Op.
43 Sinfonia nro 2 D-duuri
1.
versio 1902: 1. Allegretto moderato, 2. Tempo andante, ma rubato,
3. Vivacissimo, 4. Allegro moderato; ensiesitys Helsingissä 8.3.1902
(Helsingin filharmonisen seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius).
Lopullinen versio 1903: 1. Allegretto, 2. Tempo andante, ma rubato,
3. Vivacissimo, 4. Allegro moderato; ensiesitys Tukholmassa 10.11.1903
(johtajana Armas Järnefelt).
Toinen sinfonia on Sibeliuksen
sinfonioista suosituin ja levytetyin. Se on ensimmäiseen verrattuna
taidokkaammin orkestroitu. Muotoajattelu on kypsempää, ja rajun
slaavilaisen synkeyden korvaa klassisempi ote ja välimerellinen
valo.
Sinfonian sankarilliset ja optimistiset ääriosat olivat juuri
sitä, mitä suomalainen yleisö 1902 Venäjän sortokauden keskellä
kaipasi. Kantaesitys sinetöi Sibeliuksen maineen maansa kansallissankarina.
Sinfonian voittokulku maailmallakin oli varsin nopea.
Suositun sävellyksen tekovaiheista on liikkeellä monia tarinoita.
Sibeliuksen tiedetään improvisoineen toisen sinfonian finaalin
erästä teemaa jo Akseli Gallen-Kallelan pojan ristiäisissä
Ruovedellä kesällä 1899.
Kustantaja ”Bis” eli Karl Fredrik Wasenius taas on muistellut,
että Sibelius keksi toisen sinfonian aiheita hänen työhuoneessaan.
Tarkoitus oli ollut tarkastella 7-vuotiaan Irene Enerin pienen
Caprice Orientale –nuotin mahdollista omaperäisyyttä, mutta Sibelius
hetken nuotteja tuijotettuaan alkoikin improvisoida. ”Nyt sen
sain, mitä olen viikkoja odottanut! Nyt se tuli”, hän huudahti
ja improvisoi Waseniuksen kuvauksen mukaan ilmeisesti toisen sinfonian
ensimmäisen osan aiheita.
Varmasti tiedetään ainakin se, että Sibelius luonnosteli helmikuussa
1901 Rapallossa Italiassa hitaaseen osaan päätynyttä aihetta ja
liitti sen luonnoksissaan Don Juanin eli Mozartin Don Giovanni
–oopperan päähenkilön ja kuoleman kohtaamiseen. Erään toisen luonnoksen
päällä lukee puolestaan Christus. Tämäkin teema päätyi sinfonian
hitaaseen osaan.
Meni kuitenkin vielä yli vuosi
ennen kuin teos oli valmis, ja tässä vaiheessa ohjelmalliset alkusysäykset
olivat jääneet taka-alalle. 8. maaliskuuta koettiin triumfimainen
kantaesitys, joka Oskar Merikannon arvion mukaan ”ylitti parhaatkin
odotukset”.
Ensimmäinen osa alkaa jousten leppeällä laululla valoisassa D-duurissa.
Jos ensimmäisessä sinfoniassa merkittävät temaattiset ainekset
ovat idullaan jo klarinettijohdannossa, niin toisessa heti ensimmäiset
tahdit paljastavat kolmen sävelen nousevan linjan, joka on koko
sinfonian eräänlainen motto.
Nuottiesimerkki 7
Puupuhaltimien ja käyrätorvien vuorottelun jälkeen tapahtuu jännittäviä
asioita. Yksiselitteistä sivuteemaa on sonaattimuodon tutkijoiden
vaikea osoittaa. Esittelyjakso koostuu aforistisista palasista,
joiden yhteydet Sibelius vähitellen paljastaa.
Tutkija Cecil Gray piti prosessia jopa vallankumouksellisena:
”hän tuo esiin teemankatkelmia, joita hän kehittelyn aikana ryhtyy
yhdistelemään”. Tutkija Veijo Murtomäki on korostanut, että materiaalin
”yhteys on olemassa ja on itse asiassa luotu, selvinnyt Sibeliukselle
sävellysprosessissa – kysymys on vain lopullisessa sävellyksessä
sen vähittäisestä näyttämisestä, paljastamisesta kuulijalle”.
