Karelia-musiken,
-uvertyren och -sviten
[Op.
10/11] Karelia-musiken Tablåmusik för "Wiborgs Nations Festlotteri
för det fria bildningsarbetet i Viborgs län"; uvertyr (se
orkesterverken op. 10) och åtta tablåer (arrangemang: se orkesterverken
op. 11). Färdig 1893; urpremiär i Helsingfors på Wiborgs Nations
soaré 13.11.1893 (dirigent Jean Sibelius).
Op.
10 Karelia-uvertyren. Färdig 1893 för "Wiborgs Nations Festlotteri
för det fria bildningsarbetet i Viborgs län"; urpremiär i
Helsingfors på Wiborgs Nations soaré 13.11.1893 (Helsingfors orkesterförenings
orkester?, dirigent Jean Sibelius).
Op.
11 Karelia-sviten. 1. Intermezzo, 2. Ballade, 3. Alla marcia.
Färdig 1894 från musiken till "Wiborgs Nations Festlotteri
för det fria bildningsarbetet i Viborgs län" (1893). Se även
op. 10. Av numren 1 och 2 arrangemang för piano 1897 (?).]
År
1893 fick Sibelius en kompositionsbeställning av Wiborgs Nation
för tablåer som berättade om Karelens historia. Beställningssumman
var 500 mark, och med den avklarades ett halvt års hyror. Sibelius
fick ett skäl att på nytt forska i karelsk runosång och svenska
medeltida ballader.
Den
13 november 1893 hörde eller åtminstone såg man Sibelius dirigera
sin musik i bakgrunden av historiska tablåer. Tablåerna berättade
om Karelens historia, och även runosångerskan Larin Paraske steg
upp på estraden. Efter uvertyren hörde man åtta tablåer:
1. Ett karelskt hem. Budskap om krig (År 1293).
2. Grundandet av Viborgs slott (År 1293).
3. Hertig Narimont av Litauen vid skatteuppbörd i Kexholms län
(År 1333).
4. Karl Knutsson på Viborgs slott. Ballad (År 1446)
5. Pontus de la Gardie utanför Kexholm 1580.
6. Viborgs belägring (År 1770).
7. (och 8.) Det gamla Finlands [Karelens] återförenande med storfurstendömet
Finland (År 1811).
Som
avslutning till tablåerna hördes Sibelius imponerande arrangemang
av Vårt land.
Ernst
Lampén berättade senare om urpremiären:
"Salen
dånade som en ocean i blåsten. Jag kunde inte urskilja en enda
ton till den motsatta ändan. Publiken kunde inte ge sig till tåls
för att lyssna, den knappast visste att man spelade. Men där var
ju orkestern, placerad bakom pelarna. Jag plöjde med mina armar
i människohavet och kom efter långa vedermödor alldeles fram till
orkestern. Där fanns ett par åhörare. En handfull.
Jag tror att jag hann fram just när marschen spelades. Vilken
utomordentligt behagfull och ringlande melodi! Vilken svajande
rytm! Jag tror att Carelias olika delar hade då andra namn än
nuförtiden. Vad jag kan minnas lånade den litauiska fursten Narimont
sitt namn till en del, den delen där den starka stamptakten smäller.
Så näpen musik hade jag inte tidigare hört från Sibelius."
Lampén
mindes rätt. "Hertig Narimont av Litauen vid skatteuppbörd
i Kexholms län" innehåller ett huvudavsnittet som i praktiken
är detsamma som Karelia-svitens Intermezzo som
Sibelius bearbetade senare. Karelia-svitens Ballad
var å sin sida till en början den Fjärde tablån eller "Karl
Knutsson på Viborgs slott". Knutsson lyssnar till en trubadurs
melodi, men i Karelia-sviten ersätts sångaren av ett engelskt
horn. Den Femte tablån eller "Pontus de la Gardie utanför
Kexholm" har i praktiken samma huvudavsnitt som Alla
marcia som avslutar Karelia-sviten.
Den
första tablån innehöll runosång i Kalevalaanda, och melodin är
exakt densamma som den som Sibelius tecknade upp från Pedri Shemeikka
på Korpiselkä i juni 1892.
Cirka
en vecka efter urpremiären gav Sibelius en kompositionskonsert
där han presenterade en orkestersvit i åtta delar från Karelia-musiken.
Den slutade fortfarande med Vårt land. Av kritikerna var
Karl Flodin stormförtjust. Enligt honom hade Sibelius förflyttat
sig närmare den allmäneuropeiska riktningen. Oskar Merikanto ansåg
att Sibelius var mera begriplig än förr och skrev den 21 november
att sviten innebar "betydande steg framåt".
Den
23 november dirigerade Sibelius uvertyren och de tre delar av
vilka han bearbetade sin populära Karelia-svit på en populärkonsert.
Kajanus fortsatte med denna praxis.
Sibelius
såg Karelia-musiken troligen som någonting han gjorde vid sidan
om. "Jag tycker att jag varit i ett så förnedrat tillstånd
när jag har blivit tvungen komponera för pengar", skrev han
i början av november, före Karelia-musikens urpremiär.
Verkets
stora popularitet fick honom ändå att förstå dess värde. Han sålde
uvertyren och de tre delar som bearbetats till svit till Fazer
1899, men de otryckta verken hamnade år 1905 till Breitkopf &
Härtel. På begäran av Sibelius publicerade de verken som två olika
opus år 1906. Uvertyren var enligt kompositören redan "nästan
för ungdomlig".
Opus
nummer 11 eller Karelia-sviten sålde också bättre än uvertyren.
De fastnande melodierna och det rytmiska suget gör Karelia-sviten
fortfarande till ett av Sibelius mest populära orkesterverk. På
1990-talet grävdes även den ursprungliga Karelia-musiken fram
för att inspelas på skiva och för att spelas på konserter. Publiken
fick igen beundra den unge Sibelius melodiska uppfinningsrikedom.