Sibelius:
Musik till Shakespeares skådespel "Stormen" op.
109 (1925-26)
Det
finns en gåta i Sibelius sena period. När kompositören närmar
sig sitt 60:e levnadsår, blir arbetet allt svårare för honom:
"självkritiken växer till enorma mått". Av dessa problem
kan emellertid ingenting märkas i de verk som komponerats under
första hälften av 1920-talet. Jämfört med den V symfonins (1915-19)
smärtsamma kompositionsprocess verkar symfonierna VI (1923) och
VII (1924), Stormen-musiken (1925-26) och Tapiola (1926)
snarare ha blivit till mödolöst. Och det viktigaste är detta:
på samma sätt som Sibelius fullbordar den för honom så centrala
formen i sin sista symfoni är Tapiola en mästerlig avslutning
av en serie symfoniska dikter och Stormen hans mest storslagna
scenmusikverk.
Stormen kom till genom en skenbart yttre impuls då Sibelius
danska förläggare Wilhelm Hansen frågade i maj 1925: "Har
du komponerat musiken till Stormen? Det Kongelige Teater
i Köpenhamn vill nämligen ge detta skådespel och skulle eventuellt
vilja använda din musik."
Intressant nog hade Sibelius vän och mecenat Axel Carpelan som
dog år 1919 föreslagit redan år 1901: "Hör nu herr S., borde
Ni inte någon gång rikta Er uppmärksamhet mot Shakespeares dramer
... Stormen borde vara lämplig just för Er: Prospero (trollkarlen),
Miranda, jordens och luftens andar m.m.." På samma sätt som
Sibelius kom att komponera den av Carpelan rekommenderade "Waldsymphonie"
i sin Tapiola torde Stormens motivkrets ha sysselsatt
honom redan en längre tid och det var inte svårt för honom att
identifiera sig med en annan åldrande konstnärs, Prosperos, öde.
Partituret för det nya scenverket kom till förvånansvärt snabbt,
under hösten 1925, möjligen delvis i början av följande året.
Den över en timme långa scenmusiken har komponerats för sångsolister,
blandad kör, harmonium och en stor orkester. Inalles uppfattar
musiken 36 nummer.
Uruppförandet
ägde rum i Köpenhamn den 15 mars 1926, och i synnerhet musiken
i skådespelet var en succé och den ansågs vara lyckad.
"Shakespeare och Sibelius, dessa två genier, har hittat varandra."
Strax efter premiären skrev Sibelius: "I Storm-musiken
finns en hel del motiv som ville utveckla utförligare. För dramats
skull har jag endast kunnat skissera dem." Tapiolas slutklimax
och dess heltoniga och kromatiska texturer kan ses som vidareutvecklingar
av Stormen och i synnerhet av dess uvertyr. Men annars
gav Sibelius tyvärr upp sina planer: de två orkestersviterna som
baserar sig på scenmusiken och den därifrån lösryckta uvertyren
omfattar sammanlagt 19 nummer i vilka Sibelius tvärtom koncentrerade
och kombinerade delar, ibland med ett litet underligt grepp som
fördunklade dramat. Därför är det mer än motiverat att ta den
ursprungliga scenmusiken åter i konsertbruk, i synnerhet då många
delar som förblivit utanför sviterna är storartad musik.
I Stormen är Sibelius orkestrala genialitet på sin höjd.
Hans sinnrikhet, hans förmåga att skapa nya oerhörda orkesterfärger
verkar outsinlig. Klangmagin i nummer som är bekanta från sviterna
återuppväcks i originalform. Harpans, harmoniets och körens klangbild
i Vindarnas kör (nr 4) och kombinerandet av harpan och
harmoniet med de höga, sordinerade stråkarna och flöjtsolot i
Eken (nr 9) alstrar en drömlik, berusande atmosfär.
Å andra sidan är den korta, upprepande musiken som beskriver Ariels
flygande omkring (nr 3, 5, 21, 28-30) samt de nummer som blivit
torser i sviterna men som är med i hela sin vidd i scenmusiken
- karakteriseringen av den skurkaktige Antonio (nr 17) och det
skakande dissonanta porträttet av Prospero (nr 32) - slår på med
full kraft. Också mellanspelet som skildrar Caliban (nr 11) och
det mäktiga barockporträttet av Prospero (nr 8) gör ett starkare
intryck i sitt ursprungliga format.
