Humoreskit
viululle ja orkesterille
Op.
87 Kaksi humoreskia viululle ja orkesterille
Nro
1 Humoreski nro 1 d-molli. 1. versio 1917; ensiesitys Helsingissä
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Jean Sibelius). Lopullinen versio 1940; ensiesitys Helsingissä
15.12.1940 (Arvo Hannikainen, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Toivo Haapanen).
Nro
2 Humoreski nro 2 D-duuri. Valmistui 1917; ensiesitys Helsingissä
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Jean Sibelius).
Op.
89 Neljä humoreskia viululle ja orkesterille
Nro
1 Humoreski nro 3 g-molli. Valmistui 1917; ensiesitys Helsingissä
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Jean Sibelius).
Nro 2 Humoreski nro 4 g-molli. Valmistui 1917; ensiesitys Helsingissä
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Jean Sibelius).
Nro
3 Humoreski nro 5 Es-duuri. Valmistui 1917; ensiesitys Helsingissä
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Jean Sibelius).
Nro
4 Humoreski nro 6 g-molli. Valmistui 1917; ensiesitys Helsingissä
24.11.1919 (Paul Cherkassky, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Jean Sibelius).
Jean
Sibelius sävelsi suurella mielihyvällä kuusi humoreskia
viululle ja orkesterille vuosina 1916-1917. Kantaesityksensä
ne saivat vasta samassa konsertissa viidennen sinfonian lopullisen
version ensiesityksen kanssa 24. marraskuuta 1919. Humoreskien
solistina oli Paul Cherkassky, jonka sointi uhkasi arvostelijoiden
mukaan hukkua orkesterin alle. Kajanuksen orkesteri olikin saanut
kasvatettua päälukuaan juuri tätä ennen merkittävästi.
Kappaleet
olivat Sibeliuksen mukaan "suurta formaattia". Hän
tarkoitti Humoreskit nimenomaan sarjaksi, vaikka ne saivatkin
erehdyksen vuoksi eri opusnumerot. Säveltäjä itse
piti teoksia viulistisina ja kiitollisina esittää. Mielipiteeseen
on helppo yhtyä.
Kaikkien
humoreskien esittämiseen menee noin 20 minuuttia, eikä
kuulijalla ole aihetta pitkästyä. Ensimmäinen humoreski
on masurkkamainen ja tanssillinen. Erik Tawaststjerna on nähnyt
siinä myös enteitä kuudennen sinfonian doorisista
tunnelmista. Toinen humoreski sisältää ikiliikkujamaisen
taustakuvion ja solistin taiturikuvioita melkeinpä Paganinin
tapaan. Kolmas humoreski muistuttaa gavottia ja neljäs on
humoreskien lyyrinen suvantokohta. Viides humoreski keikaroi ja
ilkamoi kevyesti, ja viulisti saa jälleen käyttää
koko virtuoosin arsenaaliaan. Kuudes humoreski tuo humoreskien
sarjan varsin sisäistyneeseen päätteeseen.
Humoreskit
ovat erinomainen vaihtoehto hyvin usein soitetulle viulukonsertolle.
Solistin osuutta konsertissa voi tällöin täydentää
Serenadeilla tai Cantiquella ja Devotionilla.