Solosånger
och arrangemang för sångröst och piano
Solosånger utgör såväl start- som slutpunkten till Jean Sibelius
omfattande karriär. Hans första publicerade verk var sången Serenad
till en dikt av Johan Ludvig Runeberg. Även den första omfattande
publikationen bestod av sånger: år 1892 publicerade förlaget Otava
7 sånger af Runeberg i musik satta af Jean Sibelius, senare
känd som sångerna i opus 13. Från och med dessa begynnelseår i
sin karriär som kompositör komponerade Sibelius solosånger rätt
så regelbundet ända till år 1918. Efter de sista sångopusens 88
och 90 färdigställande blev bara några nya sånger till. Dock bara
ett par månader före sin död år 1957 återvände Sibelius ännu till
sina sånger och han arrangerade för orkester sången Kom nu
hit död! (op. 60 nr 1) assisterad av sin svärson kapellmästaren
Jussi Jalas.
Som
en följd av en omfattande karriär är även sångproduktionen mycket
stor: till den hör 109 sånger (eller 111, ifall de försvunna sångerna
i op 72 medräknas). Av sångerna ingår majoriteten i tonsättarens
åtta sångopus. Sångerna började bli populära allt sedan sina uruppföranden
både bland tolkarna, kritikerna och även publiken; även i forskningen
har denna produktions område räknats till tonsättarens mest centrala.
Verkens internationella framgång har ändå begränsats av deras
språk - majoriteten av sångerna är på svenska - men i Norden och
främst i hemlandet har de uppnått en permanent ställning i sångarnas
repertoarer.
Sibelius
solosångproduktion består snarare av separata verk än omfångsrika
cykler - med undantag av opus 88, vilken Sibelius själv kallade
en sångcykel. Produktionen kan ändå uppdelas i två tidsperioder
på basen av det om sångerna blev till separat eller till en del
av en samling (och i fallet med opus 88 till en del av sångcykeln).
Med undantag av opus 13 blev de tidiga sångerna alltid separata
verk och de publicerades oftast separat och bara i ett par fall
som sampublikationer av två och tre sånger. Från och med opus
50 (1906) började Sibelius emellertid tonsätta alla sångsamlingens
sånger i ett sträck och dessa publicerades också samtidigt. Detsamma
gäller för opusen 57, 61, 86, 88 och 90. Av de sena sångsamlingarna
är det bara op. 72 som avviker från denna regel.
I
opusen 13, 57 och 90 stärkte Sibelius samlingarnas enhetlighet
genom att tonsätta till varje bara en poets texter (op. 13 och
90 till Runebergs och op. 57 till Ernst Josephsons texter). Från
opus 57 kan urskiljas en viss sångcykelaktighet. Före samlingen
publicerades bytte Sibelius nämligen ordningen på ett par sånger,
vilket knappast hade varitnödvändigt, om han inte ens i viss mån
hade tänkt sångerna som en helhet. Dessutom slutar samlingens
nästsista stycke Vänskapens blomma utan finalitet och rent
av kräver ett avslutningsnummer som fortsättning. Op. 1 igen är
till sitt tema enhetligt: alla verk är nämligen julsånger. Detta
opus kan ändå inte kallas för cykel.
Sibelius
produktion är stilmässigt brokigt. Nästan alla samlingar innehåller
kompositioner av varierande stil, vilka öser ur olika källor:
till exempel en del av sångerna från schubertaktig lied, en del
igen från den nordiska romansstilen. En del kan emellertid jämföras
enbart med Sibelius egna enastående sångkonst. Denna stilarnas
brokighet syns redan i opus 13 och fortsätter genom produktionen
ända till det sista opuset 90.
Det
till sin musikaliska stil enhetligaste är de senromantiska opusen
36-38 som blev till vid sekelskiftet samt opusen 86 och 88 som
blev till under den sista kompositoriska perioden. Den senare
av dem kallade Sibelius inte utan orsak för en sångcykel: den
är den enhetligaste i hans sångproduktion förutom för dikternas
tematiks del även för musikens stil.
De
oenhetligaste samlingarna är opusen 17 och 72. Sibelius kombinerade
till båda verk som han tonsatt under loppet av flera år (i opus
17 är det hela 13 år mellan den tidigaste och senaste sången ).
Dessutom finns det i båda samlingarna sånger på flera språk: i
opus 17 på svenska och finska och i opus 72 ännu på tyska.