Först och främst är lyssnaren tacksam för att han eller hon i
och med scenmusiken skänks ett tiotal helt nya nummer, bland dem
ett par bedårande sånger. Dessa är bl.a. Ariels tredje sång
(nr 10), den spralliga Stefanos sång (nr 12), Iris'
melodram (nr 24) och den stolta Junos sång (nr 25),
de två sistnämnda i valsrytm samt den ståtliga Cortčge
(nr 34) och frågande Epilog (nr 34 bis) i avslutningen.
I den ursprungliga musiken för Stormen visar sig Sibelius
vara en tondiktare på höjd av sin skaparkraft. Musiken utsträcker
sig från barock i stil med Corelli och Purcell ända till neoklassicism
ā la Stravinskij (Scene, nr 31) och
fräsighet ā la Prokofjev (Caliban-numren 11 och 13). Trots den
breda stilskalan förmår han att hålla musiken ihop. Sibelius förenar
den grövsta commedia dell'arte (Stephanos och Calibans sånger,
dryckesbrödernas Kanon nr 16) till den sublimaste tragedin
(Prospero-numren) - i sann shakespearesk anda. I Stormen
skapade Sibelius ett av sina mest geniala orkesterpartitur.
Synopsis
Med hjälp av kungen av Neapel Alonso har Antonio gripit makten
från sin bror Prospero, hertigen av Milan. Med sin dotter Miranda
har Prospero bosatt sig på en öde ö vars invånare, luftanden Ariel
och monstret Caliban, han har tvungit till sina undersåtar med
trollkrafter. Efter många år passeras ön av ett skepp med Antonio
och Alonso med sin son Ferdinand, sin bror Sebastian och sin rådsherre
Gonzalo. Här börjar skådespelets musiknummer (1-34bis.):
Nr 1, Uvertyr (senare det 9:e numret = I/9: Stormen
i den 1:a konsertsviten).
Skeppet sjunker i en orkan som blåsts upp av Prospero.
I akten
Nr
2, Miranda faller i sömn (I/7b: Berceuse). När Miranda
blivit skakad av skeppsbrottet, berättar Prospero om sitt förflutna
och får sin dotter att
somna.
Nr 3, Ariel flyger till platsen. Prospero kallar Ariel.
(Som en ande har Ariel inget kön. På scenen spelas rollen vanligen
av en man eller en pojke, men Sibelius har gett rollen till en
kvinnlig sångerska.)
Nr 4, Vindarnas kör (II/1: Vindarnas kör). Ariel berättar
hur han sänkt skeppet; musiken skildrar de ljumma vindarna efter
stormen.
Nr 5, Ariel skyndar bort. Prospero befaller Ariel att avlägsna
sig och förändras till en sjöjungfru som endast han kan se.
Nr 6, Ariels 1:a sång med introduktion och kör (II/8: Najaderna).
Efter en ordväxling mellan Prospero och Caliban återvänder Ariel
som en osynlig sjöjungfru och spelar och sjunger till ackompanjemang
av läten av hundar och tuppar.
Nr 7, Ariels 2:a sång (I/8b: Ariels sång). Ferdinand sitter
på stranden och
sörjer eftersom han förmodar att hans fader har dött, vilket Ariel
bekräftar med sin sång.
II akten
Nr
8, Mellanspel (II/4: Prospero). Musiken målar ett porträtt
av den ädle Prospero varefter man återvänder till dem som räddats
från skeppsbrottet.
Nr 9, Eken [Ariel] spelar flöjten (I/1: Eken).
Alonso sörjer när
han tror att hans son har dött och de andra förbannar sitt öde
när de hamnat på en öde ö; Ariel återvänder med flöjtspel då en
del av sällskapet
faller i sömn.
Nr 10, Ariels 3:e sång. När de andra har somnat,
tänker Antonio och Sebastian döda Alonso och Gonzalo, men Ariel
kommer tillbaka för att förhindra planerna.
Nr 11, Mellanspel [Caliban] (I/6: Scčnes mittparti).
Ett porträtt av monstret Caliban som Prospero förslavat.
Nr 12, Stephanos sång. Caliban möter narren Trinculo
som räddat sig från skeppet jämte den supige munskänken Stephano
som sjunger med lägeln i handen.