Kehittelyn aikana laskevaan kvinttiin
päättyvä teema palaa eri valaistuksissa. Alun teema-aines saa
dramaattisen ilmeen, ja lopulta osassa esiintyvät musiikilliset
aiheet kootaan suureksi synteesiksi mestarillisella tavalla. Uhkakuvista
huolimatta alun pastoraalinen idylli päättää osan.
Toinen osa (Tempo andante, ma rubato) alkaa aikalaisia ällistyttäneellä
pitkällä sellojen ja kontrabassojen pizzicatokululla. Se jatkuu
sinnikkäästi, kun osan ensimmäinen keskeinen teema astuu esiin
pahaenteisenä kuin kuolema Don Juanin linnanhuoneeseen:
Nuottiesimerkki 8
Ahdistus kasvaa. Vaikka sinfonia on muokkautunut absoluuttiseksi
musiikkiksi, voi kuvitella Don Juanin epätoivoiset argumentit
ja kuoleman väistämättömät vastaukset. Fagotin esittelemä teema
saa kuitenkin vastaansa aineettoman ja rauhallisen ”Christus-teeman”,
jota on jo etukäteen valmisteltu äskettäisessä dramaattisessa
kamppailussa.
Nuottiesimerkki 9
Nyt alkaa kahden keskeisen teeman taistelu ja jatkuva metamorfoosi.
Se on tavallaan myös kuoleman ja vapahduksen kamppailu, joka ei
ihmisen elinkaaren kestäessä voi lopullisesti ratketa. Peli lyödään
poikki kahdella pizzicatoiskulla, aivan kuten ensimmäisen sinfonian
ensimmäisessä ja viimeisessä osassa.
Toisen sinfonian scherzon (vivacissimo) aloitus on vähintään yhtä
hurja kuin ensimmäisenkin sinfonian vastaavassa osassa.
Nuottiesimerkki 10
Huilu esittelee yllättävän rauhallisen teeman ja jousten kuviot
ovatkin nyt säestäviä. Vauhti rauhoittuu hellässä triossa. Oboe
toistaa saman sävelen peräti yhdeksän kertaa, ja vaikutus on saanut
kuulijat eri aikakausina itkemään liikutuksesta:
Nuottiesimerkki 11
Sibelius kertaa scherzon taitteet. Kolmen sävelen nousevasta aiheesta
(nyt ges-as-b) rakentuu upea silta, joka yhdistää scherzon finaaliin.
Finaalin (Allegro moderato) pääteema on sankarillisinta Sibeliusta.
Kolmen sävelen nouseva aihe palaa ensimmäisen osan tapaan jousissa
ja D-duurissa, mutta uusi vastaus kuullaan nyt puupuhaltimien
sijasta trumpeteilla.
Nuottiesimerkki 12
Sivuteemassa toisen osan uhkakuvat nousevat uudelleen pintaan,
ja oboe esittää aiheen, joka Aino Sibeliuksen mukaan oli sävelletty
hänen siskonsa, itsemurhan tehneen Elli Järnefeltin muistoksi.
Sibelius tuo musiikkiin pyhyyskokemuksen, kunnes sinfoninen kymi
alkaa jälleen virrata vuolaammin. Sibelius tuntuu rakastavan käsittelemiään
aiheita tässä vaiheessa jo hyvinkin ylenpalttisesti, ja vain innoittunut
kapellimestari voi estää vaikutelman tiivistämisen tarpeesta.
Mutta säveltäjä tietää mitä tekee. Sibelius-tutkija Erkki Salmenhaara
on osuvasti sanonut efektiä järisyttäväksi, kun ”nouseva kolmisävelaihe”
vihdoin etenee ensi kerran neljänteen säveleen.
Toinen sinfonia tulee aina olemaan se paras niille kuulijoille,
jotka ovat ihastuneet sen mieleenjääviin melodioihin ja sankarilliseen
luonteeseen. Teos on erittäin toimiva synteesi klassista valoa
ja romanttista tunnetta. Mutta Sibelius petti kuulijat, jotka
odottivat jotain samanlaista kolmannestakin sinfoniasta. Hän oli
liikkumassa kohti suurempaa keskittyneisyyttä ja tiiviyttä niin
muodossa kuin orkestraatiossakin.
II sinfoniasta sanottua
”Jos siis tahtoisi parilla sanalla kuvailla, mitä sinfonia sisältää,
kuuluisi se: rauhattoman ja surunvoittoisen temmellyksen kautta
päästään päivänpaisteisille, toivoa ja uskallusta uhkuville kummuille!”
