Näcken
Sång
till ett scenframförande på basen av Gunnar Wennerbergs dikt Runa
om Necken till ackompanjemang av violin, cello och piano. Färdig
1888; urpremiär på Helsingfors musikinstitut 9.4.1888.
På
våren 1888 tonsatte Wegelius och Sibelius tillsammans musiken
till Gunnar Wennerbergs Necken. Den framfördes i festsalen
i Pärsch' skola den 9 april. I framställningsmaskineriet ingick
två körer, en vokalist och en "orkester" på fem personer.
Richard Faltin den äldre skrev i sin kritik att Sibelius var ännu
mera intressant som kompositör intresserade än som violinist.
Även kritikern Karl Flodin var av den åsikten att verket var bra
publicitet för Sibelius:
"Pjäsen
gjorde stormsuccé. Wegelius hade tagit hand om repetitionerna
på musiksidan, och för iscensättningen svarade Adolf Lindfors,
institutets lärare i recitation som själv spelade den gamla prästens
roll. Huvudrollen sjöngs av eleven fröken Sigrid Sederström. Första
violinen spelades av Sibelius. Scenen var inte stor men ändå tillräcklig
för de båda huvudpersonerna och den synliga kören. (...)
det var självklart att största delen av applåderna ändå riktade
sig mot tonsättarna Wegelius och Sibelius. Det hela var ju ursprungligen
Wegelius' idé. (...) Även för Sibelius blev denna en minnesvärd
afton. Den var, såvida vi vet, den första tillställning i vilken
hans namn som kompositör blev bekant utanför kretsen av institutets
lärare och hans anhöriga."
Sibelius
andel var en enkel sång för sopran, obligatviolin, cello och piano.
Erik Tawaststjernas analys är kort och koncis:
"I
sin okomplicerade sång har han [Sibelius] förmått inkludera
något som saknas i Wegelius fem nummer: en idé. (…) Jämförelsen
mellan läraren och eleven ger utan tvivel ett ofördelaktigt
resultat för den sistnämnde. I scenen där den nitiske prästen
förbannar näcken, får Wegelius musik oavsiktligt en parodisk
ton."