Nr 13, Calibans sång (I/3 Calibans sång). När Caliban
får "himmelsk dryck", tror han att Stephano är en gud
och ser denne som sin nya herre.
III akten
Nr
14, Mellanspel [Miranda] (II/7: Miranda). Akten börjar med
ett mellanspel som skildrar Mirandas charmerande väsen; Miranda
och Ferdinand har hitta varandra med hjälp av Prospero.
Nr 15 (I/2: Humoresk). Stephano, Trinculo och Caliban
grälar.
Nr 16, Kanon (I/5: Kanon). Kumpanerna planerar att
döda Prospero, de sjunger en kanon och tågar bort styrda av Ariels
musik.
Nr 17, Djävulsdansen (II/9: Dansscen). Antonio och
Sebastian planerar igen att mörda Alonso; den spanska dansen ger
ett porträtt av Antonio.
Nr 18, Ariel som harpya (I/1: Eken, endast de första
ackorden). Djävulsliknande varelser dukar bordet för de räddade,
men banketten tar slut när Ariel kommer i skepnad av en harpya
och sveper bordet tomt med sina vingar.
Nr 19, Dans II [Djävlarna dansar bort] (I/4: Skördefolket,
slutpartiet). De underliga varelserna tar bort bordet och avlägsnar
sig med en dans.
Nr 20, Intermezzo (II/2: Intermezzo). Alonso ångrar
sig när han tror att hans son har dött som en hämnd av Prospero;
musiken mellan III och IV akten skildrar Alonsos sorg.
IV akten
Nr
21, Ariel flyger till platsen = nr 3. Prospero medger att
han prövat Ferdinand, men nu ger han Miranda som gemål åt denne
och tillkallar Ariel.
Nr 22, Ariels [4:e] sång (II/5: Sång). Tillkallad av Prospero
trollar Ariel fram en antik skördefest med gudinnor för det unga
paret.
Nr 23, Regnbågen (I/8a: Mellanspel). Regnbågen belyser
festen regnbågsgudinnan Iris till ära.
Nr 24, Iris melodrama. Iris recitation ackompanjeras av
en valsrytm.
Nr 25, Juno sång. I sin valssång önskar övergudinnan Juno
det unga paret "rikedom, kärlek, ett långt liv, mildhet,
lycka och ära".
Nr 26, Najadernas dans (II/3: Nymfernas dans). Sjöjungfrurna
dansar en charmig menuett.
Nr 27, Skördaren (I/4: Skördefolket). Skördefolket ansluter
sig i dansen.
Nr 28, Ariel flyger till platsen (= nr 3). Prospero minns
Calibans lömska plan och tillkallar igen Ariel.
Nr 29, Ariel flyger bort (= nr 5). Prospero förordar Ariel
att hämta granna kläder för att locka skurkarna, och Ariel skyndar
bort.
Nr 30, Ariel flyger till platsen. Ariel återvänder genast
när han har verkställt ordern.
Nr 31, Hundarna (I/6: Scéne). Caliban, Stephano och Trinculo
tänker döda Prospero men blir förtjusta i de granna kläderna och
prövar dessa tills andar i form av hundar som bussats av Prospero
driver skurkarna bort.
V akten
Nr
31bis, Uvertyr (II/6: Sång II). Som introduktion hörs en uvertyr
som musikaliskt är densamma som Ariels 5:e sång litet senare.
Nr 32 (I/7a: Intrada). I magikerdräkt beordrar Prospero
Ariel att gå och befria det förtrollade sällskapet; hans beslut
att avstå från trollkrafter karakteriseras av "ett vansinnigt
klang följd av högtidlig musik".
Nr 33, Ariels [5:e] sång (II/6: Sång II). Prospero klär
sig igen i dräkten av hertigen av Milan och befriar Ariel som
jublar däröver.
Nr 34, Cortčge. Aristokraterna och de som förvillat sig
kommer till Prospero som benådar alla; efter en allmän förlåtelse
och ett glatt återseende
tågar sällskapet till Prosperos boning i takt av en högtidlig
polonäs.
Nr 34bis, Epilog.
För
föreställningen i Helsingfors år 1927 komponerade Sibelius ännu
ett majestätiskt resignerat slutnummer i andan i Prosperos musik.