Åren
kring sekelskiftet är en av de mest produktiva kompositionsperioderna
i Sibelius produktion. Då komponerade han bl.a. sina tre första
symfonier och flera andra stora orkesterverk, en violinkonsert,
flera scenmusikverk och en hel del kör- och pianoverk. Det blev
också många solosånger under åren 1898-1906: opusen 36, 37, 38,
50 och fyra sånger från opus 17. Vid sidan om dessa samlingar
skrev han flera sånger som blev utan opusnummer. Med undantag
av opus 50 hör dessa sånger till samma breda senromantiska fält
som de samtidiga stora orkesterverken, I och II symfonin (op.
39 och 43) samt violinkonserten (op. 47). Sålunda hör majoriteten
av Sibelius allra populäraste sånger till opusen 36-38.
Samarbetet
mellan Sibelius och hans vän A. V. Forsman (senare Koskimies)
som började med promotionskantaten 1897 fortsatte under de följande
åren i solosångerna Illalle (op. 17 nr. 6, 1898) och Souda,
souda sinisorsa (utan opusnummer, 1899). Orden i sången Illalle
döljer en dubbelmening: dikten är både kvällsstundens lovprisning
och en friarsång som A.V. Forsman skrev till sin käresta Ilta
("Kväll") Bergroth. Souda, souda, sinisorsa å
sin sida var en friarsång. Sibelius tonsatte båda sångerna i den
finska folkvisans anda och sålunda har både Illalle och
Souda, souda, sinisorsa hört till tonsättarens mest
populära sånger i Finland. Den humoristiska sången Vilse (1898,
Tavaststjerna) av ett älskande par som vilseletts av ekot anknöt
Sibelius senare till opus 17. Den maritima sången Segelfahrt
(Johannes Öhquist) blev färdig och publicerades 1899 men har
sedermera fallit nästan helt i glömska.
De
fem sångerna i opus 36 har allt sedan sina uruppföranden hört
till tonsättarens populäraste. Sångerna blev till vid sekelskiftet
1899-1900 och de publicerades under samma år. De flesta av opusets
sånger förmedlar känslor av sorg, förlust och död. Svarta rosor
(nr 1) är den första av den svenska bildkonstnärens och poetens,
Ernst Josephsons dikter som Sibelius tonsatte. Konflikten mellan
de lyriska C-durpartierna och dramatiska ciss-mollpartierna förmedlar
starkt textens tragiska stämning. På dödstemat syftar även början
i Runebergs sång Men min fågel märks dock icke, en stigande
tonföljd i pianot som påminner om introduktionen i Tuonelas
svan (op. 22 nr 2). Bollspelet vid trianon (nr 3, Gustaf
Fröding) medför en gnutta humor till samlingen, men Grave-partiet
i slutet kastar en mörk skugga även över denna sång. Av den andra
av Gustaf Frödings dikter Säv, säv susa gjorde Sibelius
först en version som följde den nordiska sångtraditionen, men
den slutliga versionen (op. 36 nr 4) betonar diktens dramaturgi:
de konstaterande och lugna andantino- och molto tranquillo-avsnitten
inramar den stormiga poco con moto-delen som skildrar hur den
unga Ingalill dränker sig. Samlingen slutar med Josef Julius Wecksells
dikter Marsnön (nr 5) och Demanten på Marsnön (nr
6). Den senare av dessa hörde tidigare till Sibelius populäraste
sånger, men dess bakåtblickande biedermeierestetik har inte tålt
tiden lika bra som till exempel Svarta rosor eller Säv,
säv susa.
Romantikens
tjusning och färgprakt kulminerar i opus 37 vars sånger blev till
under åren 1901-02. Sången Den första kyssen (nr 1, Runeberg)
skildrar dialogen mellan en flicka och aftonstjärnan. Enligt Erkki
Salmenhaara är denna sång ett fint
exempel på hur tonsättaren använder växlingar i harmoni och tonart
för att återge diktens psykologiska innehåll.
Detsamma
gäller för samlingens andra Runebergsång, den tragiska balladen
Flickan kom ifrån sin älsklings möte (nr 5) som lär vara
ett av Sibelius mest svindlande sångdramer. Samlingens andra stycke
Lasse liten baserar sig på Zacharias Topelius barndikt
men trots sin enkla melodi hör Sibelius sång inte till Kinderlied-traditionen.
