Sibelius
arrangemang för sångröst och piano kan indelas i tre grupper.
Sex sånger är arrangemang av sånger som hört till teatermusikverk:
Sången om korsspindeln (op. 27 nr 4), Kom nu hit, död!
(op. 60 nr 1) Hållilå uti storm och i regn (op. 60 nr 2),
De trenne blinda systrar, Den judiska flickans sång och
Solitude. Fyra verk är arrangemang av verk för sångröst
och orkester: Arioso (op. 3), Kullervos klagan (op.
7), Koskenlaskijan morsiamet (op. 33), Naturens dotter
(op. 70), Autrefois (op. 96b). Sången Siltavahti (Brovakten)
är ett arrangemang av en körsång.
Till
Sibelius omfattande teatermusikproduktion hör otaliga sånger några
av vilka han senare arrangerade för sångröst och piano. Sibelius
skrev sin första skådespelsmusik år 1898 till sin nära väns Adolf
Pauls skådespel Kung Kristian II. Det enda sångnumret i
skådespelsmusiken, Sången om korsspindeln, som framförs
av narren, arrangerade Sibelius för sångröst och piano redan 1898.
Sången om korsspindeln har hört till Sibelius mest framförda
solosånger i manliga sångares repertoarer.
De
trenne blinda systrar är från Sibelius skådespelsmusik till
Maurice Maeterlincks berömda skådespel Pélléas och Mélisande (svensk
översättning Bertel Gripenberg). Mélisandes sång arrangerade
Sibelius för sångröst och piano år 1905 och förläggaren Robert
Lienau publicerade den samma år.
Den
judiska flickans sång (1907) och Solitude (1939) är
båda arrangemang av samma sång, som ursprungligen hörde till Hjalmar
Procopés skådespel Belsazars gästabud. I skådespelets andra
akt sjunger den på floden roende okända judeflickan denna sång.
Den första versionen för sångröst och piano, Den judiska flickans
sång, gjorde Sibelius antagligen år 1907, men han återvände
till sången ett trettiotal år senare 1939. Då gjorde han sin andra
version Solitude som han tillägnade den amerikanska kontraalten
Marian Anderson.
Till
William Shakespeares skådespel Trettondagsafton
(svensk översättning Carl August Hagberg) tonsatte Sibelius två
sånger, Kom nu hit, död! och Hållilå uti storm och i
regn (op. 60 nr 1 och 2). I skådespelet framför narren båda
sångerna till ackompanjemang av gitarr. Arrangemangen för sångröst
och piano gjorde Sibelius senast på hösten 1910, när Breitkopf
& Härtel publicerade både ursprungsversionerna och arrangemangen.
Den första av sångerna arrangerade Sibelius ytterligare för sångröst
och orkester år 1957.
För
sångröst och piano arrangerade Sibelius även sina verk för sångröst
och orkester. Det tidigaste av arrangemangen är slutet av Kullervos
(Op. 7, 1892) tredje sats till en tyskspråkig text arrangerad
Kullervos monolog Kullervos Wehruf (1893; översättning
Anton Schiefner). År 1918 gjorde Sibelius ett
andra arrangemang av sången med ursprungstexten och rubriken Kullervos
klagan. I de båda arrangemangen eftersträvar pianots
tremolo orkestrala effekter.
Den
på A. Oksanens eller August Ahlquists dikt baserade romantiska
balladen, Koskenlaskijan morsiamet (Forsfararens brudar)
(op. 33) för baryton och orkester, uruppfördes 1897. Vid uruppförandet
var basbarytonen Abraham Ojanperä solist. Arrangemanget för sångröst
och piano lär ha blivit till i samma sammanhang, men det färdigställdes
senast år 1899. Arrangemangets pianodel med sina oktavlöpningar
ā la Liszt hör till Sibelius mest briljanta.
Arioso
för sångröst och stråkorkester (op. 3, Runeberg) färdig år
1911. Arrangemangets pianodel strävar efter att följa det ursprungliga
verkets polyfona stråkväv. Luonnotar (Naturens dotter)
(Op. 70) för sopran och orkester skapades samma år som Arioso
publicerades alltså 1913. Arrangemanget för sopran och piano kom
till i samband med ursprungsverket, och arrangemangets manuskript
fungerade som repetitionspartitur hos Aino Ackté. Enligt Ackté
var verket enormt svårt, vilket även framgår av manuskriptet:
här och där syns sångerskans anteckningar i vilka hon har strävat
efter att utreda för sig själv Naturens dotters svåra melodier.
Duetten
Autrefois för två sångröster och orkester är från år 1919,
såsom antagligen också arrangemanget för sångröster och piano.
Detta arrangemang blev dock opublicerat på 1920-talet och stannade
hos förläggaren och kom fram först när Helsingfors universitets
bibliotek köpte kompositörens manuskript av släkten Hansen 1996;
sålunda har verket först nyligen återvänt till konsertrepertoaren.
Siltavahti
(Brovakten) (Väinö Sola) är ett arrangemang av en körsång
som Sibelius år 1927 tonsatte för New Yorkin laulumiehet, de finska
emigranternas kör i New York.