Kung
Kristian II, skådespelsmusik och orkestersvit
[Op.
27] Kung Kristian II. Musik till Adolf Pauls skådespel med samma
namn: 1. Elegie, 2. Musette, 3. Menuetto, 4. Lied des Narren:
Sången om korsspindeln, 5. Nocturne, 6. Serenade, 7. Ballade.
Färdig 1898; numrens 1-4 urpremiär på Svenska teatern i Helsingfors
24.2.1898 (dirigent Jean Sibelius), numren 5-7 blev färdiga efter
detta.
Op.
27 Kung Kristian II, svit. Från musiken till Adolf Pauls skådespel
med samma namn: 1. Elegie, 2. Menuetto, 3. Musette,
4. Sången om korsspindeln. Färdig 1898. Pianoarrangemang
1898, nr 4 med sångtext.
Sibelius
komponerade Kung Kristian II till skådespelet av sin vän
Adolf Paul snabbt i början av år 1898. Pauls skådespel är förlagd
till 1500-talet och det återger berättelsen om Danmarks, Norges
och Sveriges kung Kristian II och hans älskarinna Dyveke. Paul
har beskrivit komponeringsprocessen livfullt. Enligt honom färdigställde
Sibelius pianoversionerna av Sången om korsspindeln,
Dyvekes dans och Menuetten inom en dag.
Det
tog säkert litet längre innan versionerna för en liten orkester
var färdiga. Den ursprungliga skådespelsmusiken har fyra delar.
Elegin för stråkorkester innehåller en av Sibelius vackraste
stämningsbilder. Den spelas som uvertyr. I skådespelet spelades
Musette under Dyvekes fönster. Helsingforsborna hade det
roligt när de totade ihop nidorden "jag går tillbaka till
Kämp" till melodin. Man visste att Sibelius var en av restaurang
Kämps mest dryckesglada kunder. Menuetten baserade sig
på ett litet orkesterverk från år 1894 och det spelades i början
av den tredje akten före en scen som förlagts i hovet i Köpenhamn.
Sången om korsspindeln berättar om den fängslade slaktarkungens
ålderdom. Narren sjunger för honom i cellen.
Genast
efter uruppförandet erbjöd sig Karl Fredrik Wasenius som skrev
i Hufvudstadsbladet med signaturen "Bis" att förlägga
verken som pianoarrangemang. Noterna lät han göra i Breitkopf
& Härtels tryckeri i Leipzig.
Samma
vår vistades Adolf Paul och Sibelius i Tyskland. Just i det rätta
ögonblicket tog Paul kompositören till Leipzig att träffa Oskar
von Hase, direktören för det tyska storförlaget. Breitkopf &
Härtel köpte faktiskt rättigheterna till skådespelmusiken i Tyskland.
För förlaget var affären okomplicerad, eftersom det redan tryckte
noter för pianoarrangemangen för Wasenius.
På
sommaren skrev kompositören tilläggsnummer till skådespelmusiken,
d.v.s. Nocturnen, Serenaden och Balladen.
Nocturnen placerades mellan den första och andra akten.
I några föreställningar ersatte serenaden menuetten, och i somliga
framfördes den som ett mellanspel mellan den andra och tredje
akten. Balladen skildrar det blodbad som kungen ställde
till i Stockholm år 1520. I synnerhet i Balladen kan man
märka en tydlig stilförändring mot tonspråket i den första symfonin.
När
Sibelius komponerat tilläggsnumren, bearbetade han också en orkestersvit
av musiken. Där fanns små förändringar jämfört med scenmusiken.
Till sviten godkändes Nocturne, Elegi, Musette,
Serenad och Ballad i denna ordning. Musette
hade fått en stråkbakgrund. Från orkestersviten uteslöt Sibelius
alltså den lilla Menuetten och Sången om korsspindeln,
som emellertid blev en mycket populär separat sångnummer.
Trots de höga kostnaderna beslöt Wasenius också låta trycka de
dyra orkesterpartituren både för teater- och konsertbruk - igen
hos Breitkopf & Härtel.
Kung
Kristian II-sviten dirigerades av Kajanus till och med ett
par gånger i början av december och fick sin urpremiär på det
här sättet. Päivälehtis kritikersignatur E, det vill säga Evert
Katila, berömde den "trevliga bekantskapen" och bedömde
att "vår kompositör har förmått få plats för ett sällsynt
innehållsrikt liv och fräschör i de små formerna". Kritikern
berömde också svitens "briljanta orkestrering".
Även Sibelius var nöjd. "Musiken låter utmärkt och det verkar
att tempon skulle vara rätta. Jag tycker att jag för första gången
har fått någonting färdigt ", uttryckte han sin förtjusning
till Paul.
Orkestersviten
gav sig snabbt ut i världen. Hans Windersten dirigerade sviten
i Leipzig redan år 1899. Kajanus orkester spelade den på sin Europaturné
år 1900 och Henry Wood framförde den på sina promenadkonserter
i London år 1901.
Under
hela sin dirigentkarriär uppförde även Sibelius själv gärna sviten
vars melodier gick hem hos publiken. Han dirigerade den till exempel
vid sitt sista uppträdande som kapellmästare utomlands i Köpenhamn
år 1926.