Op.
51 Belsazars gästabud
Musik
till Hjalmar Procopés skådespel med samma namn; tio nummer. Färdig
1906; urpremiär på Svenska teatern i Helsingfors 7.11.1906 dirigent
Jean Sibelius). Av nummer 2b arrangemang för sång och piano (Solitude)
1939. (Arrangemang till svit: se orkesterverk op. 51.)
Op.
51 Belsazars gästabud, svit. Från musiken till Hjalmar
Procopés skådespel med samma namn. 1. Orientalisk marsch,
2. Solitude, 3. Nocturne, 4. Khadras dans.
Färdig 1907; urpremiär i Helsingfors 25.9.1907 (Helsingfors filharmoniska
sällskaps orkester, som dirigent Jean Sibelius). Pianoarrangemang
1907.
Kvaliteten
på Jean Sibelius scenmusik var inte bunden till skådespelets text.
Belsazars gästabud av Hjalmar Procopé tog sitt ämne från
det femte kapitlet i Daniels bok i Gamla Testamentet och utnyttjade
ungefär likadana motiv som Oscar Wildes Salome. Sibelius
lät detta inte störa sig själv, och bristen på originalitet störde
inte heller publiken. Svenska teatern var slutsåld och skådespelet
framfördes 21 gånger under november-januari.
I
scenmusiken ingick tio musiknummer. Det första motsvarar orkestersvitens
Österländska marsch. I skådespelet måste människorna i
processionen buga sig för en avgudabild. Den judiska profeten
Ben Oni bugar sig inte för bilden och han misstänks för en lönnmordskomplott.
Kungens favoritslavinna Khadra blir förtjust i juden. Samtidigt
möter den riktiga lönnmordplaneraren, den sköna Leschanah, kungen.
Det
andra numret skildrar Leschanah i kungens palats. Ett storartat
flöjtsolo ingår också i orkestersvitens andra sats Nocturne.
I samma scen hörs också Judeflickans sång. I instrumentalversion
blev denna härliga melodi satsen Solitude i orkestersviten.
Sibelius gjorde också en separat sång av den år 1907 och gav ett
nytt arrangemang till Marian Anderson år 1939.
Leschanah
blir kungens gunstling och kräver att Khadra skall avrättas. Det
tredje musiknumret Allegretto är bakgrundsmusik till festens pantomimscen.
Det fjärde och femte numret föreställer den dödsdömda Khadras
dans om liv och död. I orkestersviten kombineras dessa så att
dödsdansen hörs mellan livsdanspartierna.
Under
dödsdansen låter Khadra en orm bita sig men dricker före sin död
ur Mose skål. Det mycket korta sjätte numret baserar sig på Livets
dans. Under den dör Khadra.
En
underlig text uppenbarar sig på väggen och profeten Daniel kallas
för att tyda den. Han förutspår att Belsazar kommer att dö redan
samma natt. Det sjunde numret skildrar Leschanah som funderar
på kungamordet. Musikens dramatiska kraft tilltar efter de österländska
dansfigurerna och man kan förundra sig över varför kompositören
inte ansåg den vara tillräckligt bra för sin orkestersvit
Det
åttonde numret är dämpad musik bakom dialog. Belsazar diskuterar
med sin rådgivare. I det nionde numret hör man en kort reminiscens
av livets dans, och det tionde numret är en reminiscens av dödens
dans. Under den dödar Leschanah kungen och Elesier dödar Leschanah.
Efter
förändringar tog Sibelius alltså bara Österländska marschen,
Nocturne, Solitude och Khadras dans med
i sin orkestersvit. Orkestersvitens uruppfördes på samma konsert
där den tredje symfonins fick sin urpremiär. Sviten fick också
ett bra mottagande av kritikerna.
Enligt
Erik Tawaststjerna och Erkki Salmenhaara "slösade" Sibelius
bort goda idéer på Belsazars gästabud. Eija Kurki som
gjort detaljerade forskningar i Sibelius scenmusik har med rätt
ifrågasatt en dylik uppfattning. Belsazars gästabud är
nästan den enda gången som man kan möta en finländsk kompositör
inspirerad av orientalism. Musikens fascinerande klangfärger och
de slingrande melodiernas egenartade charm är ett resultat av
denna inspiration.