Op.
71 Scaramouche
Musik
till Poul Knudsens tragiska pantomim med samma namn. Färdig 1913;
urpremiär i Köpenhamn 12.5.1922 (Det Kongelige Teater, dirigent
Georg Höeberg). Två arrangemang för piano av en del av musiken
(Danse élégiaque och Scène d’amour) 1914, arrangemang för violin
och piano (Scène d’amour) 1925.
Sibelius
fick en beställning för musiken till Poul Knudsens tragiska pantomim
på hösten 1912 av den danska förläggaren Wilhelm Hansen. Vid årsskiftet
fick han ett nytt libretto där det till tonsättarens förvirring
även fanns dialog med. Sibelius gillade inte detta, men beslöt
ändå att uppfylla kontraktet, även om arbetet uppenbarligen var
mera omfattande än han hade kunnat föreställa sig: inte enbart
ett par dansnummer, utan en genomkomponerad pantomim.
Arbetet
blev färdigt i december 1913, men det visade sig att ingen visste
när det skulle framföras. Sålunda gjorde Sibelius pianoarrangemang
av ett par scener i början av år 1914. Sibelius glömde partituret
i flera år, men år 1921 började han igen planera en orkestersvit
av den fina musiken. Detta glömdes i sin tur, när Köpenhamns kungliga
teater slutligen uruppförde pantomimen efter en lång fördröjning
i maj 1922. Kritikerna berömde den "ljuva och säregna"
musiken. "Kvällens mest upplyftande och värdebringande del
var föreställningens musik", skrev Berlingske Tidende. Politiken
beundrade "snillets prägel", tonsättarens resurser,
demoni och musikens säregna perversitet. "Scaramouche en
stor succé i Köpenhamn", skrev Sibelius i sin dagbok.
Följande
år såg Sibelius verket på Nationalteatern. Kritikerna tyckte om
den "expressionistiska" iscensättningen, men även de
var irriterade över de talade replikerna som stred mot pantomimens
natur.
Handling
berättar om den vandrande kutryggiga dvärgen Scaramouche vars
viola uppenbarligen har magiska krafter. Med sitt spel försätter
han den vackra Blondelaine i trans under vilken skönheten lämnar
sin man Leilon mitt under en stor fest. Sibelius skriver festmusik
av dekadenta dansrytmer, och Scaramouches viola spelar kromatiska
tonfigurer långsamt och demoniskt. Leilons längtan skildras av
utomordentligt vacker musik av vilken Sibelius senare bearbetade
den vemodiga Scen d'amour för violin och piano. Dramat kulminerar
när den ångerfulla Blondelaine dödar Scaramouche. Makorna är åter
tillsammans, och hustrun dansar i takt med sin mans musik, tills
blodflödet bakom draperiet skrämmer upp henne. Scaramouches violamelodi
hörs formligen från andra sidan graven, Blondelaine dör av skräck
på liket av Scaramouche, och Leilon blir vansinnig när han ser
denna syn.
Scaramouche
är skriven för en liten orkester. Bleckinstrumentens hela styrka
är inte i bruk, men å andra sidan är pianot med. Därutöver löser
tonsättaren uppfinningsrikt orkesterns uppdelning i tre delar:
musikerna på scenen, huvudpersonen som tidvis spelar bakom scenen
och själva orkestern. Musiken är transparent, sofistikerad, drömlik
och demonisk.
På
grund av musikens slagkraftighet uppfördes Scaramouche
ofta på 1920-talet. Pianisten Wilhelm Kempff såg den i nuvarande
Oslo och skrev om sin förtjusning. År 1927 framförde danskarna
verket i Paris varifrån Sibelius själv hade rest efter en semesterresa
bara litet tidigare. Även där fick musiken en bra kritik.
På
äldre dagar mottog Sibelius ett arrangemang av orkestersviten
Scaramouche av en ung utländsk kompositör som bad om kompositörens
tillstånd till detta.. Den gamle Sibelius använde tid för att
göra sviten bättre men ansåg sig ändå inte kunna acceptera slutresultatet.
Kompositören godkände slutligen Jussi Jalas orkestersvitversion
som bevarar den ursprungliga orkestreringen och komprimerade pantomimens
skeende till cirka tjugo minuter. Ännu intressantare än den är
Scaramouches ursprungliga, över en timme långa musik,
som spelades för första gången 1990 i Göteborg under ledning av
Neeme Järvi.