Oskar Merikanto, Päivälehden kriitikko 1902
”Andante vaikuttaa kuin mitä murskaavin protesti kaikkea sitä
vääryyttä vastaan, mikä meidän aikanamme uhkaa riistää auringolta
valon (…) [scherzo] antaa kuvan kiireisestä valmistautumisesta
(…) [finaali] huipentuu voitonriemuiseen päätäntöön, joka on omiaan
herättämään kuulijassa mielikuvan valoisista ja lohdullisista
tulevaisuuden näköaloista.”
Robert Kajanus, kapellimestari 1902
”Ehdoton mestariteos, yksi harvoista aikamme sinfonisista luomuksista,
jotka viittaavat samaan suuntaan kuin Beethovenin sinfoniat.”
Karl Flodin, kriitikko 1903
”Sen näyttämö on nykyaika; sen sankari on Sibelius itse… toinen
sinfonia merkitsee persoonallisuuden lopullista vapautumista objektiivisuuden
kahleista.
Erik Furuhjelm, tutkija 1916
”Ensimmäinen osa kuvaa suomalaisten rauhallista maalaiselämää,
jota mitkään sorronajatukset eivät häiritse. Toisen osan täyttää
isänmaallinen tunne, mutta ajatus kansan eripuraisuudesta arastuttaa
mielen. Kolmas ilmentää scherzon keinovaroin kansallistunteen
heräämistä, halua järjestää oikeuksien puolustaminen, kun taas
finaalissa toivo syttyy rintaan ja odotetun pelastajan tulo tuo
lohdun.”
Georg Schnéevoigt, kapellimestari 1920-luku
”Tämä on tosi sinfonia, tosi miehen säveltämä, miehen, jolla on
takanaan koko Pohjola. Sanonta on siinä korutonta, avaraa, laadultaan
sellaista, että joku Stravinsky tai Schönberg olisi kavahtanut
lähestymästä sitä edes kaukaa.”
Olin Downes 1945
”Toinen sinfonia on ylistyslaulu kesälle ja elämänilolle.”
Simon Parmet 1955
”I find this work vulgar, self-indulgent and provincial beyond
any description.”
(”Pidän tätä teosta sanoinkuvaamattoman vulgäärinä, omahyväisenä
ja provinsiaalisena.”)
Virgil Thomson, kriitikko ja säveltäjä
”Tässä ei voi välttää Sibeliuksen ja Tšaikovskin rinnastamista.
Mutta suomalainen säveltäjä ei ole orjallinen matkija. Toisessa
sinfoniassa hän osoittaa mielikuvituksen voimaa, jonka verroille
on harvoin päästy.”
Harold Johnson, tutkija 1959
”Toinen sinfonia on suuri romanttinen sinfonia. Siinä ei ole enää
ensimmäisen sinfonian arkaais-slaavilaista sävyä, vaan ideaali
on keskieurooppalainen. Sinfonia on lähempänä Brahmsia kuin Tšaikovskia.”
Erkki Salmenhaara, tutkija 1984
”Sibeliuksen II sinfonia on sinfonioista eittämättä suosituin,
mikä ei merkitse sitä, että se olisi niistä tasapainoisin, yhtenäisin
ja ongelmattomin.”
Veijo Murtomäki, tutkija, 1990
"Toinen edustaa ensimmäiseen sinfoniaan verrattuna jo horisonttiin
katsovaa arvokasta maailmanmiestä. Slaavilaisuudesta on kuljettu
Keski-Eurooppaan, mutta mieleeni nousee ajoittain näkyjä myös
loihtivista karjalaismuoreista."
Jukka-Pekka Saraste, kapellimestari 2002
”Toinen sinfonia liittyy kansamme itsenäisyystaisteluun, mutta
se koskee myös yksilön taistelua, kriisiä ja murrosta. Siksi se
koskettaa.”
Osmo Vänskä, kapellimestari 1998
”Melodiat tässä sinfoniassa ovat minulle tuttuja, esimerkiksi
finaalissa on teema, joka voisi olla Tšaikovskillakin. Mutta
muotoa täytyi pohtia, ensi näkemältä partituurissa oli paljon
yllätyksiä.
Valeri Gergijev, kapellimestari 2001