Op.
39 Sinfonia nro 1 e-molli
1.
versio 1899: 1. Allegro, 2. Andante, 3. Scherzo, 4. Finale (quasi
una fantasia); ensiesitys Helsingissä 26.4.1899 (Helsingin filharmonisen
seuran orkesteri, johtajana Jean Sibelius). Lopullinen versio
1900: 1. Andante ma non troppo - Allegro energico, 2. Andante
(ma non troppo lento), 3. Scherzo (allegro), 4. Finale (quasi
una fantasia); ensiesitys Helsingissä 1.7.1900 (Helsingin filharmonisen
seuran orkesteri, johtajana Robert Kajanus).
Ensimmäinen sinfonia on suomalaisen
musiikin täysipainoinen vastaus Tšaikovskin myöhäissinfonioille
ja muille tunnetuille täys- ja myöhäisromanttisille teoksille,
mutta teoksen ominaisluonne on aikakauden muuta musiikkia karumpi
ja kovempi. ”Tiedän kyllä, että siinä miehessä on paljon samallaista
kuin minulla”, Sibelius kirjoitti Tšaikovskista vuonna 1900.
Mutta myöhemmin hän korosti tyylinsä karuutta ja askeettisuutta
Tšaikovskin väitettyyn ”pehmeyteen” verrattuna.
Sibelius aloitti teoksen suunnittelun keväällä 1898 Berliinissä.
Ensimmäinen suunnitelma ”musikaalisesta Dialogista” sisälsi ohjelmallisen
idean, jossa I osan motto olisi ”Mereltä tuulee kylmä, kylmä tuuli”,
II osa saisi inspiraation Heinelta: ”Pohjolan honka uneksii etelän
palmusta”, III osa olisi Talvinen tarina ja neljäs osa ”Jorman
taivas”, mikä viittaa Juhani Ahon 1897 julkaistuun Panu-romaaniin.
Tämä suunnitelma ei toteutunut eikä ilmeisesti muovautunut myöskään
ensimmäiseksi sinfoniaksi. Samassa luonnosvihossa on kuitenkin
ihastuneita viittauksia Berlioziin, ja yksi ”Berlioz?”-merkinnällä
varustetuista luonnoksista päätyikin ensimmäisen sinfonian finaaliin.
Sibelius viimeisteli sinfoniaa
keväällä 1899 poliittisesti räjähdysherkässä tilanteessa. Venäjän
keisarin antama helmikuun manifesti pyrki rajoittamaan Suomen
suuriruhtinaskunnan autonomiaa, ja Sibelius vastasi useilla protestisävellyksillä.
Ateenalaisten laulu kantaesitettiin samassa konsertissa
26. huhtikuuta 1899 ensimmäisen sinfonian kanssa, jota aluksi
kutsuttiin nimellä Sinfonia e-molli tai Sinfonia neljässä osassa.
Ateenalaisten laulu huipensi
yleisön innostuksen, mutta kriitikot huomioivat tietenkin myös
sinfonian. ”Suurin luoma, joka Sibeliuksen kynästä on lähtenyt”,
kirjoitti Päivälehden Oskar Merikanto.
Sibelius ei ollut täysin tyytyväinen sinfoniaansa, jonka alkuperäistä
versiota ei tunneta. Hän uusi teosta keväällä ja kesällä 1900
ystävänsä Robert Kajanuksen orkesterin Euroopan-kiertueen vuoksi.
Tunnelma oli synkkä, sillä Sibeliusten kolmas tytär Kirsti oli
kuollut sairauteen vähän yli vuoden ikäisenä, ja Aino-puoliso
suri itsensä sairaaksi.
Uudistustyö kuitenkin kannatti.
Ensimmäisestä sinfoniasta tuli kiertueen aikana kesällä 1900 Sibeliuksen
kansainvälinen läpimurtoteos, jota kriitikot Tukholmassa, Kööpenhaminassa,
Hampurissa, Berliinissä ja osin myös Pariisissa kiittelivät. Teos
huomattiin Tšaikovski-henkiseksi, mutta ennen kaikkea teoksessa
kuultiin uudenlaista, kiehtovaa säveltäjää: ”Hänen symfoniansa,
teos täynnä hillitsemätöntä voimaa, täynnä intohimoista vilkkautta
ja hämmästyttävää uhkarohkeutta on – käyttääksemme kylmää lausetapaa
– huomiota suuresti antava teos, joka astuu uusille teille tahi
oikeammin hyökkää eteenpäin kuin juopunut jumala”, kirjoitti Hamburger
Nachrichtenin Ferdinand Pfol.
Teoksen alku on yksi omaperäisimmistä sinfonioiden historiassa.
Yksinäinen klarinettisoolo henkii autiuden tuntua, jota hiljainen
patarumpujen kumu ajoittain vielä korostaa Andante, ma non troppo
-tempossa.
Nuottiesimerkki 1
Orkesteri astuu esiin ripeässä
allegro energico -tempossa; ensin viulujen suurella terssillä
g-h, ja sitten syöksyen itse pääteemaan, joka muistuttaa huomattavasti
Borodinin Es-duurisinfonian johdantoa. Musiikin voi todellakin
kokea hyökkäävän eteenpäin ”juopuneen jumalan” tavoin – G-duurin
ja e-mollin välillä häilyen.
Nuottiesimerkki 2
Ensimmäisen osan motiivinen rikkaus juovuttaa jo kuulijankin.
Melankolinen, sivuteemaksi usein kutsuttu aihe lepää pitkän fis-urkupisteen
päällä ja on yllättävän läheistä sukua pääteemalle.
