Aino Ackté
Flera
av Sibelius tidiga sånger framfördes av den finländska basbarytonen
Abraham Ojanperä. Efter 1890-talets första år framfördes sångerna
huvudsakligen av sångerskor, närmast finländska sopraner. Av dessa
var Sibelius viktigaste inspirerare Aino Ackté, som i sitt hemland
oftast uppträdde med Oskar Merikanto, och Ida Ekman, som i allmänhet
uppträdde med sin man Karl Ekman: för dem komponerade och även
tillägnade Sibelius majoriteten av sina sånger.
Ida ja Karl
Ekman
Dessa
sångerskors konstnärstemperament och rösttyper inverkade avsevärt
på Sibelius sångproduktion. Aino Ackté fick framföra dramatiska
recitativiska sånger ur Sibelius produktion; Sibelius tillägnade
henne bland annat verken Höstkväll och Luonnotar.
Ida Ekman åter var lyrisk sopran och av de otaliga sånger som
var tillägnade henne uruppförde hon bland annat sången Var
det en dröm? (op. 37 nr 4) samt Blomstercykeln op.
88. Förutom dessa två sopraner uruppfördes Sibelius sånger även
av Alexandra Ahnger, Adée Leander-Flodin, Anna Hagelstam, Maikki
Järnefelt och Alma Kuula.
På
1910-talet framförde Aino Ackté Sibelius nya sånger mycket sällan.
Däremot
ökade Ida Ekmans betydelse som Sibelius-tolkare ytterligare. Efter
att ha varit och lyssnat på Aino Acktés repetitioner år 1918 skrev
Sibelius i sin dagbok: De - våra sångerskor - 'gör för mycket'
av varje strof. Den absoluta musik, som jag skriver, är så enbart
musikaliskt och strängt taget 'oberoende av' ord, att deras recitation
inte passar sig. Ida Ekman [har] förstått detta, därav hennes
överlägsenhet." Sibelius skrev också alla sina tre sista
sångsamlingar för Ida Ekman, som då höll på att avsluta sin karriär
och ännu i sina avskedskonserter uruppförde Sibelius sånger. När
även Aino Ackté avslutade sin karriär 1919, kan man inte förundra
sig över, att Sibelius just inte mera tonsatte nya sånger.