Sibelius
sista solosångsamlingar (opusen 86, 88 och 90) färdigställdes
under första världskrigets år. Dessa samlingar representerar den
sista stilperioden i Sibelius solosångproduktion: klassiskt återhållsamt
uttryck och enkla formella strukturer ersätter den dramatiska
recitationen och senromantiska eller expressionistiska tongångar
samt formella strukturer och pianodelar som starkt återspeglar
dikternas stämningar. På sätt och vis är det frågan om ett slags
"neoklassicism", men utgångspunkten i Sibelius neoklassicism
är inte Wienklassicismen, som hos senare neoklassicister (eller
barocken som hos Igor Stravinsky), utan dessa sånger baserar sig
på den romantiska förebilden för kompositörens tidiga produktion,
närmast den nordiska romansen. Tonspråket och uttrycket är emellertid
mera återhållsamma än i den tidiga produktionen, och Sibelius
verkar egentligen inte sträva efter en stor form, såsom ofta i
sin tidigare produktion, utan snarare en miniatyr. Även pianodelarna
förändras: de långa ackorden och tremolona uteblir och texturen
blir mera traditionell.
I
alla de sista sångerna är sångpartierna för det mesta lyriska.
Det här beror förmodligen på det att Sibelius komponerade alla
sina sista opus till Ida Ekman, som "uppenbarligen hade bett
om nya nummer för sin repertoar", som Erik Tawaststjerna
har nämnt. Ekman uruppförde även de fem första sångerna i opus
86 i oktober 1916 i en serie av fyra konserter som presenterade
Sibelius sångproduktion.
Opus
86 blev till litet före urpremiären av femte symfonins andra version
hösten 1916. Samlingens första nummer Vårförnimmelser (Tavaststjerna)
är en småskalig glad vårbild; tonartsbytet från D-dur till F-dur
i sångens mellersta strof upplivar den annars strofformiga sången.
Längtan heter min arvedel (nr 2, Erik Axel Karlfeldt) och
Och finns det en tanke (nr 4, Tavaststjerna) är samlingens
filosofiska sånger. De båda sångernas pianodelar är koncentrerade
till det yttersta - i det senare fallet kunde man till och med
tala om en slags minimalism. Även Dold förening (nr 3,
Carl Snoilsky) baserar sig rytmiskt på en helt oföränderlig pianodel.
Sångarlön (nr 5, Snoilsky) kräver ett legato med långa
linjer. Erik Tawaststjerna har jämfört det med Var det en Dröm,
vilket inte är helt rättvist: den senare sången verkar inte eftersträva
samma romantiska glöd som kan höras i den tidigare. Samlingen
avslutas med Mikael Lybecks dikt I systrar, I bröder, I älskande
par! Pianots flinka, kromatiska ackompanjemang förekommer
senare även i sången Små flickorna.
I
början av sommaren 1917 började Sibelius välja dikter till en
ny sångsamling, som han komponerade för Ida Ekman. Som motiv valde
han blommor vilka även var temat för piano-opuset nr 85 som blev
till vid samma tidpunkt. Samlingen blev ett urval av dikter med
blomstermotiv av två romantiker, Frans Mikael Franzén och J. L.
Runeberg, tre från bägge poeterna, och den färdigställdes den
16 juni. Som konstaterats, kallade Sibelius detta solosångopus
för sångcykel till skillnad från de andra. Ida Ekman, som höll
på att avsluta sin karriär, uruppförde dessa sånger på sina jubileumskonserter
i oktober 1917.
Miniatyrformatet
och den utkristallisering av formerna som börjat i opus 86 fortsätter
i blomstercykeln. Kim Borg har konstaterat: "Cykeln imponerar
just med sin anspråkslöshet och stillsamma meditativitet. I den
finns något av 'den gamla guldåldern', den är äkta 1800-tal."
Styckena präglas av lätt melankoli och slaviska drag; enkelhet
och känslighet blir den musikaliska motsvarigheten till blommornas
sköra skönhet. Man kan se dikterna bilda ett levnadslopp från
våren till hösten. Blåsippan (nr 1, Franzén) är cykelns
enda gladlynta sång; i pianot drillar en lärka. De bägge rosorna
(nr 2, Franzén) förebådar cykelns sista nummer såväl med motiven
i sin slaviska melodi som med sin valsrytmik. Vitsippan (nr
3, Franzén) visar en hur stor betydelse man kan åstadkomma med
små förändringar i pianotexturen i en så här chosefri musik. Som
i vissa tidiga Runeberg-sånger, påminner sångmelodin i cykelns
fjärde stycke, Sippan, om en finsk folkmelodi; Erik Tawaststjerna
har beskrivit den som en karelsk dansmelodi. Törnet (nr
5) är cykelns mest omfattande komposition som i likhet med de
tidigaste Runeberg-sångerna strävar efter att växa från det lilla
formatet till det monumentala. Melodilinjen är släkt med sången
Se'n har jag ej frågat mera. Cykelns sista sång Blommans
öde (nr 6, Runeberg) beskriver blommans öde när hösten anländer.
Så småningom visar sig det vemodiga, slaviskt klingande verket
vara en vals.
Till
sin sångsamling op. 90 tonsatte Sibelius enbart Runebergs texter.
Samlingen skapades snabbt efter den föregående, redan i december-januari
1917-18 just innan medborgarkriget bröt ut. Dessa sex sånger fortsätter
de föregående opusens stilriktning, men tonsättaren strävar inte
mera efter ett helt så småskaligt och koncentrerat uttryck. I
flera sånger närmar sig kompositören sina tidiga sånger som förebilder.
Till exempel Morgonen (nr 3) är rentav en sen lillasyster
till den nästan trettio år tidigare sången Fågellek: det
finns likheter i tonarterna, pianodelarna, den formella strukturen
och stämningen. Fågelfängaren (nr 4) är en i Schuberts
anda framförd reminiscens från Trollflöjtens glättiga
fågelfängare - gestalten är släkt med den unge jägaren i Jägargossen.
Den andäktiga Vem styrde hit din väg (nr 6) å sin sida
är släkt med sången Hundra vägar. Återkomsten verkar emellertid
inte vara regression, för även dessa sånger domineras av återhållsamhet
och intimitet i stället för de tidiga sångernas romantik. Samlingens
absoluta topp och modernaste Sibelius är de två första sångerna
i sviten, Norden och Hennes budskap. I den första
höjer Sibelius svanarnas längtan till Norden till ett sammanhängande
crescendo som går igenom hela sången och gör sångpartiet till
ett smidigt, instrumentalt legato. I den andra sången har ett
bud, som en vemodig flicka som längtar efter sin älskade har skickat
med nordanvinden, arrangerats till intensiva verser som avskilts
med fermater. "Sången förenar den tonala spänningen mellan
fiss-moll och C-dur på ett psykologiskt dramatiskt sätt",
har Erkki Salmenhaara konstaterat. Op. 90 blev kompositörens sista;
kanske förebådade den längtande och nostalgiska tonen i samlingens
sånger sångproduktionens slut.