Op.
8 Ödlan
Musik
till Mikael Lybecks skådespel med samma namn. Färdig 1909; urpremiär
på Svenska teatern i Helsingfors 6.4.1910 (dirigent Jean Sibelius).
Mikael
Lybecks drömlika skådespel inspirerade Sibelius, och han började
tonsätta det i juni 1909. Skådespelets huvudperson greve Alban
är en känslig drömmare som är förlovad med Elisiv som företräder
allt rent. De älskande dröjer i musikens "rena" värld.
Ondskan symboliseras av Adla i en ödledräkt som väcker både skräck
och vurm i Alban. Elisiv och Adla försöker båda hålla Albans själ
på sin sida. I striden dör Elisiv, men som hämnd dödar Alban det
onda i sig själv, d.v.s. Adla.
Sibelius
var speciellt intresserad av Elisivs drömsyner. "I drömsekvensen
ger jag min musikaliska uppfinningsrikedom fria händer",
skrev han. Så här kom han att skriva musik som förebådar den fjärde
symfonin och till och med Tapiola. Partituret omfattar
33 sidor, och det har skrivits för stråkorkester som enligt kompositören
kunde inte kunde ha mera än nio musiker.
Ödlans
musik har uppförts sällan, kanske också därför att den enligt
Erik Tawaststjerna står i för nära samband med handlingen på scenen
för att lämpa sig för en konsert. Partituret trycktes år 1994,
och man skulle tro att det blir ett större antal uppföranden på
2000-talet. Musiken är ju intressant och - som kompositören nämnde
- lätt att framföra redan med nio stråkmusiker.