fortsättning till
den högstämda Cantique. Intressant nog, spelade man
Devotion före Cantique vid uruppförandet den 30 mars
1916.
Helsingfors
stadsorkesters solocellist Ossian Fohström torde ha inspirerat
Sibelius till att verkens solopartier i opus 77 antecknades slutligen
att spelas antingen med violin eller cello. Sibelius tillägnade
verken Fohström som uruppförde dem på stadsorkesterns konsert
under ledning av Sibelius.
Helsingin
Sanomats kritiker Otto Kotilainen förmodade att "de korta,
i sin enkelhet sköna och andaktsfulla melodierna var väl snarare
menade att öka kyrkobesök än konsertintresse". Fohström fick
beröm för "mustigt cantinelespel" men i Kotilainens
tycke var cellosolon inte "särskilt tacksamma, eftersom ackompanjemangets
rörelse på samma tonhöjder tenderade att hindra solots instrumentklang.
Man har nästan lust att förmoda att de skulle eka luftigare som
violinsolon".
Och
violinen hade faktiskt varit Sibelius första val för opusets 77
soloinstrument.