Svanevit
(Scenmusik och orkestersvit)
[Op.
54] Svanevit. Musik till August Strindbergs skådespel med
samma namn; hornsignal och 13 nummer. Färdig 1908; urpremiär på
Svenska teatern i Helsingfors 8.4.1908 (dirigent Jean Sibelius).
(Arrangemang: se orkesterverk op. 54.)
Op.
54 Svanevit, svit. Från musiken till August Strindbergs
skådespel med samma namn. 1. Påfågeln, 2. Harpan, 3. Tärnorna
med rosor, 4. Hör rödhaken slå, Prinsen allena, 6. Svanevit och
prinsen, 7. Lovsång. Färdig 1909.
Svanevit
är i flera bemärkelser fortsättning till scenmusiken Pelléas
och Mélisande. Den berömda svenska skådespelerskan Harriet
Bosse hade spelat Mélisande på Svenska teatern i Helsingfors år
1906, och hon blev förtjust i Sibelius musik. Bosse föreslog för
August Strindberg att Sibelius kunde göra musiken också för hans
Svanevit. Författaren samtyckte, vilket måste ha varit en
spännande upplevelse för Sibelius. Som ung man hade kompositören
varit alldeles förtrollad av Strindberg, men i författarens verk
fanns senare även drag som var mera främmande för Sibelius.
Svanevit
var Strindbergs svar på Maeterlincks symbolism. Det är en sagolik
berättelse om en 15-årig prinsessa i ett sagoslott med sin fader
hertigen och den onda styvmodern. Prinsessan Svanevit har lovats
till gemål för grannlandets kung, men hon förälskar sig i prinsen
som är budbärare.
Sibelius
skrev en hornsignal och 13 nummer för en tretton musiker stark
teaterorkester. Efter signalen hörs musik för en pantomimscen
där Svanevit och prinsen möts.
Det
tredje musiknumrets mycket korta längd skildrar Svanevits goda
Svanemors flykt. I den fjärde scenen skildras Svanemoderns känslor
när hon hittar sin dotter smutsig och okammad. I det ett ackord
långa femte numret flyger prinsens svanemor till platsen. Pizzicatomönster
i den centrala sjätte scenen skildrar trollharpans spel. Av dess
kraft fick Svanevit rena kläder och kammat hår. Det sjunde
numret visar Svanevit som drömmer om sin prins. Det åttonde numrets
mörka melodi skildrar prinsens sorg efter de älskandes gräl. Den
nionde scenen skildrar bröllopsvalsen som den förargade prinsen
vill dansa med en annan flicka, Magdalena. Det är emellertid Svanevit
som uppenbaras bakom brudens slöja. Brudparet förs till att sova,
men ett svärd ställs mellan dem. Det tionde numret tecknar bakgrunden
till de älskande i sängen.
Den
elfte scenen är synnerligen intressant, eftersom dess material
flyttades till femte symfonins långsamma sats år 1915. I sitt
ursprungliga sammanhang tecknar musiken bakgrunden till prinsens
och Svanevits återseende efter straffet. I numret 12 blåser Svanevit
igen i trollhornet för att kalla sin far hertigen till hjälp,
när den onde kungen har tvingat prinsen att fly med sitt skepp.
Fadern ställer sakerna till rätta, men prinsen har drunknat och
bärs till Svanevit i takt med nummer 13. I den fjortonde scenen
(om man räknar hornsignalen som nummer ett) väcker Svanevit prinsen
till liv, och musiken skapar en religiös ton för scenen. Litet
efter urpremiären skrev Sibelius även en orgelstämma till scenmusikens
slut för att betona den religiösa stämningen.
Premiären var på Svenska teatern i Helsingfors den 8 april. Sibelius
dirigerade teaterorkesterns tretton musiker. Signaturen V i Helsingin
Sanomat skrev att skådespelmusiken var bättre än musiken i Kung
Kristian II, Pelléas och Mélisande eller Belsazars
gästabud. "Det finns knappast någonting som i finhet
och poetisk skönhet kan jämföras med Svanehvit", berömde
skribenten. Skådespelet var en betydande succé trots höjda biljettpriser.
Det återkom snabbt till repertoaren redan i slutet av år 1908.
År
1908 gjorde Sibelius även en orkestersvit av musiken. Han koncentrerade
och förenade musiknumren så att det blev sju satser i sviten,
fast sviten innehöll största delen av materialet till scenmusiken.
Sibelius planerade sviten för en litet större orkester: nu hade
orkestern till exempel en valthornskvartett, en harpa och kastanjetter
till sitt förfogande.
Då
och då framförde Sibelius sviten eller delar av den på sina konserter.
I den charmerande sviten finns inga stora dramatiska motsatser.
Det är ett mera sagolikt och hjärtligt verk är den mörkskimrande
Pelléas-musiken.