Tällaiset ratkaisut – ja sivuteemaa seuraava rapsodiselta vaikuttava
kehittely - saivat keskieurooppalaiset analyytikot aikanaan arvelemaan,
että Sibelius liimaili aforistisia mieleenjohtumiaan yhteen urkupisteillä
ilman riittävää kontrapunktista osaamista ja muodon hallintaa.
Tutkijat ovat kuitenkin jo varhain osoittaneet, että osan irralliseltakin
vaikuttavat elementit ovat johdettavissa alun klarinettijohdantoon.
”Sinfonian tematiikan sisäinen kiinteys on siten maksimaalinen”,
riemuitsee Veijo Murtomäki väitöskirjassaan Sinfoninen ykseys.
Englantilainen Sibelius-tutkija Robert Layton on jopa kutsunut
osaa ”sinfonisen yhtenäisajattelun voimannäytteeksi”, joka sisältää
”romantiikan ajan täysiveristä retoriikkaa” yhdistyneenä ”muotoilun
taloudellisuuteen”.
Ensimmäisen osan kehittely on orkestroitu
loistokkaasti. Sibelius haluaa samalla jo tiivistää sanontaansa
muotoajattelussaan: kehittelyn loppu sulautuu kertausjakson alkuun.
Osa loppuu arvoituksellisesti kahteen pizzicatosointuun.
Toinen osa (Andante) alkaa levollisella melodialla pitkän es-urkupisteen
päällä. Nyt musiikki häilyy jännittävästi Es-duurin ja c-mollin
välillä.
Nuottiesimerkki 3
Sibelius alkaa käsitellä materiaalia yhä dramaattisemmin. Fagotin
aihe on peräisin ensimmäisen osan johdannosta. Käyrätorvien välike
on johdettu ensimmäisen osan sivuteemasta, ja pian huilut livertävät
muistuttaen ensimmäisen osan ”linnunliverrysmotiivia”, kuten Erik
Tawaststjerna aihetta kutsui. Näitä aineksia kehitellen säveltäjä
nostattaa suoranaisen orkesterimyrskyn – keskellä hidasta osaa!
Kun myrsky tyyntyy, pääteeman annetaan palata ja osan asettua
kehyksiinsä.
Kolmas osa, scherzo, alkaa viulujen pizzicatoilla. Patarumpu iskee
esiin pääteeman kuin tykin suusta.
Nuottiesimerkki 4
Puupuhaltimet johdattavat yllättävän tanssillisesti käsiteltyyn
viulujen teemaan, ja pian syöksytään fugatomaiseen leikkiin. Triossa
torvet ja huilut tuovat luonnontunnelmia hieman Brucknerin tapaan.
Pääteema palatessa osa jyrää päätökseensä jämäkästi.
Finaalissa Quasi una Fantasia ensimmäisen osan klarinettijohdanto
tekee paluun, nyt intohimoisesti orkestroituna
Nuottiesimerkki 5
Huilut täydentävät yksin tätä ”kohtalonteemaa”, mutta ensimmäisen
osan myyttinen alkuhämärä on nyt vaihtunut sointikuvaan tuhotusta
maisemasta katastrofin jälkeen.
Sinfoniassa on samanlaista syklisyyttä kuin Tšaikovskin viimeisissä
sinfonioissa, mutta Sibelius ei jää kohtalonteemansa vangiksi:
johdannon paluu päinvastoin hedelmöittää ärhäkkää teemaa (allegro
molto) ja tämän kaihoisaa vastaparia (andante assai), joka on
yksi Sibeliuksen kuolemattomista melodioista
Nuottiesimerkki 6
Koskaan ei Sibeliuksen orkesteri enää soisi tämän pateettisemmin
ja uhkeammin. Sinfonian lopussa syklisyys korostuu, kun ensimmäisen
osan herättämät kysymykset saavat vastauksensa, ja teos päättyy
ensimmäisen osan tavoin kahteen pizzicatosointuun.
Ensimmäinen sinfonia on säilyttänyt suosionsa sen kantaesitysvuodesta
lähtien. Se on Sibeliuksen loistelias ja itsevarma hyvästijättö
1800-luvulle. 1900-luku toi uudet haasteet, joihin hän oli nyt
täysin valmis vastaamaan.
I sinfoniasta sanottua
”En ole milloinkaan selvemmin tuntenut sitä rajattoman autiuden,
yksinäisyyden ja suuruuden tunnelmaa, sitä Pohjolan valojen ja
varjojen ailahtelua, sitä sankarillista mystiikkaa.”
Olin Downes, kriitikko 1945.
”Teos on nuoren jättiläisen musiikkia, täynnä tulista rakkautta
synnyinmaahan ja leimuavaa uhkaa sen vastustajia kohtaan. Sinfonian
voi tavallaan käsittää Finlandian ylimaalliseksi vastineeksi.
Kumpikin sävellys on eräänlainen ylistyslaulu rakkaalle, hädässäolevalle
synnyinmaalle.”
Simon Parmet, kapellimestari 1955
”I sinfonia merkitsi lähinnä myöhäisromanttisen sinfonian perinnön
haltuunottamista.”
Veijo Murtomäki, tutkija 1990
”Ensimmäinen sinfonia on nuoren miehen energistä musiikkia. Nuori
Sibelius ei ollut mikään nynny, vaan musiikissa on koko sen miehen
villiys ja hurjuus mukana”
Osmo Vänskä, kapellimestari 1998
"Ensimmäisessä sinfoniassa (1899) on tämä valtava pursuava MINÄ
JUMALAUTA –fiilis.”
Jukka Pekka Saraste, kapellimestari 2002