Cantique
ja Devotion opus 77
Nro
1 Laetare anima mea (Ylistä sieluni) (Cantique).
Valmistui 1914; ensiesitys Helsingissä 30.3.1916 (Ossian
Fohström, sello, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Jean Sibelius). Sovitus viululle tai sellolle ja pianolle 1915.
Nro
2 Devotion (Ab imo pectore, Kaikesta sydämestäni).
Valmistui 1915; ensiesitys Helsingissä 30.3.1916 (Ossian
Fohström, sello, Helsingin kaupunginorkesteri, johtajana
Jean Sibelius). Sovitus viululle tai sellolle ja pianolle 1915.
Opuksen
77 Zwei ernste Melodien, "Kaksi vakavaa melodiaa", ovat
hyvin kiintoisaa Sibeliusta. Cantique (Laetare anima mea) (Ylistä
sieluni) valmistui 1. joulukuuta 1914. Varhaisia nimiehdotuksia
olivat myös Lovsång ja Lauda Sion.
Sibeliuksen
tunnelmien vakavuuden ymmärtää. Kesällä
1914 hän oli menestynyt loistavasti johtaessaan musiikkiaan
Yhdysvalloissa Norfolkin musiikkijuhlilla. Hän palasi dollarinkuvat
silmissään, mutta pettyi katkerasti, kun ensimmäinen
maailmansota esti kaavaillun uusintavierailun. Pian oli saksalainen
kustantaja vaikeuksissa, Sibelius itse motissa koti-Suomessa ja
vekselivetoinen talous yhä syvemmässä syöverissä.
Syksyllä
1914 Sibelius oli pakotettu suoltamaan miniatyyrejä kotimaisille
kustantajille 83 000 silloisen markan eli 240 000 nykyeuron velkataakan
keventämiseksi. On kuitenkin selvää, että
Cantique viululle ja pienelle orkesterille ei syntynyt
vain nopean rahan toivossa. Sibelius itse ajatteli "Sielun
ylistykselle" käyttöä kirkkokonsertissa ja
muistutti, että säestävä orkesteri mahtuu
urkuparvelle. Hän ehdotti myös sovitusta uruille ja
harpuille, mutta teki käytännöllisesti heti joulukuussa
1914 sovituksen viululle ja pianolle. Musiikissa on kuultu kaikuja
jopa seitsemännen sinfonian adagiosta.
Devotion
(Ab imo pectore, Kaikesta sydämestäni) tuli Cantiquen
pariksi opukseen 77 mutkan kautta. Sibelius mainitsi ensin Romanssin
F-duuri (myöhemmin opuksessa 78) Cantiquensa "maalliseksi
vastineeksi" kirjeessä kustantajalle tammikuussa 1915.
Kuitenkin vasta heinäkuussa 1915 valmistunut Devotion oli
hänen mielestään sopiva pari samaan opukseen.
Devotion
valmistui ensiksi viululle ja pianolle 9. heinäkuuta ja orkesteriversiona
kaksi päivää myöhemmin. Erkki Salmenhaara
on Sibelius-kirjassaan sitä mieltä, että Devotion
on viulu ja piano -sovituksena orkesteriversiota tasapainoisempi.
Jos
Cantique on hengen iloa vapahtajan armon johdosta, Devotion
voisi kuvailla sydämen pohjasta kumpuavaa epäilyä
ja turhia yrityksiä - sitäkin järkyttävämpiä,
jos teos soitetaan ylevän Cantiquen jatkona. Kiinnostavaa
kyllä, kantaesityksessä 30. maaliskuuta 1916 Devotion
soitettiin ennen Cantiqueta.
Helsingin
kaupunginorkesterin soolosellisti Ossian Fohström lienee
inspiroinut Sibeliusta siihen, että opuksen 77 teosten soolo-osuudet
nimettiin lopulta soitettaviksi joko viululla tai sellolla. Sibelius
omisti sävellykset Fohströmille, joka kantaesitti ne
kaupunginorkesterin konsertissa Sibeliuksen johtaessa.
Helsingin
Sanomien kriitikko Otto Kotilainen arveli, että "lyhyet,
yksinkertaisuudessaan kauniit ja harrassäweliset säwelmät
owat kai tarkoitetut enemmän kirkko- kuin konserttiharrastusta
kohottamaan". Fohström sai kehuja "mehukkaasta
cantinele-soitosta", mutta sellosoolot eivät Kotilaisesta
tuntuneet "erittäin kiitollisilta sillä säestyksen
liiikunta samoilla säweltasoilla pyrkii ehkäisemään
soolon soitinkaikua. Tekisi mieli olettamaan että ne wiulusooloina
ilmawammin kaikuisiwat".
Viulu
olikin ollut Sibeliuksen ensimmäinen valinta opuksen 77 soolosoittimeksi.