Soluppgång- och ryttartemat i den tredje sången Soluppgång
(Tor Hedberg) förebådar Nattlig ritt och soluppgång (op.
55, 1908). Pärlan i sin lyriska produktion Var det en dröm
(nr 4, Wecksell) tillägnade Sibelius sin favoritsopran Ida
Ekman. "Se här är min vackraste sång", hade Sibelius
konstaterat när han räckte sångens manuskript till sångerskan.
I denna sång liksom även i blomstersångerna i opus 88 är blommorna
en sinnebild för kärleken. Den romantiska glöden och den färgmättade
pianoväven i Var det en dröm hör vi emellertid inte mera
i den sena sångsviten.
De
senromantiska sånger som blev till vid sidan om komponerandet
av Violinkonserten (op. 47) 1903-4 innebar en vändpunkt
i Sibelius sångproduktion. De tar ett steg mot en expressionistisk
komplexitet i tonspråket och en koncentrering i uttrycket och
klangen. De första två sångerna i opus 38, Höstkväll och
På verandan vid havet (Viktor Rydberg), hör till tonsättarens
mest uppskattade. Av den första utarbetade Sibelius en mångfasetterad
och -delad naturtablå, där pianots långa ackord och det reciterande
sångpartiet ovanför dem återger Rydbergs höstkvällsvy med mycket
enkla men effektiva medel. På verandan vid havet är till
sin struktur enklare än Höstkväll: modulationerna uppdelar
den i tre delar i vilka det musikaliska materialet upprepas. Verkets
djupsinnighet samt det kromatiska tonspråket och tritonusmotivet
är släkt med IV symfonin som komponerats åtta år senare. I den
enda egentliga nocturnen i Sibelius sångproduktion, I natten
(nr 3, Rydberg), förändrar pianots unisonomelodi och sångpartiets
halva röst (mezza voce) den nattliga stämningen till musik. Opusets
två sista nummer Harpolekaren och hans son (Rydberg) och
Jag ville, jag vore (Gustav Fröding) är inte lika starka
och egenartade än de tre första sångerna. En slända (op.
17 nr 5), till Oscar Levertins text, är den sista av opusets 17
sånger: den blev till 1904. Stilen i En sländas expressionistiska
fria dialog mellan sången och pianot påminner om sångerna i opus
38.
Sibelius
enda solosångsamling som baserar sig på tyskspråkiga dikter, opus
50, blev till på våren 1906. Den fortsätter inte opusets 38 kraftfulla
originella linje, utan sångerna närmar sig den tyska senromantiska
liedtraditionen till vilken Sibelius sannolikt inspirerades av
både den tyska poesin och samlingens tyska förläggare. I sin vitalitet
och taktfasthet är Lenzgesang (nr 1, Arthur Fithger) mycket
annorlunda än de lovprisningar av naturen som skrivits till svenskspråkiga
texter som ofta är antingen fridfullt meditativa eller till och
med andaktsfulla (jfr. till exempel sångerna Fågellek och
I natten). Den charmerande Sehnsucht (nr 2, Emil
Rudolph Weiss) innehåller avsiktliga salongsmusikaliska maner,
vilket är mycket otypiskt för Sibelius sånger. Den melankoliska,
folkviseaktiga sången Im Feld ein Mädchen singt (nr 3,
Margarete Susman) följs av den erotiskt laddade Aus banger
Brust (nr 4, Richard Dehmel), där det återhållsamma sångpartiet
som i början svävar ovanför det passionerade arpeggioackompanjemanget
så småningom växer till ett utbrott (tutta la forza). Die stille
Stadt (nr 5), åter till en text av Richard Dehmel, påminner
å sin sida både till sin stämning och till sin struktur om sången
Der Wegweiser i Franz Schuberts sångcykel Winterreise,
såsom Erkki Salmenhaara har påpekat. Det sista stycket Rosenlied
(Anna Ritter) har Gustav Djupsjöbacka beskrivit som samlingens
scherzo. Efter de ovannämnda verken tonsatte Sibelius sången Erloschen
(Georg Pusse-Palma). I likhet med det tidigare opuset erbjöd
han sången till sin dåvarande förläggare Robert Lienau, men av
någon okänd anledning blev sången opublicerad i flera år.